[foromtale] Legenden om … II

Troels og jeg har været i Berlin, og vi har nu konceptet til Legenden om … II klar, hvor vi blandt andet henter inspiration fra 1800-tallets romantiske beskrivelse af fortidens hedenskab (se Ronald Huttons The Triumph of the Moon). I etteren byggede foromtalen op over fundet af en stele, der rummede omtalen af fire legender, der essentielt set udspiller sig der, hvor fire personers veje krydses. Denne gang er foromtalen bygget op over udgravningen af en tell, da de tre scenarier (vi har fravalgt det fjerde, da vi vil være sikre på, at man når dem alle igennem) alle foregår i samme polis, nemlig byen Khoraj, men omtrent tre generationer tidligere end Legenden om … I., og de handler om en stræben efter kongetronen.

Legenden om … II

I 1903 foretog briten William James II en ekspedition til Syrien for at udgrave højen Tell Sabir Khirbet. Han var inspireret af Heinrich Schliemanns udgravning af Troja i 1870’erne, hvor Schliemann fandt 3500 år gamle guldskatte, og beviste at bag myterne lå en historisk kerne. William James III gravede 4 meter ned og afdækkede derefter højens øverste syv lag af ødelagte byer. Efter fire måneders udgravninger nåede ekspeditionen til et ældgammelt lag. Den nat forsvandt graverne fra lejren, og William James III offentliggjorde aldrig sine fund. I hans familie har man siden da videregivet i arv Williams hemmelige notater om fundet, der fortæller om grundlæggelsen af kongeslægten Mokai af Khorajah i det niende århundrede efter Atlantis’ fald.

Kong Sidetes fald. Kongeslægten Ashmoides storhed står for fald, da fire unge lykkeriddere, gerrige efter hæder, fulde af vovemod, trænger ind i kongeslægtens allerhemmeligste kamre stræbende efter guld, hvor de i stedet finder kimen til kongeslægtens magt.

Lukoworgos’ tempel. Præsten Irbine bringer dyre ofre til sin afgud, som han ærer i det skjulte. Jomfruer klædt i hvidt bringer uvidende deres eget blod som offer, og om natten bruger Irbine sin afguds magt til at holde Khorajah i et tyrannisk greb. Men fire lykkeriddere vil det anderledes.

Kong Mokai I’s arv. Kong Mokais styre var præget af årtier med velstand og succesfulde erobringer, men det styrets sidste årti plages af oprør, intriger ved hoffet og attentater mod kongen. Hvilken arv efterlod Mokai I sig?

“Legenden om …” er et D&D 4th ed.-scenarie bestående af tre små historier for fire spillere og en spilleder. Erfaring med D&D 4th ed. ikke nødvendigt.

Det overordnede koncept er det samme som sidste gang. Den væsentlige forskel bliver, at vi lader scenarierne udspille sig i samme by, og at vi bruger kortet over byen som et aktivt element i scenariernes Skill Challenges.

Scenariet kommer op til Viking-Con 28 i 2009.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i D&D, Legenden om .../Ascalon, Rollespil, Viking-Con. Bogmærk permalinket.

6 svar til [foromtale] Legenden om … II

  1. johs siger:

    Det vigtigste ved dette indlæg var at det er en del af dit projekt om at opbygge din helt egen fagtermologi (som man skal kunne forstår for at spille dine spil)…

    Polis og Tell ;D

    Istedet for bystat og bakke?

  2. Morten Greis siger:

    Jeps, og vi indledte med “stele” i den første foromtale. Efter et par scenarier i denne dur vil Viking-Cons brugere være klar til at begynde deres studier i nærorientalsk arkæologi.
    😀

  3. johs siger:

    Også er det de kommer med til den der helt særlige udgravning… i den der sø… ha ha ha ha!

  4. Morten Greis siger:

    Jeps, for er der en ting, vi er sikre på, så er det, at de alle til den tid fortsat er jomfruer, og derved velegnede ofre …

  5. Glæder mig. Er lige kommet hjem fra Berlin, hvor jeg slæbte Louise og bette Astrid med på Pergamon museet.

    Spørger I rigtig pænt, laver jeg gerne en Savage Worlds version af scenariet… og husk mit løfte om at give en hånd med til layout mm

  6. Morten Greis siger:

    Sejt. Vi var også inde og se Pergamon. Det er jo en spændende, spændende ting at se.

    En Savage-udgave af vores scenarie! Se det ville være sejt, og lidt spændende at få lavet en omskrivning af Skill Challenges, da (vores tolkning af) Skill Challenges er bærende for scenariet, men hvad pokker, det er det udfordringer er til for.

    Og layout, ja tak! Det vil virkeligt være super, for der hverken Troels eller jeg specielt højlevel. Planen er, at vi skal bruge et bykort, som man for hvert scenarie ligger transparenter henover, som viser hvor i byen, man kan spille en kort scene, og foretage et skill check, som bidrager til den samlede Skill Challenge. Det er desuden tanken, at man kan erhverve sig one shot Location-based abilities ved de forskellige lokationer. På den måde bliver kortet ikke bare et kort over byen, som scenariet foregår i, men også et “spillebræt” (løseligt) for scenariet.

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s