Min D&D-kampagne om eleverne på Den Store Troldmandsskole (Eksperimenter ud i det narrative).

Jeg spilleder i en fornøjelig D&D-kampagne. Det er en kampagne med fem livlige spillere, masser af colour og kulør – og megen eksperimentering med forskellige narrativistiske teknikker, som jeg låner fra diverse Forge-baserede rollespil. I de følgende blogs, vil jeg fortælle lidt om mine erfaringer med disse teknikker. Men først vil jeg fortælle lidt om kampagnen for at give rammen for eksperimenterne.

Kampagnen udspiller sig i den hedengangne Mystara-verden, som vi er et sejlivet fåtal, som stadig holder den i live. Mystara-verdenen adskiller sig fra de andre (A)D&D-verdener ved skamløst at stjæle historiske kulturer og indsætte den side om side uanset tid og rum.

Troldmandsskolen ligger i Glantrifyrstedømmerne – dvs. man anbringer Venedig med kanaler og det hele midt i Schweiz og man lader hver kanton være befolket med hver sin etniske gruppe: Italienske bystatsgiftblandere (familien Borgia), transylvanske vampyrer, dekadente franske adelsmænd (som samtidig med er stjålet direkte fra Amber-bøgerne), sammen med nationalistiske, nekromantiske skotter, flamlændinge med tulipaner, vindmøller og træsko, 1200-tallets kejserlige tyskere, 1700-tallets varmblodige spaniere (der her er elvere), mongoler osv. Og så er der lige en koloni af atlantider omend deres rige ikke er sunket.

Charmen ved alt dette er, at det er enormt let for spillerne at identificere de enkelte kulturers stereotyper og det er derfor meget let at finde rundt i hvem, der er hvem. Gevinsten er, at man kan fremme etniske og sociale konflikter.

Etnisk – for man ved at enhver boldaver (dem fra transylvanien) lugter af hvidløg.

Social – fordi kun troldmænd og troldmænds ægtefæller er adelige. Resten er tabere. Men hvad nu hvis dine forældre er fattige fæstebønder, men du havde talent for magi, og en rig ikke-magisk købmand sponsorerer din skolegang? Nu omgås du folk fra en elitekultur og du kan ikke de sociale koder, men du ved hvad folket mener om adelen.

Harry Potter? Selvfølgelig tænker man Harry Potter og det både rigtigt og forkert. Kampagnen om eleverne på troldmandsskolen er baseret på et D&D-supplement udgivet i slutningen af 80’erne. Længe før nogen havde tænkt på den unge Potter, så selv om vi var inspireret af Potter til at spille en kampagne om elever på en troldmandsskole, så er det ikke Potter, som er ledetråden.

En husregel: XP erhverves ved at følge undervisningen og ved at bestå eksamener. Hulekravleri og mord på monstre giver ingen erfaring. Lidt ligesom i Ars Magica.

En anden husregel: Flere feats – for dem kan man ikke få nok af og slet ikke, hvis man som troldmand skal adskille sig fra andre troldmænd.

Og hvad handler kampagnen så om?

Den handler om fem elevers genvordigheder med at udholde lektier og strenge mestre, at overleve socialt i samfund, hvor det handler om mode, prestige og om at se godt ud. At gå på opdagelse i den underlige verden, som de voksne lever i, og de underlige krav, som de voksne stiller. I en verden, hvor et ekko af internationale konflikter siver ned i børnenes verden. Nogle aftner er vi til bal, andre gange er det fejder med de andre elever og atter andre gange går vi på opdagelse på den magiske skole.

Og spilpersonerne, de er

Cornelis van der Haarse – Flaem [Flamlænding] med forkærlighed for ildmagi. Cornelis og hans storebror kommer fra en ikke-adelig troldmandsfamilie. Deres forældre omkom i en mystisk brændulykke sidste år og det har fremmedgjort de to brødre fra hinanden. Cornelis har søgt ind i hæren for at få betalt sine studier.

Nadya Vladul – Boldaver [Transylvaner] med forkærlighed for ismagi og urter. Nadya kommer fra en fjerntliggende, meget landlig provins og vil helst bare have lov at gå på eventyr og studere – men ting som ægteskab og kærlighed trænger sig på, ligesom familiens forventninger til hendes karrierevalg. Oldemor er flyttet til hovedstaden for at følge Nadyas studier.

Andrewuthram Baelic – Alphater [Atlantide] med en forkærlighed for hidkaldelser. Andrews forældre er opportunister, de har udskiftet deres alliancer for at fremme deres plads i adelshierarkiet, hvilket har gjort Andrew til en persona non grata blandt sin egen etniske gruppe. Andrew er i konflikt med sig selv om han skal følge sine forældres løbebane eller bryde med dem.

Gula Schmith – Halvt krondahar, halvt Aalbaner [halvt tysk, halvt mongol] med forkærlighed for magi orienteret mod dyr. Gulas forældre er fattige fæstebønder, hendes bror er stukket af og er medlem af en røverbande og hun selv får sponsoreret sine studier af en rig købmand. Hun har problemer nok.

Aevilja Alphagua – Alphater [Atlantide] med en forkærlighed for luftmagi. Aevilja lever det søde liv som ung adelsfrøken. Hendes problemer her i livet er bejlere og så det, at hun kom til at fornærme den mest magtfulde adelsfrøken i hendes fyrstehus i løbet af sommerferien, og at hun omgås Andrew.

Nok om det. I de næste poster følger så eksempler på vores eksperimenter.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i ... Rollespilsblog, D&D, Rollespil, Troldmandskampagnen. Bogmærk permalinket.

4 svar til Min D&D-kampagne om eleverne på Den Store Troldmandsskole (Eksperimenter ud i det narrative).

  1. Pingback: Tvetydige karakterer « planB – this revolution will not be televised

  2. Pingback: Troldmandsskolen < Sort Forsyning

  3. Pingback: Top 13 inspirerende bøger til fantasy rollespil - Sort Forsyning

  4. Pingback: Carroburg Bürger kampagne - Sort Forsyning

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s