[Min D&D-kampagne] En elver bliver gift

Her er anden halvdel af Murene rejses-spilgangen (første halvdel). I denne halvdel præsenterer jeg klynke-reglen. Denne gang følger vi handlingen fra om morgenen efter Dofs forsøg på at kidnappe Oskar.

Den næste morgen

Vi har nu det punkt i hændelsesforløbet, hvor Nadya og Cornelis har været borte et halvt år på en nat. De er blege efter fraværet af sollys, og deres klæder er slidte efter et halvt års brug. Suzette er grundigt gravid.

Vi tilrettelægger en scene næste formiddag, hvor vore hovedpersoner render på hinanden. Cornelis og Nadya er sammen med Suzette på vej til skolen for bad og nye klæder, mens Dof vender hjem fra sit mislykkede kidnapningsforsøg, og Aevilja har fået lov af Mdm. Jerbat at rende et par ærinder inden sit pludselige bryllup.

De snakker frem og tilbage om deres genvordigheder, og da Troels bryder ud i en diger beretning om et halvt års nat, afbryder jeg ham og introducerer dagens regel:

Dagens regel: Et halvt års mørke

Denne regel gælder frem til først kommende sommerferie.

Man kan sætte en scene, hvor man genfortæller rædslerne fra ens ophold på et andet plan (nu har alle spilpersonerne haft en sådan oplevelse), eller man kan udspille en flashbackscene med rædslerne derfra.

Når scenen er spillet optjener man et ‘Skæbneplotpoint’ (som hurtigt blev døbt et ‘klynke’-point).

Klynkepoint har to effekter:

“Sindet formørkes” – At besidde et Skæbneplotpoint

  • For hvert skæbneploint man besidder, får man -2CHR. Når man spenderer et skæbneplotpoint, får man de tabte charisma-point tilbage med et point om dagen. Har man 0 charisma er man handlingslammet af depression.
  • Når man har et skæbneplotpoint har man -4 på skill checks med dyr, børn og familiars (hvilket akkumuleres med minusserne fra dårlig karisma)
  • Har man et skæbneplotpoint, får man +1 på item creation level (dvs. at man er et level højere, når man skaber magiske ting, hvilket særligt gør ting med level-variabler mere potente). Dette spenderer ikke pointne.
  • Har man to skæbneplotpoint, får man +1 på Caster level (dvs. alle spells bliver nu anvendt, som var man et level højere).

At spendere pointet

  • Det formørkede sinds trolddom (man tilføjer en feareffect på en spell) (1 point)
  • Profetisk drøm (man beder om en profetisk drøm om et emne) (1 point)
  • Netværke med ‘underverdenen’ (og her menes ikke en dæmonisk underverden, men hovedstadens) (1+ point for en kontakt)
  • Erhverve kontrabande (gift, narko, hellige symboler etc.) (1+ point)

Netværk og kontrabande koster variabelt, og det sker ved en forhandling mellem spiller og spilleder. F.eks. vil Kenneth gerne have befriet Sorte Rose, og det koster 3 point for en chance, og Troels vil gerne have en gift til at slå Cornelis’ mester ihjel med – den pris er ikke helt fastsat endnu, men bliver nok omkring 4-5 point.

Der er ikke noget loft for, hvor mange gange en spiller kan sætte en klynke-scene og beklage sig over sit hårde liv. Klynkeriet skal basere sig på opholdet i den anden verden.

Målet med reglen er, at lege med hvorledes trolddom kan gøre folk dystre, og accentuere spilpersonernes teenage-opførsel – nu får vi klynkeri, der langt kommer til at overgå Harry Potters klynken i bog fem. Samtidig med er der en pris – man bliver mere og mere asocial, som man klynker, men også mere magtfuld og får bedre forbindelser til skumle ting – men hvor mange forbindelser til underverdenen er du interesseret i at have?

Et andet mål med mekanikkerne er pege fremad både ved at give spillerne adgang til nye kontakter og profetiske drømme. Balancen kommer mellem hvor empatisk og hvor magtfuld, man ønsker at være. Antallet af gange spillerne kan erhverve sig pointne er på kort sigt begrænset af deres karisma, og hvis man kan skaffe sig magiske ting, der booster ens karisma, dets længere kan man gå. På lang sigt er pointne begrænset af, hvor meget man orker at klynke. Den del er jeg spændt på at se i spil.

En tredje ting er, at jeg ville have en regel for en type point, der skifter virkning alt efter om man besidder dem eller om man anvender dem.

På nuværende tidspunkt kan det betale sig at have en fast mængde klynkepoint på 2, så alle ens formularer virker et trin bedre, alle ens magiske ting skabes et trin bedre, men man har -4 CHR, og det betyder -2 på sociale færdigheder, og -6 på sociale færdigheder med dyr, børn og familiars. Ekstra point giver overskud til tvivlsomme forbindelser eller profetiske drømme.

Så fortsatte vi spillet.

Venner mødes

Vi fortsatte scenen, hvor vi slap den. Jeg spurgte Troels, om han ville klynke sig til et point – hvilket var et overflødigt spørgsmål, og vi fik en lang tirade om nattens rædsler fra Cornelis til de andre, hvilket Aevilja straks overgår med en tirade om hendes genvordigheder i Den mekaniske sirenes tempel, hvilket Nadya straks overgår med en tirade om hendes oplevelser – og med neutral stemme nævner Dof sine (men Louise skal ikke have et klynkepoint, da hun ikke kan undvære noget charisma hos Dof, og hun fravalgte derfor at klynke).

Murene rejses

En af hovedstadens helligdage er Murene Rejses. Den holdes ved overgangen til vinter, og på denne dag er der ingen undervisning på skolen, da de ældre årgange er ude og demonstrere deres kundskaber til deres mestres ære og de yngre studerendes beundring.

Sydøst for hovedstaden ligger vidtstrakte marskområder, som i sommerhalvåret er ufremkommelige og gør invasioner fra den vinkel umulige. Om vinteren ser det anderledes, og for at beskytte byen fra angreb fra vinkel rejser man trolddomsmure for at beskytte byen fra denne vinkel. Resten af året er byen åben. Murene rejses af ældre årgange på skolen, og de bedste murrejsere udpeges som vindere, og de fejres ved en storslået gallafest på Alexanderplatz. I år vil man ved samme lejlighed indgå alliancen mellem Wendar og Glantri.

Dofs planer på helligdagen

Under alt dette hurlumhej gælder det for Dof om at få gjort sine hoser grønne og udkonkurreret Tailastra. Her kommer vennerne ind i billedet. Planen bliver at få sikret sig Helga von Drachenfels opbakning. Vi begynder med, at Aevilja præsenterer Dof for Mdm. Jerbat, og hun sørger for, at et møde mellem Dof og Helga arrangeres. Lige nu er hun ved havnen, hvor hun med så mange andre adelsfolk er i gang med at overvære Murene rejses. Undervejs kommenterer Jerbat på Dofs manglende fornemme klæder, og hun hentyder over for Aevilja, at hun nok skal overveje kurser i diplomati til at hjælpe hendes kommende mand.

Et halv års ægteskab på en nat ændrer en mand

Imens beslutter Cornelis sig for at tage ned til havnen, hvor de fleste af skolens elever også er, og opsøge Palajrus for at høre ham omkring Aeviljas ægteskab. Palajrus udstråler sin egen weltschmerz over dette, men tager det ellers med teenage-stoicisme.

Cornelis har forandret sig. Det halve års indespærring har fået ham til at re-evaluere en masse ting omkring ægteskaber og kærlighed, og sammen med Palajrus bliver de enige om at kidnappe Dof for en stund, bare længe nok til at Dof ikke kommer til at indgå ægteskabet med Aevilja. De tager tilbage til skolen, og da Dof på et tidspunkt vender tilbage til sit værelse, bliver han overfaldet af de to knægte.

En sæk over hovedet – igen

Vi stopper kort op for at finde en måde hurtigt at få afgjort udfaldet af kampen uden at skulle gribe til det fulde regelsystem. Da Cornelis har stået på lur, har han surprise – og han affyrer sin potente Pyrotechnic-spell, som han booster med reglen “Ting min mester lærte mig”, og samkørende med effekten af to klynkepoint fungerer den ganske udemærket. Louise ruller sit save, og hun fejler miserabelt (et tema med hende terningeslag begyndte at vise sig). Blændet har Dof ikke mange chancer, og mens han bliver grebet, forsøger han sig med en Dispel Magic, men den spoleres af hans modstandere, og da han er blændet, grebet og ved solidt at løbe tør for trolddom, runder jeg kampen af. Troels beskriver, hvorledes den fangne Dof med en sæk over hovedet, bliver rullet i et tæppe og begravet i kældrene med et luftrør.

Imidlertid vil Christina gerne interferere, så hun spenderer et plotpoint, og vi kommer frem til, at hun jo rutinemæssigt besøger kældrene og snakker med de bugbears, som bor dernede. De spørger hende til den begravede elev, og om det er ok at spise ham. Det reagerer Nadya på, og de fører hende til den grav, som Dof er skjult i. Hun undsætter Dof, og de planlægger, at han skal skjule sig på skolen, mens hun fremskaffer ham festklæder fra sin boldaviske skrædder, og undervejs vil hun tale Dofs sag for Helga von Drachenfels.

Imidlertid har Dof ikke tænkt sig at forblive skjult på skolen, han skifter tøj, og netop da får han øje på en lille hvid krystal, en hammer og en seddel, hvor der står “Knus krystallen for frugtbarhed”. Dof holder imidlertid fingrene fra den og forlader skolen for opsøge Helga von Drachenfels.

Foretræde for Helga von Drachenfels

Nadya får med sin familie-reference og særligt med referencen til Oldemoder adgang hos Helga von Drachenfels. Hun fremlægger sin sag – nemlig at Dofindinurfar er en langt mere inkompetent gesandt end Tailastra, og vice versa med Aevilja og Oskar, hvorfor det må være i Glantris interesse at have Dofindinurfar som gesandt frem for Tailastra. Derefter beder jeg Christina om et diplomacy-check, som ved hjælp af Det skal være endnu vildere-reglen bliver så meget mere effektiv, og det er en succes. Von Drachenfels indvilliger i at bakke op om valget af Dofindinurfar som gesandt. Hun hentyder over for Nadya, at Aevilja nok bør tage et kursus i diplomati ved skolen …

(og Nadya overvejer at sætte Helga på listen over potentielle allierede i en strid med Oldemoder, da Helga gav antydninger af, at hun ikke var nogen ven af Oldemoder).

(et af vore andre temaer denne aften var – udover sække over hovedet på folk – var magtfulde kvinder i form af Oldemoder, Margereth af Hillsbury, Arbana Jerbat, Tailastra og Helga von Drachenfels).

Herefter begynder brikkerne stille og roligt at falde på plads. Nadya drager ud med et hold soldater fra Helga for at hente Dof, men hun finder ham ikke, men derimod den mystiske krystal og hammer, som Dof efterlod. Hun nupper den i stedet for. Imens har Aevilja fået Cornelis til at lede efter Dof, og de finder ham, og kort tid efter støder Nadya til dem.

Resten af aftenen på kort tid

Klokken er blevet mange, og jeg bestemmer mig for at speede ting op. Vi har haft kidnapningsforsøg mod både Dof og Oskar, og selvom jeg havde lignende planer og optakter i mine noter, valgte heg at frafalde dem, da to kidnapninger måtte være rigeligt, og det var ikke min interesse at strække episoden over flere spilaftner. Jeg havde endog regnet med, at vi skulle have haft et punkt mere med denne aften, nemlig Henri Achards tilbagevenden. Jeg gennemløber resten af handlingen. Helga von Drachenfels sætter det politiske maskineri igang, og vore elever har gjort deres del i intrigerne. Dof bliver den foretrukne gesandt, under festen efter Murene rejses indgår Wendar og Glantri deres diplomatiske alliance, og den bekræftes ved ægteskabet mellem Dof og Aevilja (og nu skal der tjekkes lagner …).

Hærgende rytterfolk

Ved samme lejlighed afsløres det, at Handelsrepublikken Darokin er blevet overrendt af vilde rytterfolk fra vest, som først underlagde sig Sindhi-riget mod vest og nu Darokin. Det erklæres ved samme lejlighed, at alle darokinere i Glantri kan få asyl, og den glantriske befolkning opfordres til at støtte op om deres hjemland mod de stadigt voksende trusler. Darokin er Glantris vigtigste handelspartner. Handel mellem Wendar og Glantri er praktisk taget umuligt, mod øst ligger Ethengar-sletterne, som også er beboet af krigeriske barbarer), mod nordøst ligger Heldanner-fristæderne, som er underlagt af en stærkt klerikal ridderorden (tænk den teutonske ridderordens ordensstat), og derfor ingen ven af Glantri, og mod syd og sydøst er Darokin. Mod vest ligger vidtstrakte sletter og ørkner, samt Sindhi-riget, som faldt før Darokin for rytterfolkene. Glantri er i sandhed isoleret. Krigen rykker stadig tættere på …

Der er nu fjorten dage tilbage af semestret. Jeg hopper hurtigt frem til næste semesters anden dag, og denne dag sker det, at Henri pludselig dukker op. Imens er Dof og Aevilja gift, men gesandtpalæet er ikke sådan lige at få uforstyrret, da Tailastra har valgt at blive boende i Glantri, og hendes status hjemme gør, at Dof ikke har en chance for at få smidt hende ud af palæet.

Næste gang

  • Nyt semester, ny kursusplan
  • Næste helligdag: Necromantia
  • Næste, næste helligdag: De glantriske islege
  • Livet som ægtefæller: Dof og Aevilja, Cornelis og Suzette
  • Henri er vendt tilbage, og han vil undsætte Sorte Rose
  • Teenage-klynkeri
  • Medlemsskab af Dragens loge

og meget, meget mere …

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i D&D, indie, Rollespil, Troldmandskampagnen. Bogmærk permalinket.

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s