Viking-Con 2008

Efteråret nærmer sig på raske fjed, og det er tegn på, at Viking-Con står for døren. Jeg bidrager i år med to scenarier, Aliens: Kold sol, som bygger på mine mange tanker omkring brugen af Sanity og Basic-reglerne (samt et par enkelte andre twists, som jeg vil omtale en anden gang), og Legenden om …, som jeg har skrevet sammen med Troels, som har undergået en række forvandlinger fra det første udkast, som blev lavet til en variant af D&D 3,5 kaldet E6, og til seneste som er skrevet til D&D 4,0. Vi har bevaret kernen i Legenden om …, og det er særligt den del, som jeg er spændt på at se, hvordan kommer til at udvikle sig. Skiftet fra 3,5 til 4,0 har medført nogle andre særregler. Vi har justeret alle stats sådan, at spillerne rullerne alle terningslag (dvs. i stedet for at monstret ruller et angreb, så ruller spilleren et forsvarsrul osv.), hvilket er et fælles tema for mine to scenarier: Spillerne slår alle terningslag!

Den ene af mine legender, Tyve i templet, har på grund af skiftet fra 3,5 til 4,0 udviklet sig formmæssigt noget anderledes end oprindeligt tænkt, og det er lige før, at jeg kan transformere det til et selvstændigt storygame. Jeg har her bibeholdt de oprindelige elementer fra den litterære inspiration, og blandt andet ladet byen, som legenden udspiller sig i, forblive navnløs (medmindre spilleder altså improviserer et navn).

Vi har fået tre eksterne spilledere (i skrivende stund), og en stor tak til dem for at køre vores scenarie, og ligeledes har jeg tre eksterne spilledere til Aliens-scenariet – også en stor tak til dem.

Så jeg glæder mig til Viking-Con. Jeg har fået eksperimenteret, og jeg har fået manifesteret en del af mine kampagne-ideer i conscenarieformat. Nu er der bare at vente på resultatet. Selv skal jeg spillede indiespillet 3:16 Carnage amongst the Stars, og der har jeg sgisme også fået tre eksterne spilledere – og tak til dem for at være med til at give Viking-Cons deltagere en forsmag på dette fine lille stykke rollespil. Men derudover er min deltagelse noget begrænset, da jeg ikke dukker op fredag aften, og derfor ikke kan deltage i afholdelsen af Legenden om …, og lørdag aften står og vakler lidt endnu – men jeg håber meget på at køre spontane indie-spil i mine ledige stunder på connen, men der er så mange ting, jeg gerne vil prøve at få spillet. Måske skal jeg prøve at spille mit alien-scenaries konkurrent* om søndagen?

Hvad skal du spille?

*) De hemmelige foromtaler er vist forsvundet ind i VC’s pdf-program, hvor de står sammen med de andre scenariers miniforomtaler. F.eks. Udbrud på station UX-74:

“Mike, vi har et problem. Motoren er sat ud af drift.”

Mike lyttede opmærksomt, mens motorens stile rumlen langsomt døde ud. Mens skibet stille drev videre, kom der et udbrud fra Chris. “Se, der ligger en station i nærheden. Måske kan de hjælpe os?”

Tracy vendte skibet, og langsomt nærmede De sig stationen. “Mistænkeligt”, sagde Wes. “Der er ingen der svarer på radioen…”

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i Legenden om .../Ascalon, Rollespil, Viking-Con. Bogmærk permalinket.

4 svar til Viking-Con 2008

  1. Held og lykke med dine to spil.

    Jeg glæder mig til at introducere Montsegur 1244 til et nyt publikum fredag aften og til at køre Polaris lørdag aften. Og så fyre en fed workshop af sammen med Tobias lørdag eftermiddag.

    Søndag har jeg udset til spontane indie-spil – heriblandt Dirty Secrets. Men efter at have prøvespillet Julies jordskælvsdrama, er jeg klar til at springe på som spilleder, hvis der mangler.

  2. Fredag skal jeg spille noget D4 rollespil det hedder vist “The Legends of…” eller noget i den stil. Det er sådan noget nymodens fancy-smancy indie agtigt noget… hvilket er lidt mistænkeligt, men bare der er nogle monstre! Jeg håber at få lejlighed til at tæve en Leng edderkop – og rulle d20 en masse gange.

    Lørdag dag regner jeg med at stille et bord op og lave lidt figur-introspil til Savage Worlds / Deadlands Reloaded. Det ved jeg ikke helt endnu – men det er en plan. Og jeg kunne jo godt tænkte mig at Viking Con blev lidt mere Gen Con agtig, så derfor er det jo oplagt at gøre noget selv for det.

    Lørdag aften står jeg for Gunslinger sammen med Claus Ekstrøm. Det plejer at være hyggeligt og underholdene, så det bliver det sikkert også i år.

    Søndag er jeg ikke på VC – men bliver hjemme og passer lillepigen (og hustruen).

  3. mortengreis siger:

    Hej Frederik og Thomas,

    Tak for kommentarerne.

    Hvad er det lige, at jeres workshop går ud på, Frederik? Den er ikke videre velbeskrevet på Viking-Cons hjemmeside – eller også har jeg overset et link.

    Og så håber jeg, at du får en god oplevelse, Thomas, med d4-scenariet. Og sådan en edderkop skal bare trampes for fode.😀

  4. Nej, annonceringen har ikke været overvældende, så det bliver nærmere en surprise event. Her er vores oplæg: http://tobias.bindslet.dk/wiki/Rollespil/Workshop

Skriv, skriv, skriv

