Svensk rollespil

er ikke kun Jeepform (tillykke med nomineringen).

På Lulu (Print on demand-udgivelser) er der foruden det danske rollespil Montsegur 1244 også en lang række svenske rollespil, som er blevet lettere at finde efter at forfatterne ny krydslinker til hinandens rollespil.

Andre svenske rollespil kan ses på denne side. Jeg har prøvet Eon, Kult og Drager & Dæmoner (den danske udgave naturligvis), og jeg har Viking til at pryde min bogreol, men jeg har aldrig fået det spillet. Til gengæld har jeg ikke rigtig nogen ide om hvad, der sker på den svenske rollespilsscene, selvom det internationale panel om søndagen på Fastaval gav mig et indtryk af, at der ikke sker noget interessant.

Danske rollespilsudgivelser er der ikke så mange af, men til gengæld er der det kæmpestore bibliotek, Alexandria.dk, der indeholder store dele af alle vore guldkorn. Til gengæld er der så alle bøgerne om dragter og udstyr til live, Politikens (noget sære) bog om rollespil og diverse udgivelse om rollespil i pædagogiske sammenhænge.

Nordmændene har sikkert også en hel del, men jeg kender hovedsageligt kun til Itras by og Nørwegian Style. Her er en kort liste over udgivne norske spil. Finnerne har også en række udgivelser, f.eks et om pingviner, men deres spil er helt umulige at komme i nærheden af (og jeg har ikke tænkt mig at kaste dem en tur igennem google translate) (og så har jeg netop lige fundet dette link til en engelsksproget oversigt over nye finske rollespil).

På tværs af det hele er der selvfølgelig også Knudepunktsbøgerne.

(Og nu skal jeg igang med at have læst lidt på de svenske rollespil. Der er forhåbentlig noget spændende og indsigtsfuldt iblandt dem).

Offentliggjort af Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast

Skriv, skriv, skriv

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.