[Kampagne-oplæg] Købmandsvældets baggrundshistorie

Dette indlæg er en opfølger til mit kampagne-oplæg “Købmandsvældet Darokin”. Denne gang handler det om fiktionsuniverset, hvordan jeg kobler denne kampagne ind i baggrundshistorierne fra de tre andre D&D-kampagner, og indlægget har nok mest interesse for læsere, der er interesseret i Mystara-settingens historie. Der er hemmeligheder i denne setting – og nogle som skal afsløres gennem kampagnerne – og derfor det meste af det nedenstående ‘spoilerfrit’.

Tid at kigge på Darokins historie. Jeg har tidligere opsummeret forhistorien for Glantri og landets konflikter med Alphatia, og den rolle, som Thyatis har spillet heri. Undervejs har jeg også været rundt om Karameikos.

Hvorfor?

  • Fordi jeg er stor fan af settingen, og derfor gerne vil arbejde med den.
  • Fordi forhistoriens tilstedeværelse i fiktionen er med til at berige den og give kulør
  • Fordi forhistorien skaber grundlaget for en række af de konflikter, som spilpersonerne er en del af
  • Fordi forhistorien skaber grundlaget for scenarierne i kampagnen

Denne gang kigger jeg på Darokins historie i forhold til til de andre nationers historie – som jeg har præsenteret i andre blogindlæg. De fleste lande i Den kendte verden tæller deres kalendere ud fra kroningen af den første thyatiske kejser (og settingen er sat i år 1000). Alphaterne har deres egen kalender, som begynder 1000 år tidligere med deres ankomst til Mystara.

Glantri og Darokin

Fra troldmandskampagnen ved vi, at de glantrisk egne var beboet af tre elverklaner, som forlod landet 1700 før kroningen af den første kejser. 800 f.kr. ankom den store emigration af elvere til Carnolbarth-sletten, hvor de grundlagde Alfheim. I år 700 efter kroningen forlader Erewan-klanen Alfheim – og sammen med Belcadiz-elverne (som var en af de tre klaner, der forlod Glantri) ankommer de til Glantri i år 730. Denne vandring tager dem gennem Darokin og De ødelagte lande.

I år 395 ankom Alphaternes arvefjender, flaemlændingene, efter at været i eksil i 1395år. De grundlægger et nyt rige. Omkring 730 ankommer elverne til Glantri sammen med en masse thyatere, der er flygtet fra de alphatiske-thyatiske kolonikrige i Ylaruam. I 828 oprettes de glantriske fyrstedømmer efter 30 års borgerkrig mod Halzunthrams alphatere. Samme år fordrives dværgene fra Glantri.

For Darokin betyder det, at en række af de fordrevne dværge slår sig ned i Darokin efter fordrivelsen i 828. Andre dværge fortsætter deres rejse indtil de når Minrothadgilderne.

Ylaruam og Darokin

Fra kampagnen om Det flyvende skib, Himmelørnen, og dens diplomatiske mission (samt fra præblog-kampagnen) ved vi, at Alphatia og Thyatis gentagne gange har været i krig med hinanden. I år 192 f.kr. blev de tre thyatiske stammer underlagt Det alphatiske kejserrige, og i år 2 f.kr. gjorde de oprør, hvilket endte med oprettelsen af Det thyatiske kejserrige. I år 150 begyndte thyaterne at erobre Ylaruam-emiraterne, og i år 250 begyndte alphaterne på det samme. Krigene fra år 250 resulterede i fordrivelsen af adskillige ylari-stammer, som emigrerede til Darokin. I perioden 500-800 udkæmpede alphaterne og thyaterne deres kolonikrige, indtil de lokale blev samlet Suleiman Al-Kalim og fordrev deres koloniherrer.

Karameikos og Darokin

Fra Night’s Dark Terror-kampagnen ved vi, at traldar-folket blev erobret af Thyatis-kejserriget i år 900, hvilket medførte af adskillelige traldar-klaner forlod deres hjemlande og søgte mod nord til Darokin.

Ved den thyatiske erobring af traldarernes lande var traldar-folket endelig på vej ud af deres mørke alder. Traldar-folket har deres sange om de tre store helte, Halav, Petra og Zirchev, som skænkede dem civilisationens gaver, og forsvarede dem imod Dyremændenes invasion, og som efterlod traldar-folkets lande i ruiner. Her begyndte deres mørke tidsalder. Sangene er første gang nedfældet i 400 efter kroningen. Imidlertid dækker sangene en langt tidligere periode. Dyremændene rendte nemlig traldar-folket over ende allerede år 1000 f.kr. – altså 1400 år før nedfældningen af sangene – og her ender traldar-folekts guldalder. Deres guldalder tæller fra deres forfædres kolonisering af Karameikos og Darokin år 1500 f.kr. De moderne indfødte i Karameikos og i Darokin har altså fælles forfædre, men de har været adskilt fra hinanden gennem de sidste 2000 år

Klippehjem og Darokin

Vi har ikke hørt så meget om dværgene endnu, men det vil ændre sig i løbet af de næste par episoder af Reservekampagnen. I år 1800 f.kr. grundlægger dværgene deres rige under deres første konge, kong Denwarf, der ifølge dværgenes egne legender, er skaberen af dværgefolket ligesom han selv er skabt af Den Udødelige, Kagyar, som skænkede bjerglandet til dværgene.

I år 475 f.kr. begynder dværgene at handle med stammerne syd for, og i år 200 e.kr. begynder de at oprette kolonier uden for Klippehjem.

Andre lande

Resten af Darokins naboer – Halvingernes herreder, De atruaghinske stammer, Sindhi-kongedømmet, De Ødelagte Lande og Det ethengariske kharnat – vil jeg ikke komme ind på her. Dem tager vi til sin tid.

Opsummering

Ud fra ovenstående historier kan dele af Darokins historie sammenstykkes:

Området bliver koloniseret i 1500 f.kr. af traladaransnes forfædre – og i de vestlige egne sammensmeltes de med lokale stammer kaldet Taymora-folket. De har en guldalder til 1000 f.kr., hvor dyremænd overrender de karameikoske områder, og traldarforfædrene splittes i to grupper.

I år 800 f.kr. ankommer elverne, og de opretter deres rige, som er en kæmpemæssig fortryllet skov.

Fra år 200 e.kr. begynder dværgekolonier at dukke op, og fra 250 e.kr. ankommer en masse ylari-flygtninge efter Alphatias erobringer.

Omkring 700-730 rejser Erewan-elverne fra Alfheim til Glantri, og samtidig ankommer en masse thyatiske kolonister fra Ylaruam til Glantri via Darokin, og i 828 fordrives dværgene fra Glantri, hvorefter en del slår sig ned i Darokin. I 900 erobres Karameikos af Thyatis, og en del traladarans forlader Karameikos og slår sig ned i Darokin.

Darokins egen historie

Hertil tilføjer vi den officielle Darokinske historie – mens detaljer omkring konflikterne mellem Skyggeelverne og elverne endnu holdes i det skjulte, så de kan blive afdækket i begyndelsen af kampagnen.

Frem til 200 f.kr. er der ikke meget at skrive om. De vestlige egne, der grænser op til De ødelagte lande, er underlagt orker. Orkerne sidder på et vidtstrakt område, der gælder sydlige Glantri, vestlige Darokin hen mod Alfheims grænser og de ethengariske sletter. Darokinerne sidder i de østlige og sydlige dele, hvor de lever i små,isolerede landbrugssamfund.

Østvindklanens storhed

De næste 400 år rejser Østvindklanen sig til storhed, samler de mange landsbysamfund og fordriver orkerne. Det første Østvind-dynasti ligger også navn til Darokin med den første konge i rækken, kong Ansel Darokin, der i år 21 kom til magten, og hvis slægt sad frem til år 87, hvor den sidste konge blev dræbt barnløs, og østvindklanens samlede rige blev splittet igen af hærgende orker. Med assistance fra elverne blev orkerne fordrevet, og det næste dynasti blev skabt. Corwyn Attlestons dynasti, Attleston-dynastiet, oprettedes i år 88, og det bestod de næste ca. 400 år. Dette er darokinernes guldalder, og det lykkes dem at fordrive de sidste orkstammer i 293. I 390 forsøger humanoidenre i De ødelagte lande at invadere Alfheim via Darokin, men invasionen slår fejl. I år 500 invaderer humanoiderne darokinenres lande, og de belejrer Corunglain, som er forposten til Darokin. I 502 sender darokinerne en straffekspedition ind i De ødelagte lande, som slår fejl, og kort efter bringes guldalderen til ende med Elverkrigen i 503-4, som blev afbrudt af nye ork-invasioner. De næste 20 år er en serie af invasioner, hvor orkhær efter orkhær forsøger at plyndre darokinernes lande, hvilket resulterer i Corunglains plyndring i 523. I 520 og i 526 forsøges straffeekspeditioner den modsatte vej, men først med en borgerkrig mellem humanoiderne i 527 får darokinerne fred. Borgerkrigen udbrød over arverækkefølgen, da orkernes krigsfyrste blev snigmyrdet af darokinere.

I 560 forsøger Skyggeelverne at invadere Alfheim, og Darokin bidrager med at forsvare Alfheim mod invasionen.

Fra kongedømme til stormandsvælde

Darokin-dynastiet mister gradvis mere og mere af sin magt og bliver langsomt til en rent ceremoniel funktion, mens lokale stormænd regerer provinserne. I 723 dør den sidste Darokin-konge. De næste 200 år vokser stormændene sig til lokale magthavere og købmænd, og i 927 lægges grundlaget for moderne Darokin. De største handelshuse slår sig sammen, og de opretter et centralt styre anført af Charles Mauntea, der bliver den første købmandskonge. I 932 efterfølges han af sin kone, Lydia Mauntea, der tager titlen Kansler, og den har været gældende lige siden. På nuværende tidspunkt, år 1003, er Corwyn Muantea, oldebarn til Lydia og Charles, den siddende kansler.

Imens har Darokin modtaget dværge fra Glantri 828, blevet hærget grundigt af orker i 846, og modtaget flygtninge fra Karakmeikos i 900. Orkerne har samlet sig i 975 under Kong Thar, der på ny truer Darokins handel.

Året er nu 1003, og i en krig mellem Alphatia og Glantri er under opsejling, som vil kaste hele Den kendte verden ud i krig og for evigt forandre forholdet mellem Darokin og Alfheim. Det er her vores historie begynder.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i D&D, Darokin-kampagnen, Rollespil. Bogmærk permalinket.

3 svar til [Kampagne-oplæg] Købmandsvældets baggrundshistorie

  1. Kristoffer Apollo siger:

    Jeg forstår din fascination – det lyder som en fed setting. Når man er i et købmandsvælde, burde mekanikken vel bygges op omkring penge, og hvor rig man er?

  2. Johs siger:

    I virkeligheden er jeg mest til et MG-hack, men ellers kunne man lave et sammensat bastardsystem med et oD&Dgrundlag, med MG cirkler ovenpå og en mekanik, hvor man kan købe re-rolls eller auto-succeser for gp (og det bliver dyrere jo højere level man får).

    Det kunne være sjovt at bygge.

  3. mortengreis siger:

    Penge og status skal spille en rolle – og det bliver interessant i sig selv, da det bliver min første kampagne, hvor penge kommer til at have en sådan funktion – og jeg påtænker at bruge et hack af MG og Be til at gøre det med.

    BE har en mekanik til at handle ‘superstrukturer’ med. De store overordnede dramatiske handlinger, som udspiller sig omkring spilpersonerne. Det vil jeg gerne bruge til at håndtere konspirationen med.
    I burning-spillene er der desuden Circles- og Resourcres-mekanikker, som kan håndtere noget af spillet omkring penge, men jeg påtænker et hack af Duel of Wits (BW/BE)/Conflicts (MG) til at dække over penge, handel og status, så man aktivt kan bruge sine handelsevner til at vinde konflikter med og til at tilegne sig penge til at opnå status og indflydelse. I Darokin-settingen er velstand indikatoren for ens valgret og stemmeret.

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s