[Ensemble] Rollespil i det 22. århundredes Nairobi

Her er så anden del af serien om Ensemble-spil. Det er tid til Transhuman Space.

Vi skal denne gang til det 22. århundredes Nairobi. Det er begivenhederne efter episoden med Terror-satellitten. Rummets skraldemænd er blevet sendt til Nairobi, da der her er en kæmpe rumhavn, for at afrapportere til Fondens lokalkontor, og derefter holde en velfortjent safari-ferie.

Ensemble-memet (metameme)

– I din færd møder du andre mennesker, som atter møder hinanden på kryds og tværs.

  • 1 XP hver gang din spilperson er i en scene med en anden, der har Ensemble-memet.
  • 2 XP hver gang din spilperson udsætter en anden, der har Ensemble-memet, for vanskeligheder.
  • 5 XP hver gang en anden med Ensemble-memet skaber alvorlige vanskeligheder for din spilperson socialt, psykisk eller fysisk.
  • 10 XP: Ophør med at omgås andre, der har Ensemble-Memet.

Der er opstillet følgende regel:

  • Alle spilpersoner har en Key of the Ensemble (Meta-meme: Ensemble)
  • Når en spilperson afhænder sit Ensemble-meme (og optjener de 10XP for det), så er personen ude af spillet.
  • Al den XP, der optjenes gennem ensemble-spil, indgår i en særlig XP-pulje, hvor XP’ene frit kan fordeles mellem den spillers spilpersoner.
  • Hver spiller har en eller flere spilpersoner.

På kryds og tværs de mødes

Persongalleriet blev yderst mangfoldigt. Som udgangspunkt bestod det af de fire skraldemænd, der netop var ankommet til rumhavnen Ken Jomo:

  • Oscar Linden, Hu Ling Tang, James Walker og Daniel Mbeki.

Dertil kommer så Mr. Burke, der er Fondens repræsentant i Nairobi – og ikke at forveksle med Mr. Burke, Fondens repræsentation i højt kredsløb om jorden. Mr. Burke er en KI downloaded i en bioroide.

De nye spilpersoner er

  • Dorothy Toto – Dorothy er en frisk pige fra Sydafrika, der drømmer om at blive en hund! Med den rette bioteknologi vil det kunne lade sig gør, enten at omskabe hendes krop eller at digitalisere hendes sind og downloade det i en hunde-bioriode. Hun påtager sig derfor alskens jobs, hun arbejder som tipper (viral markedsføring) og som VR-faglært (man downloader et program i sin Værbare, og så længe det kører, kan man bestride håndværket).
  • [navn glemt] – hende her kan jeg ikke huske navnet på. Hun er draget til Nairob, som en del af hendes journalistuddannelse, hun er en “happy-slogger” (avanceret form for happyslapper), der har fået skabt en psykopatisk kopi af sin egen personlighed, som hun bærer rundt på i sin Værbare – hun har med andre ord en “psykopatisk jeg” til at hviske hende i ørerne, hvad hun bør gøre.
  • Løjtnant Kimbo – opløftet Schæfer (K-10 A). Ekspert i sporing og forhør.
  • James Wamese – kollega til Kimbo, dybt forelsket i en gangsterboss’ kæreste (Unrequited Love).
  • Cassandra – opløftet Schæfer (K-10 A). “Førerhund” for Mikkel.
  • Mikkel – Mikkel har en lang liste af navne, som jeg ikke kan huske, hvilket er resultatet af at vokse op i hippie-kollektiv i slutningen af det 21. århunderede. Hans væsen er også en konsekvens af det – han er en “naivist”, eller som onde tunger vil det, en “infantilist”, dvs. en person hvis krop og personlighed er justeret til aldrig ældes/modnes ud over barndomsstadiet. Forældrenes ideal var et barn, der aldrig ville vokse op, blive kynisk og miste barndommens uskyld, og det kommer han aldrig til. Mikkel er omkring 30-40 gammel, er kunstmaler og har stadig en personlighed som et lille barn, hvorfor han har “førerhunden” Cassandra til at passe på sig.
  • Gibson Thoreau – anti-teknologisk hacker, cyber-survivalist. Gibson ser sine evner som monstrøse, og han kæmper for at nedbryde det samfund han lever i, for at mennesket kan vende tilbage til en mere lavteknologisk og idyllisk tilstand – et samfun, hvor hans egne evner vil være redundante.
  • Heinz Sturhan -KI downloaded i bioroide. Han arbejder for et stort tysk ingeniøfirma, og han er sendt til Nairobi som ekspert, der skal assistere arbejdet på ‘Bønnestagen’ (rumelevatoren). Heinz er en usympatisk chauvinist, der ikke kan fordrage folk, der ikke er europæere.
  • NOOT – Opgraderet “spøgelse” (N-007 – Alisha Model, SAI-7) i en klonet bioriodekrop. Oprindeligt var hun en ældre kvinde, der omkom i en ulykke, men inden hun var helt væk, fik en hendes mand foretaget en grundig hjernescanning, hvor hendes sind kopieredes. Efter nogle år fik han opgraderet hendes digitale sind og downloaded det i en kunstig, biologisk krop, der udseendemæssigt trak på hendes DNA. Siden døde hendes mand, og hans bror “arvede” hende, da hun havde bioroide-status og de er ufri i Kalifatet. Broderen og hende kunne ikke sammen, og en undergrundsorganisation hjalp hende til Nairoibe, hvor hun fik statsborgerskab og nu arbejder som freelancejournalist.
  • Mustafa Al’Hazan alias “Monty Hanson” – Undvegen kampbioroide, stukket af fra Kalifatet, opnået et borgerskab i Kenya og arbejder som livvagt for Mr. Burke. Han mener, at han aldrig har dræbt nogle i virkeligheden, men at alle hans missioner fandt sted i VR. I virkeligheden var nogle VR-missioner kun VR, mens andre var virkelige camouflere som VR.
  • Tariq Ebn’Haled – Tariq er en sikkiyn, en slags “kaste” i Kalifatet, der er specialiseret i at hente undvegne hustruer og bioroider hjem eller slå dem ihjel. De har lov til deres praksis, hvis de har en kontrakt, i Kalifatet, men af og til fører deres missioner dem uden for Kalifatet. De anvender typisk knive, og Tariq har et par indbygget i underarmene. Tariq lider af STSD – Social Transition Stress Disorder – en slags post traumatisk stress, der opstår i tredje verdenslande, når udviklingen fra før hypermoderne samfund til hypermoderne samfund går for stærkt.

Spillets struktur

Vi lagde ud med, at jeg præsenterede samfundet for gruppen, hvorefter der blev brainstormet spilpersoner og koncepter. Det brugte vi en aften på, så spillerne kendte overordnet til Nairobi, til spillets koncept og til de potentielle konflikter i Nairobi.

Dernæst gik vi i gang.

Jeg åbnede ballet med Skraldemændenes ankomst. Dernæst gik tingene helt af sig selv. Mellem hver scene bød folk ind med ideer til hvem, der kunne mødes, og overordnet set, hvorfor de mødtes. Generelt undgik jeg den aften at spille biroller, og fungerede mest som tovholder omkring reglerne og scenesætning, og bidrog med scene-oplæg, når folk var ved at løbe tør, foruden at jeg kom teknologisk kulør i scenerne.

Generelt “ejer” hver spiller tre spilpersoner. Dertil ligger et par stykker ude i en fællespulje, og er to personer tilhørende samme spiller i en og samme scene, så kan spilleren udlåne en af dem til en anden spiller. Anbringer jeg en birolle i en scene, antyder jeg, om jeg ejer den, ellers kan den umiddelbart tages af en ledig spiller.

Plottet

Der var ikke noget hovedplot, og ikke noget der skulle investigates eller på anden vis afdækkes, ingen eksterne trusler, bare en masse mennesker, hvis veje krydsedes.

Grundlaget for at to personers veje krydsedes var alene, at de var med i “skæbnefællesskabet” Ensemble-memet, og ønskede en spiller at tage en person ud af dette fællesskab, skulle man bare sælge memet.

Selvom vi genbrugte karakterer fra tidligere fyldte de ikke mere end de andre roller, i visse tilfælde mindre.

Scenerne

1. akt: Ankomsten i Ken Jomo – rumhavnen i Nairobi.

1a) De fire skraldemænd ankommer til rumhavnen, tjekker ud og planlægger at afrapportere til Mr. Burke inden de skal afholde deres velfortjente ferie. Oven på en længere periode med stress, begynder Oscar Linden at bryde sammen (posttraumatisk stress), og han begynder aggressivt at skændes med de andre Skraldemænd.

1b) Oven på skænderiet er Daniel blevet tørstig [Anne og jeg kører en lynhurtig konflikt på, hvorvidt Daniel lader sig friste af reklame-memerne omkring den indiske Mooh-cola, der er overalt i Kenya. Jeg vinder.], og han giver efter for memerne, da populære og smukke mennesker drikker Mooh-cola, og Mooh-cola gør folk smukke og populære.

1c) Oscar flegner helt ud over Daniels køb, flår colaen fra ham,, og slynger den gennem ventesalen i rumhavnen, og rammer betjenten James Wamese. Hans kollega Kimbo bliver vred på sin vens vegne, og skrider straks til en arrestation, som Oscar voldeligt modstår.

Det medfører et vældigt slagsmål mellem Oscar og Kimbo assisteret af James, og siden også James Walker, der udnytter chancen til at få hævn over Oscar efter deres tidligere skænderi. Slutresultatet er, at Oscar går ned, og bliver slæbt væk af James og Kimbo.

2. akt: publikum til slagsmålet

2a) Blandt publikum er Heinz Sturhan, der kommenterer på slagsmålet ud fra sin euro-centriske holdninger. Happysloggeren kommer med sit første sLog-indlæg, hvor hun fortæller om sin ankomst til Nairobi, og hvordan hun allerede ved ankomsten oplever den vold, som hun leder efter.

2b) Imens folk distraheres af slagsmålet, anvender Gibson Thoreau sin kamera-jammer, sniger sig forbi sikkerheden, og kommer ind til en stor fly-kontrolcomputer [Peter F. og jeg kører det, som en hurtig action-scene, hvor konflikterne bygget op over princippet om fremdrift], og her lykkedes det ham at inficere computeren således, at den næste hypersoniske jet kommer til at fejlberegne sin egen højde med ca. 10km.

2c) Mikkel og Cassandra står i køen til en pølsebod, hvor Mikkel uden yderligere situationsfornemmelse udsætter publikum for lidt af hvert.

2d) Uden for rumhavnen står Tariq. Det er lykkedes ham at slippe uden om det store opløb ved slagsmålet. Han prajer en taxi, og bliver samlet op af den speedsnakkede Dorothy Toto, der prøver at prakke ham hoteller, Wazam!Burgers (ægte faux-kød) og Mooh Cola på, mens han høfligt prøver at undgå stress.

Da en vældig eksplosion hænder i baggrunden (flyet fra 2b), går det helt galt for manden, og hans STSD træder i fuldt flor, og han ender med at stikke af fra taxien, efterladende sig en undrende Dorothy.

3. akt: Kenyanske dage og nætter

3a) De tre tilbageværende skraldemænd indrapporterer på Mr. Burkes kontor, hvor Monty Hanson optræder som bister livvagt. De fire mænd bevilges 9 dages lønnet ferie og en tur på safari.

3b) Dernæst følger en kort redegørelse om Oscar Lindens færden. Han er blevet fængslet, men i foregående scene håndteredes hans kaution, og Oscar kommer i en kort men succesfuld terapeutisk lynbehandling [Alt dette fortælles af Niels, der bruger lejligheden til at sælge Aggression].

3c) Skraldemændene mødes, og diskuterer hvor de vil hen og spise. De enes om, at lade sig lokke af de holografisk Wazam!Burger-reklamer, som Daniel har vanskeligt ved at modstå. I baggrunden står Tariq og kigger op imod Mr. Burkes vinduer.

3d) Dorothy er til jobsamtale hos Mr. Burke, hvor Heinz optræder som obervatør, og hvor Monty Hanson fortsat agerer livvagt. Der følger en ret munter samtale om Dorothys mange småjobs, og hendes meget korte karriere som taxi-chauffør. Takket være hendes relativt moderne VR-faglærthed (CapeCuttingEdge Software) og Nairobis tilsvarende mangel er hun særdeles velegnet til at arbejde ved Bønnestagen, selvom Heinz forsøger at skyde alle tiltag ned med sine racistiske spydigheder.

3e) Og så aftenens mest rørende scene: James Wamese sidder på en bænk på gaden, og med et miniature flyvende kamera “overvåger” han gangster Tyrells bolig for at kunne kigge på dennes smukke kæreste, alt imens Kimbo sidder som en loyal makker ved hans side, velvidende at James misbruger sine beføjelser, og selvom han finder det særdeles kedeligt.

Hjemme på hotellet er Mikkel gået i gang med sine kreative udfoldelser, og Cassandra smutter i byen efter forsyninger. På gaden render hun ind i Kimbo, og sød kærlighed opstår, også på trods af Kimbos tiltider stærkt kejtede opførsel, og senere samme nat mødes de for at opleve Nairobi by night.

4. og 5. akt.

6. og 7. akt.

Et par sidste ord

I denne spilstruktur dannes sammenhængende, når folk byder ind og med en konstellation. Basistanken er finde en sjov konstellation, og så bagefter begrunde den – den overordnede ramme er, at det er Skæbnens Tilfælde, at de mødes på den ene eller den anden måde.

Scenerne sættes, så de enten finder sted umiddelbart efter hinanden (første akt), hænder samtidigt eller omtrent samtidigt (anden akt), eller finder sted udefinerbart i løbet af dagen (tredje akt).

Scenerne bygges ikke op over en konflikt, og de fleste blev spillet helt uden (spilmekaniske) konflikter. I stedet var det mødet mellem de aparte personer, der bar historien.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i Bipersonsspil, Efterspilsrapport, Ensemble, indie, Rollespil, Science fiction, The Shadow of Yesterday, Transhuman Space. Bogmærk permalinket.

4 svar til [Ensemble] Rollespil i det 22. århundredes Nairobi

  1. Simon James Pettitt siger:

    Nej hvor sødt
    Jeg blev helt rørt over lady og vagabonden temaet mellem de to højteknologiske hunde (hvis jeg har forstået det rigtigt)
    Men generelt at læse om hele ensemble ideen. Kunne være man skulle prøve at lege med det til sit næste scenarie.
    Glæder mig til at læse sidte kapitel om begrebet
    Simon

  2. mortengreis siger:

    😀

    Højteknologiske hunde kan man roligt kalde dem. De er “opløftede dyr”, som kan tænke og ræssonere selv efter en række biologiske indgreb. Dernæst er de udstyret med stemmebokse og andet hightech, så de kan tale sammen og med mennesker. De er stadig hunde, og har stadig store dele af hundens mentalitet intakt.

    Og ellers kan jeg anbefale dig at lege med ensemble-ideen, det giver gode oplevelser og masser af karakterspil.

  3. anne siger:

    Spiller med navne, der falder dårligt for hukommelsen, melder tilbage:

    Vi må håbe, at den lettere skræmmende unge dame, der går under navnet Viola Tzu og slår på folk, aldrig møder søde Mikkel Luis “Solsikke” Nik-Nak Isodor Frege d. 2½’te, der laver kunst og ikke slår på folk.

    Men Kenya er et stort sted, så hvad er odds for, at de nogensinde træffer på hinanden…

  4. mortengreis siger:

    og i særdeleshed, hvad er oddsne for at de træffer hinanden på en teleopereret safari med safarishells, eller strander ude i bushen mellem krybskytter og ekstremsportsudøvende lioncuttlers?

    Hmm, jeg har allerede de næste tre – fire scener klar til tredje episode af Nairobi-ensemblet – men først et referat af anden episode.

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s