Ledetråde i sociale konflikter

Til Bjarne Sinkjærs rollespil, Ulvevinter, som har sin egen pladsden vildeste Viking-Con, har jeg skrevet et scenarie. En flok eventyrere skal gennem en skov for at bringe bud. En del af inspirationen for scenariet er Sværd og Trolddom-bogen Ondskabens skov, hvor man basalt set skal gennem en skov og ikke så meget andet. Det samme skal man i mit scenarie, og der er flere veje gennem skoven, så samme scenarie kan spilles flere gange med forskellige udfald. På det område ligner scenariet et Sværd og trolddom-scenarie. Det har imidlertid en anderledes opbygning. Bevægelsen gennem scenariet er koblet til brugen af færdigheder.

Succes og nederlag

I hver scene er en udfordring, som enten løses ved kamp eller ved et eller flere færdighedsrul. Har man succes i kamp eller ved brugen af de valgte færdigheder, kommer man videre til næste udfordring, og afhængigt af løsningen kommer man videre til forskellige nye udfordringer. Fejler man, går man også videre, både ved nederlag i kamp eller ved fejlede forsøg på brug af færdigheder. Med andre ord går spillet ikke i stå, hvis man fejler. Selv ikke i kamp.

Typer af færdighedsrul

Sekvenserne i scenariet er bygget op over variationer af måder at rulle på:

  • En i gruppen ruller. Skal have succes
  • På skift kan der rulles, indtil en har succes
  • Alle i gruppen skal rulle. Alle skal have succes
  • Alle i gruppen skal rulle. Mindst en skal have succes
  • Alle i gruppen kan vælge at rulle. Mindst en skal have succes
  • Alle i gruppen kan vælge at rulle. De, der ruller, skal have succes

Sociale konflikter

Færdighedsrul og sociale konflikter er altid en lidt drilsk sag for, hvornår ruller man terningerne?

Jeg har i et tidligere indlæg argumenteret for, at man ruller før dialogen, og derefter lader dialogen blive formet af, om der er succes eller ej – på den måde kan spilleren være med til at styre, hvad slags nederlag der opstår i scenen, og det undgår de situationer, hvor spilleren fremfører et rigtig godt argument, men stadig er uden succes med terningerne. Hvorledes forklarer man det nederlag? Derfor en fordel at rulle før scenen spilles. Imidlertid er det ikke altid klart, hvornår vi havner i en situation, der fører til en social konflikt. I så fald finder vi det kritiske punkt i dialogen, stopper kortvarigt, ruller, og spiller videre baseret på udfaldet. Jeg besluttede mig for at konstruere en tredje model i Ulvevinter-scenariet.

Ledetråde

I en social konflikt ruller spilleren sin færdighed på et passende tidspunkt, og i tilfælde af succes, gives spilleren en nøgle til at opnå sit mål. Nøglen kommer i form af en ledetråd, og anvendes ledetråden opnår spilleren sit mål.

Eksempel: Heltene kan forhandle med kannibalerne om at få lov at gå fri. Ved et succesfuldt forhandlings-rul får spillerne ledetråden ‘overtroiske kannibaler frygter, at himlen vil falde ned’. Bruges ledetråden i forhandlingerne, lader kannibalerne heltene gå fri.

Eksempel: Heltene forhandler med magistraten om at få adgang til katakomberne. Ved et succesfuldt smiger-rul, får heltene ledetråden ‘bestikkelse i form af en gave til 60 sølvstykkers værdi’. Anvendes ledetråden, får heltene adgang til katakomberne.

Ideen er basalt set, at ved succesfulde færdigheds indsættes et ekstra led, således at det succesfulde rul ikke afslutter dialogen, men i stedet indsætter en valgmulighed for spilleren i form af en ledetråd. I nogle tilfælde er det simple ting (heksen er forfængelig og lytter til smiger), og andre gange koster det ressourcer eller består af svære valg (greven ved ikke, at hans datter har en kæreste).

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i Hjemmelavede spil, Husregler, Rollespil, Ulvevinter, Viking-Con. Bogmærk permalinket.

7 svar til Ledetråde i sociale konflikter

  1. Matthijs siger:

    Spennende idé! Spesielt de ubehagelige ledetråder – “greven er glad i menneskeoffer”, for eksempel.

  2. Morten Greis siger:

    For dælen, det er en fed ide med greven.🙂

  3. Troels Palm siger:

    Det minder meget om Skill Challenges a lá 4th ED D&D. Det mener jeg i øvrigt som noget positivt. Kom endelig med feedback når du har fået det testet.

  4. Morten Greis siger:

    Jeg skal nok vende tilbage, når jeg selv får prøvet reglen i praksis.

    Det er interessant, at du nævner D&D 4E (hvilket er ok med mig, jeg spiller bl.a. også 4E), for jeg havde slet ikke Skill Challenges i tankerne, da jeg udtænkte systemet, men jeg kan godt se, hvordan der synes at være visse ligheder. Ledetrådene burde også uden de store vanskeligheder kunne bygges ind i en Skill Challenge.

  5. Troels Palm siger:

    Det er jo sjovt når du lige har snakket om hvordan vi læser bøger forskelligt. Jeg har nemlig hele tiden haft hemmelige ledetråde bygget ind i skill challenges. Jeg er da overbevist om at det stod et sted. Men er for doven til at slå det op nu.

  6. Morten Greis siger:

    Hmm, ja, det er interessant. Jeg har ikke haft læst på Skill Challenges længe, men jeg erindrer ikke, at der er en sådan tilgang, men jeg vil ikke udelukke det.

  7. Pingback: Rollespil fra old school til systemløst, fra old school til indie « planB – this revolution will not be televised

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s