[D&D mini-kampagne] Den skjulte dal

Denne gang bliver det bare et kort indlæg. Vore helte er nået den mystiske dal, som er gengivet på deres skattekort. Den sidste del af færden har været vanskelig, hvor de har kæmpet med at krydse nedstyrtede broer alt imens deres rival er i hælene på dem.

Vore helte er også steget et level, og spillerne ser forventningsfulde frem til deres første kamp, hvor de kan se deres nye evner i brug.

Tomt, øde, forladt

Stilheden hænger over dalen. Det er en stor dal omgivet af stejle bjergsider isolerende den fra omverdenen. For foden af den vej, som løber ned fra skråningen ved indgangsporten ligger en by. I stil ligner den ruinbyen Xithaqa, og vore helte bevæger sig forsigtigt frem. Overalt er der stille.

Byen er forladt, og det har den været længe. Vægmalerier er vandaliseret i modsætning til Xithaqa. Vore helte er forvirrede – hvor er alle skattene? De skal helst findes inden Golthar dukker op – i det hele taget skal der helst findes nogle magiske remedier, inden Golthar dukker op, da han er magtfuld, og han er ikke alene.

I håbet om at finde en skat, søger vore helte mod landsbyens centrum i håbet om, at der er et tårn i lighed med Xithaqa. Det er der ikke. I stedet løber vejen videre ind i dalen, og modvillige følger vore helte vejen.

Undervejs

Efter et par kilometer passerer de et lille, ødeliggende tempel, hvis tag er kollapset, og hvis statuer er skamferede. De ligner imidlertid de hundemænd, som de har set mange steder før.

Landsbyen

Endnu en landsby dukker op. Vore helte har rejst gennem et øde og tavst landskab. I det fjerne ses skove, og mod nord og øst ses bjergvæggene kun få kilometer derfra, mens dalen strækker sig dybere ind mod vest.

Bag statuen er et springvand, der ikke længere fungerer. Vandet førtes op gennem en statue, der står med en krukke. Igen er statuen skamferet, men det kan ses på hænderne, at det er en hundemand igen.

Dagens slagsmål nr. 1

Som forberedelse havde jeg tjekket vandrende monster-tabellen. På den fremgik det, at både stirges og hell hounds strejfede rundt i dalen. De to monstre forekom mig at være en spændende sammensætning, og jeg byggede derfor et lille encounter op med dem.

Da vore helte undersøger springvandet, hører de støj inde mellem bygningerne, og Rose vover sig hen for at, hvad der er årsag til støjen. Det viser sig at være hell hounds. Vi skifter til kamp-tilstand. Plader ligges frem, figurer opstilles, og kampen begynder. Et lille stykke inde i kampen dukker stirges frem af deres gemmesteder, og komplicerer kampen. I længden er vore helte sejrrige.

Færden fortsætter

Vore helte diskuterer frem og tilbage. Skal de følge vejen i vestlig eller i nordlig retning? De ender med at gå i nordlig retning på baggrund af Thorgums myndighed. Vejen fører dem længere ind i dalen, og et par kilometer senere deler vejen sig. En del fører i nordvestlig retning ind i en skov – og der vil gruppen ikke overnatte – og de vælger derfor vejen, der går i østlig retning. Den er lang, og mens de følger den, ruller tågen ned langs dalens stejle sider og slører alt, mens solen forsvinder bag tinderne i vest. Dalen ligger hen i diset skygger, da endnu en landsby dukker op. I lighed med de to forrige er den øde, men da vore helte kommer tæt på og søger efter et sted at overnatte – og de frygter gengangeres opdukke, da det skete i Xithaqa – sker det netop det. Gengangere.

Dagens kamp nr. 2

Inde i byen kommer mumificerede hundemænd stavrende frem overalt. Vore helte er omringede, men med deres nye evner formår de efter en solid kamp at eliminere truslen. Det blev en lang god kamp.

Dagens næste kamp

Imidlertid er det ikke så let. Vore helte hører en fæl, sygelig lyd fra de mumificerede hundemænd. Knoglerne løsriver sig fra det rådnende kød og indsmurt i blod rejser de sig som skeletter. Vore helte er omringede og sårede, mange ressourcer er spenderet, men det er en ny kamp og encounter powers er tilbage. Fortrøstningsfulde ser de frem til en tredje kamp.

Afsluttende bemærkninger

Dalen er tom, øde landsbyer overalt, alle tegn på hundemænd er skamferede, og vi ser kun monstre og gengangere. Jeg har valgt rent undtagelsesvis at sætte tre encounters op på samme dag for at prøve at presse spillernes ressourcer. Sålænge vi ikke spiller klassisk dungeon crawl, kan det være svært at indsætte en masse encounters på en og samme dag. Her var en chance.

Forudsættende heltenes overlevelse fortsætter udforskningen af den tabte dal næste gang.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i D&D, Night's Dark Terror, Rollespil. Bogmærk permalinket.

Et svar til [D&D mini-kampagne] Den skjulte dal

  1. Pingback: På eventyr i vildmarken | Stemmen fra ådalen

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s