[Delta Green] Det sidste stik

Længe siden sidst

Nogle gange går der lang tid mellem to spilgange i en kampagne, og nogle gange sker det midt i et handlingsforløb. Så hvad skete der sidst? Det var storslået, det var intenst, og nu skal vi begynde der igen.

Havde det været en tv-serie, ville den lave et tempo-skift og begynde et andet sted. Mangt en gang ved sæsonskifte, slutter den ene sæson med en åbenbaring, og når serien begynder igen, sker det et andet sted, selvom man som seer gerne så at historien fortsat, hvor den slap. Imidlertid slap på et højdepunkt og med lang tids venten, kan det være svært at begynde samme sted.

I rollespil kan det være svært at begynde på et højdepunkt, og da handlingen i rollespil sker det ofte, at spillet tager nogle retninger, man ikke havde regnet med, og lige pludselig er tiden gået, og man er nødt til at stoppe aftenens spil. Nogle gange sker det lige ved det dramatiske højdepunkt.

Delta Green: Tredje del, episode 6

Det er længe siden, vi sidst har spillet Delta Green, og jeg planlagde derfor at ændre formen for spilgangen.

Baggrund

Vore agenter er havnet i en lille by, hvor der sker en masse, hvor en kollega er forsvundet, og hvor de ikke ved, hvad de skal tage sig til. Undervejs har de fået afdækket nogle mysterier, og de har fået kidnappet en kollega, som kun har efterladt sig et ben.

Rent praktisk er der en serie af mysterier i byen, og de er alle knyttet til ‘ting i skoven’ og til et mystisk vaccinationsprogram, der på konspiratorisk vis får assistance af militæret. Mysterierne binder sig an på en The Greys, The Mothman, indianske legender om bjergånder, Mænd i sort (og deres Sorte, lydløse helikoptere) og computerchips i vaccinen for at overvåge befolkningen. Sådan lyder det i hvert fald i jf. de personer, som agenterne er stødt på, og der sker helt klart ting, som understøtter disse påstande: Natlige helikoptere, sære grønne og blå lys over skoven og mellem bjergtinderne, sølvagtigt lysskær i skoven, monstre flyvende over skoven, et mystisk vaccinationsprogram og sære, summende stemmer i natten. Men hvad er sammenhængen mellem de fem teser og sammensuriet af spor og ledetråde?

Efterforskningen resulterer i, at agenterne konstaterer, at lægeklinikken er tidligere en fødselsklinik ejet af Montauk Ltd, som agenter tidligere er stødt på. Et andet resultat er, at en af deres egne er blevet kidnappet, og det eneste, som han har efterladt sig, er hans ben, der på mystisk vis stadig er i live og intakt, som om det vokset frem

Imidlertid er der et problem mere. Som efterforskningen skrider frem, dukker der også tydelige spor frem på, at de fem vidner, som har talt for hver sin tese, ikke er pålidelige vidner.

Planen

Episoden er et sammensurium af X-files-episoder, og en del af episodens struktur er, at spillerne præsenteres for fem teser, derefter gives de beviser for, at vidnerne ikke er pålidelige, og efterfølgende var det planen, at hvert vidne skulle komme med et uigendriveligt bevis på, at de talte sandt, men disse teser ville udelukke hinanden. Dertil ville der så være agenternes egen efterforskning, som langsomt skulle lede dem ind på deres egen, sjette, tese (som jeg ikke siger meget mere om her).

Episode seks, del 3 begynder andetsteds. Den handler om agent Trevor, der bliver afhørt af andre DG-agenter om den rapport, han har indleveret efter at missionen er gennemført – vi ved med andre ord, at han overlevede, og at han er ved nogenlunde godt helbred …

Agenterne afhører agent Trevor, og ved de forskellige svar hopper vi tilbage i tid og spiller scenen. Formålet er at føre spillerne fra det ene punkt i mysteriet til det andet hurtigere end normalt gennem ledende spørgsmål. Vi bryder dermed den foreløbige struktur, spiller scenariet fra en anden vinkel, og jeg kan gennem agenternes spørgsmål reintroducere elementer, som ikke nødvendigvis står tydeligt i spillernes erindring.

Praksis

I praksis blev det dog noget anderledes af helt andre årsager. Vi brugte en del tid på at grille og nyde vejret, inden vi kom i gang med spillet, og det blev derfor foreslået, at vi snakkede os gennem episoden i stedet. Det blev kombineret med forhøret, og da Kasper tidligere havde talt om, at han gerne ville, at agent Trevor fik talt et borgerligt ord med DG, blev det også føjet til spillet, at han fik en samtale med dem. Som en del af denne samtale ville DGs historie også blive præsenteret, da denne også var blevet efterlyst.

Jeg stillede spørgsmål til Kasper via agenterne, og han svarede som værende agent Trevor, og vi kørte det rent som en samtale. Undervejs spillede Peter og Anne stemmer i Trevors hoved, så de på denne måde kunne bidrage til spekulationer og svar. Gennem spørgsmålene kom det frem, at agenterne var kommet på sporet af en pensioneret læge, dr. Jenny Fix, og at Trevors kollegaer havde opsøgt hende. Via hende havde de fundet papirer på, at Montauk siden 70’erne havde registreret alle fødsler, og at de via periodiske vaccinationsprogrammer holdt øje med befolkningen.

Vaccinen

Vaccinationen er imidlertid ikke helt uskyldig – men inden vi kom til denne del, havde Peter udbedt sig, at den sprøjte, hans karakter havde fået sidste gang, ikke var farlig, hvilket jeg bekræftede, at den ikke var, da det ikke var en del af scenariet – og forhørsagenterne kunne over agent Trevor oplyse, at vaccinationen indeholdt et særligt enzym, som skaber en hormon-produktion, der påvirker vækst – men formål og effekt er ukendt, og denne hormon-produktion finder kun sted, hvis man besidder rette gen, hvilket agent Snyder ikke gør.

Agent Sharp, farvel

Efter lidt mere snak frem og tilbage vender jeg opmærksomheden mod den forsvundne agent Sharp. Jeg havde planlagt en scene mellem ham og agent Trevor, men den var vanskelig at sætte, idet jeg gerne ville have, at agent Trevor kom alene, og under normale omstændigheder var det ikke videre sandsynligt. Imidlertid havde Kasper selv præsenteret et fint oplæg, da han forklarede, at hans kolleger var taget ud for at tale med Doktor Fix. Den byggede jeg videre på: Mens de andre agenter var taget ud for at tale med Dr. Fix, modtog agent Trevor en besked fra agent Sharp, som ønskede en samtale med ham på det mystiske hotelværelse. Trevor dukker op, og han kommer til et mørklagt hotelværelse, hvor han bagerst skimter en person i mørket. Det er agent Sharp – og jeg stikker hurtigt Thomas en kort instruks – og der udspiller sig en dialog mellem de to agenter. Agent Sharp er blevet givet en mulighed for at tage afsked med agent Trevor, og de har deres allersidste samtale. Siden har ingen set agent Sharp.

Agent Trevor er nysgerrig. Han har et par gange kigget på Sharps ben, der er to, og han forsøgte at tænde lyset for at se Sharps ansigt, men lyset ville ikke tænde. Da han har forladt værelset, hører han støj, og han trænger ind igen. Denne gang venter der Trevor et andet syn. To af de sære goble-insektagtige væsner, han tidligere har set bærer på en stor metalbeholder, som de fører gennem en åbning i væggen, som fører direkte ud i det ydre rum højt over en fremmed planet. De forsvinder gennem åbningen, mens atmosfære og løsøre blæses med gennem åbningen, som så lukker igen. Trevor gennemser værelset og finder en latex-voksfigur med et tomt baghoved siddende på agent Sharps plads, og agent Sherlocks stemme i Trevors hoved konkluderer, at Sharps sind forlængst har forladt hans krop, og at de er fløjet af sted med ham.

Vi kommer ikke frem til mange flere detaljer, andet end at Sherlock har fået udvidet sin samling af dokumenter, idet hun nu også råder Jenny Fix’ dokumenter.

Og samtalen skifter karakter

Agent Trevor fremfører, at der ikke er ordentlig styr på Celle T, og at agent Tremors erstatning – som nu selv skal erstattes – var yderst uegnet til sin opgave. DG-agenterne kvitterer med at gennemgå DG’s historie – om hvordan de udsprang af raidet på Innsmouth, som var infiltreret af havfolk, og i 1930’erne angreb undersøiske kolonier af havfolk, og deres allierede på land, og hvordan de under Anden verdenskrig bidrog i kampen mod nazisternes okkulte enhed, Karotechia, og hvordan de i ’47 fik en renaissance, da en UFO styrtede ned i Roswell. De blev oprettet sammen med MJ12, men hvor MJ12 skulle finder metoder at udnytte UFOen i den kolde krig, skulle DG forhindre andre i at vinde det våbenkapløb. Imidlertid havde det paranormale, havfolk og Karotechia DG’s interesse, ikke UFOer. I 1970 blev DG nedlagt i forbindelse med en skandale under Vietnamkrigen, og den levede videre i hemmelighed frem til 1994, hvor et ledende medlem blev myrdet og mistanken rettedes mod MJ12. Derefter reorganiserede DG sig, og de eksisterer sådan i nuværende form. DG mener, at MJ12 har solgt ud til rumvæsnerne, men MJ12’s eksistens er sanktioneret, mens DG’s eksistens ikke er det. DG mener desuden, at The Greys ikke er fra det ydre rum, men ligesom havfolket er de en intelligent race fra jorden. På den baggrund blev det etableret, hvorfor DG’s struktur til tider fungerer så dårligt. Nød tvinger dem.

Agent Trevor bad om at blive overført til Celle S, da han klarer sig godt med dem, men det blev afvist. I stedet blev han gjort til leder af Celle T og beordret til at få styr på cellen – og her gjorde Thomas opmærksom på, at hans næste karakter er en agent i Celle T. Det er nu Celle S’ tur til at mangle en agent.

Sæson-afslutning

Og det er vist afslutningen på første sæson i DG-kampagnen. To karakterer er blevet elimineret – den ene af en kollega, den anden af monstre – og en række DG-agenter er faldet i tjeneste. Sære mysterier er blevet berørt, og konturerne af en sammensværgelse med Montauk Ltd og Riley Wenzel i centrum er begyndt at tegne sig.

Vi undlod at dele XP ud og andre post-spil-elementer, og det vil blive taget op efter sommerferien i anden sæson, hvor vi åbner med en lidt anderledes episode, hvor vi krydsklipper mellem Celle S og Celle T’s aktiviteter.

D-9

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i Call of Cthulhu, Delta Green, indie, Rollespil. Bogmærk permalinket.

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s