Kampen om kampagnen

Dette indlæg er mest af alt en overspringshandling, som blomstrede op, da jeg læste Johs’ indlæg om Al-Qadim, hvor han blandt andet kommer ind på et lille spil om at lave Al-Qadim eller til at genskabe Al-Qadim.

Det blev til nedenstående overspringshandling om, hvordan man kan spille om en kampagnes udformning. Nedenstående blev dog mere til et generelt spil om kampagne-udformningen mellem spillerne, end et spil til skabelse af en Al-Qadim-kampagne, men måske det dukker op i en anden overspringshandling.

Kampen om kampagnen

Et spil om at vinde fiktionen og bruge dem som ramme for den efterfølgende kampagne.

Til spillet skal anvendes mindst 4 terninger pr. spiller, samt en flok øl.

Punkter man kæmper om:

  • (4) Stil
  • (3) Verden/miljø
  • (3) Situation/Tema
  • (3) Det fantastiske (fantasy, science fiction, horror)
  • (-) Primer
  • (2) Hvad laver spilpersonerne?
  • (2) Hvem er antagonisterne?
  • (2) Hvem ellers er involveret?

Konfliktmekanik

Første runde: Stil

Spillerne skænker øl op og skåler på en god kampagne.

De spillere, der ønsker det, præsenterer deres vision for de andre spillere. I det skjulte vælger hver spiller 0-4 terninger og fordeler mellem sine hænder. Derefter holder alle spillerne deres knyttede hænder frem mod de to spillere, hvis vision de synes er mest interessant. Når alle har valgt to spillere, afslører man, hvor mange terninger, der gives til den enkelte spiller. Disse terninger udgør spillernes Spes, og hver spiller ruller sine terninger. Den spiller, der ruller højest, fastsætter kampagnens stil (ruller to eller flere lige højt, afgøres vinderen ved sten-saks-papir).

Taberne får hver lov til at skrive en sætning til primeren. Se afsnittet nedenfor om taberen.

Hvis der er 0 terninger, køres runden forfra.

Anden runde: Verden/miljø, Situation/tema, Det fantastiske

Spillerne drikker ud og skænker mere øl op.

I anden runde skal tre punkter fastsættes. Rækkefølgen afgøres af vinderen i runde 1.

For hvert af de tre punkter præsenterer spillerne en vision for, hvad de kunne tænke sig er i punktet. Når alle spillerne har gjort det, gentager de visionen i form af en one-liner, som de skriver ned. Spillere, som fravælger at komme med en vision, må skrive en sætning i primeren, hvis de ønsker det.

Der er nu en eller flere one-liners for de tre punkter. Spillerne fordeler nu tre terninger ved hvert punkt. Hver spiller må nu omfordele en af deres tre terninger ved det første punkt – dette gøres på skift begyndende med spilleren, der vandt runde 1.

Derefter rulles terningerne for hver one-liner ved det første punkt og summen ligges sammen i et punkt. Den one-liner, der scorer højest, har vundet. Taberne må prime.

Dernæst går man videre til næste punkt. Hver spiller må på skift omfordele en af deres terninger. Derefter rulles terningerne, og vinderen findes. Taberne må prime.

Tredje punkt fastsættes som de andre. På skift må spillerne relokalisere en terning, og derefter rulles der. Taberne må prime.

Tredje runde: Spilpersoner, antagonister, andre

Spillerne skåler for deres foreløbige succes.

Den spiller, der ikke vandt i runde 2, fastsætter rækkefølgen af de tre punkter (hvis to eller flere ikke vandt, findes spilleren ved sten-saks-papir).

På skift præsenterer spillerne en vision for det første punkt. Spillere, der ikke præsenterer en vision, må prime. Derefter tager hver spiller to terninger – og hver spiller kan erhverve en ekstra terning for hver to egne prime-sætninger, der slettes.

I det skjulte fordeler hver spiller sine terninger ved et eller to sætninger. Terningernes fordeling afsløres, og de rulles. Vinderen findes, og taberne må prime.

Samme procedure for punkt to og tre.

Nu er alle punkterne sat. Spillerne opdaterer deres prime-sætninger i fællesskab, så de matcher de fastsatte punkter.

At prime

Taberen føjer en sætning til Primer, omskriver en af sine egne sætninger eller fjerner en sætning fra Primer. Ved hver primer-sætning sætter man idemagerens navn. Ejeren sikrer sig, at sætningen opdateres til sidst ved spillets slutning til at være i overensstemmelse med det endelige dokument.

Gennemgang af punkterne

Stil

Dette punkt er den store vision for kampagnen. Hvad er stilen, hvad vil vi med den? Tusind og en nats eventyr i et post-apokalyptisk cyberpunk-samfund? Steampunk investigation i 1. VK. Tyskland? Familiedrama på stillevej i 80’ernes forstæder?

Situation/tema

Hvad er den generelle udfordring for spilpersonerne? Hvem/hvad konfronterer de, og hvilke temaer berører de (i konfrontationen?). Dette punkt er underlagt stil, og må derfor ikke stride mod den ramme, der allerede er udstukket af stil. Brug punktet til at uddybe elementer i stil.

Verden/miljø

mere konkret end stil og tema. Hvor er vi henne i tid og rum? Hvilke kulturer henter vi inspiration fra? Må ikke være i modstrid med ovenstående punkter.

Det fantastiske

Hvor fantastisk er fiktionsuniverset? High magic, low magic, dark & gritty, cyberpunk, posthuman space opera, vampyrer og varulve, spøgelser og sigøjnerforbandelser?

Primer

En sætning om fiktionsuniverset, der konkretiserer de ovenstående punkter. Disse kan løbende have behov for at blive tilpasset i takt med at andre punkter ændrer sig.

Eksempler:

  • Al transport sker med hest, zeppeliner eller damptog
  • Der findes ikke kraftfelter og kunstig tyngdekraft
  • Under Fædrelandskrigen detonerede oprørere en atombombe i hovedstaden
  • Den sidende konge har regeret de sidste 85 åt, han holdes i live af alkymister

Hvad laver spilpersonerne?

Hvad slags spilpersoner skal der spilles? Er det klassiske D&D-klasser og racer, er det detektiver i et falleret detektivbureau, er det en flok stand-up komikere i et omrejsende freak show?

Hvem er antagonisterne?

Hvem er fjenden? Orker, rumvæsner, spøgelser, skolelærere, mobbere, chefer, virussen, det hemmelige selskab etc.?

Hvem ellers er involveret?

Hvilke andre væsentlige væsner bebor dette univers? Oraklet ved Shamrock-søen, dværgene i de sorte bjerge, the greys etc.?

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i absindth, Hjemmelavede spil, Rollespil. Bogmærk permalinket.

8 svar til Kampen om kampagnen

  1. Johs siger:

    Godt spil – men jeg er ikke sikker på alt det øl passer særlig godt til Al-Qadim.

  2. mortengreis siger:

    Nej, måske et kaffe-ritual i stedet for?

  3. Johs siger:

    😀

    Har du læst Uffe forslag til kampagnebygning/-kamp? Det er meget mindre komplekst end dit, men der er heller ikke terninger med.

    Kender du Fiasco?
    http://www.bullypulpitgames.com/games/fiasco/
    Det har en setupdel der er fantastisk. Selve spillet er ok og jeg vil gerne spille det igen – især fordi setupdelen er virkelig sej.

  4. Johs siger:

    Og link til Uffes spil:
    http://www.ivanho.dk/gamle-projekter/

    Spillet hedder POST-IT.

  5. mortengreis siger:

    Hej Johs,

    Tak for linksne. Jeg havde glemt alt om Uffes Post-It, som er ret fin ide, og Fiasco har jeg hørt om, men slet ikke fået kigget på.

  6. Johs siger:

    Du har brug for flere kategorier Morten. Jeg havde ret svært ved at finde det her fantastiske indlæg igen og var nødt til at søge på mit navn.

  7. mortengreis siger:

    Hej Johs,

    Så har jeg opdateret mine kategorier og føjet flere til, så det er lettere at finde rundt. Nogle gange kan du bruge undersiden ‘Oversigter …’ til at finde indlæg, da jeg forsøger at holde et tematisk overblik der.

  8. Johs siger:

    Yes. Hjemmelavet spil er en god kategori. Tak.

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s