[Læsegruppen] Vincenzo di Monfortes hævn

Jeg har ikke spillet Vincenzo di Monfortes hævn. Jeg har hacket det.

Velkommen til læsegruppen. Vi læser og anmelder de 100 scenarier, der er blevet samlet i projekt R’lyeh, som samlede de 100 bedste på det tidspunkt scenarier. Du kan også være med. Alt, hvad det kræver, er at du læser og anmelder seneste scenarie og poster det på en blog. Du kan følge med på læsegruppens wiki.

Opera-rollespil

I min seneste Nephiliim-kampagne – som udspillede sig før denne blog – var der en episode, hvor handlingen krydsklippedes mellem tre forskellige tidsperioder, hvor der udspillede sig strukturelt set et parallelt handlingsforløb, og i den ene tidsperiode befandt spilpersonerne sig i en loge i opera, hvor de så en frimurer-tolkning af Vincenzo di Monfortes hævn. Scenariet blev indsat i denne ret komplekse treledige struktur, som jeg vil fortælle om en anden gang.

Operaer har også spillet en rolle i min troldmandskampagne. Den ene spilgang foregik handlingen alene omkring operaen og selve stykkets handling blev alene fortalt. Anden gang udspillede vi selve operaen men i modsætning til Vincenzo di Monfortes hævn var denne opera-version åben, men struktureret i sin handling (regler for og beskrivelse af operaen).

Og nu til hævnen.

Scenariet

Vincenzo di Monfortes hævn er tekstmæssigt et meget kort scenarie. Det hele er gjort på tre sider. Der er ingen hemmeligheder i scenariet, og der er ikke brug for en spilleder. Det skader ikke, at en spiller har læst det på forhånd, men det er knapt nok et krav, for det er lige til at sætte sig ned og spille. Prøv det.

Form

Formmæssigt er scenariet mildt struktureret, “systemløst” spil, hvor vigtigheden går på at udfylde indholdet af de enkelte scener. Indholdet og tilstedeværende personer gives af scenariet, samt scenens længde, og så er det op til spillerne at fylde scenen ud – og særligt denne mekanik med at fylde en scene ud er operaens store gevinst. Du har X minutter til at erklære heltens kærlighed, og du skal bruge samfulde X minutter, selvom du kan gøre det på en brøkdel af den tid. Dette er den drivende regel i spillet, og det er den regel, som gør scenariet til en spændende oplevelse.

Følg historien, udfyld handlingen

Da handlingen i spillet er kendt, er der ikke brug for en særskilt spilleder. I stedet roterer ansvaret for scenerne mellem spillerne. Den vigtigste forudsætning for at kunne spille scenariet er, at man respekterer spillets rammer – at den angivne historie skal følges, og mindre vigtigt at man følger reglen om at spille tiden ud. Resten af spillet er kammeratligt impro-rollespil, hvor man siger ja til hinandens oplæg og drøner derudaf. Et kendskab til ja-spil er en fordel, men ikke et krav (og det kunne være spændende at se, hvorledes et scenarie som dette, ville se ud i hænderne på Nørwegian Style-folkene). Hvorvidt spillet kan spilles udelukkende af ikke-rollespillere er uklart, men det er en scenarie-form, som hurtigt kan læres, hvis bare der er en eller to rollespillere i gruppen i forvejen.

Tid, masser af tid, for megen tid

Min erfaring fra operaen i D&D og fra Kineserier har vist mig, at det påtvungne minimumstidsforbrug er en spændende udfordring. I Kineserier har man 30 sekunder, og selv 30 sekunder kan være svære at udnytte fuldt ud. Nogle replikker er korte og fyndige, og hvad gør man så, når man tyve sekunder endnu? Eller 12 minutter endnu? Heldigvis tillader scenarie-formen i VdMH, at man trækker tiden ud med gentagelser og svulstigt sprog, hvorved genre og regler støtter hinanden. Fra min D&D-opera viste det sig, at kor og korets gentagelser af tåbelige omkvæd både er underholdende og en sindrig måde at trække tiden ud på.

Opsummering

Kort og effektivt formidlet, mindre vanskeligt at spille, end man regner med, og oplagt til impro-rollespil/ja-spil. Formmæssigt er det et udfyld-scenen-scenarie, hvor historien er kendt, og det interessante er, hvorledes spilpersonerne kommer fra A til B, fremfor hvad B er. Parallelt gør spillets tidsmekanik, at det bliver interessant at se, hvorledes fortælleren i scenen når fra start til slut.

Det er en type scenarier, som det vil være interessant at se flere af.

Læsegruppens anmeldelser:

D-6

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i læsegruppe, Rollespil. Bogmærk permalinket.

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s