1996-1997 var spændende år

Vi kigger endnu gang tilbage på de år, hvor alle de seje børn spillede rollespil. Efter at have været en tur om 1992, som satte en masse i gang, er det tid at kigge på årene 1996-1997.

X-files kører på fjerde sæson, Millennium kører på første sæson og Kindred: The Embraced floppede flot i 1996. Venner er på 3.-4. sæson. Vi er kun lige gået i gang med forberedelserne til årtusinde-skiftet med en serie som Millenium og filmen Strange Days fra 1995.

Rollespil – 1996

  • Wraith: The Oblivion
  • Ars Magica 4th ed.
  • Feng Shui
  • Fading Suns
  • Star Wars, 2nd rev. exp.
  • d6 system
  • Witchcraft
  • Deadlands

Rollespil – 1997

  • Delta Green
  • In Nomine
  • Changelig: The Dreaming
  • Over the Edge 2nd ed
  • Legend of Five Rings
  • Werewolf: The Wild West
  • Blue Planet

Rollespil – 1998

  • Unknown Armies
  • Call of Cthulhu 5,5 ed.
  • Shadowrun 3rd ed.
  • Kindred of the East
  • Vampire: The Masquerade Revised ed.
  • Star Trek: NG

D&D-spillene

!996 og 1997 er AD&D 2nd ed. sølvalder. TSR spænder viden om med sære settings, men økonomien har det ikke godt, og i 1997 bliver Wizards overtaget af Wizards (på det tidspunkt) of the Coast.

D&D-spillerne har sagt farvel til Spelljammer, og Dark Sun er i slutningen af sin 2nd ed.-periode, hvortil de sidste udgivelser kom i 1996. Ravenloft er i en mere speciel situation. Settingen er skiftet fra Gothic horror til Gothic Fantasy, hvilket medfører en serie dårlige scenarier, som kulminerer i denne periode, men settingen får et nyt skud kreativ energi fra The Kargatane, som samler The Great Ravenloft Netbook (netbooks af den art var hotte på nettet i de år) og får licens til at udgive Ravenloft-produkter. De begynder deres udgivelser i 1997.

Planescape var i ’96 virkelig going strong, masser af spændende produkter udkommer, og i både 97 og 98 undersøttes settingen, derefter dør den ud.

Birthright blev søsat i 1995. Man spillede regenter eller folk ved hoffet, der besad overnaturlige kræfter, som de havde arvet fra en mytisk fortid. Supplementerne væltede ud i ’95 og ’96, hvorefter kilden tørrede ind. Det skete sandsynligvis i forbindelse med, at i 1997 blev TSR købt af Wizards of the Coast,og i ’98 syntes det slut. I 2000 blev udgivet et par supplerende produkter som pdf’er. Muligvis levn fra 97-98? I 1998 udkom settingen Jakandor – Islands of War, som blev opgivet samme år. I 2000 udkom D&D 3rd edtion, og med den fulgte d20-bølgen.

Knights of the Dinner Table

Serien, der har sine rødder tilbage i 1990, begyndte at udkomme både i Dragon Magazine i 1996, hvor den kørte frem til 2000, og med sit eget blad i 1996. Bladet udkommer fortsat månedligt den dag i dag.

Rollespil hjemme: Fønix

Der var 19 conner i ’96 og i i ’97 var der 15 conner. Man kunne med andre ord komme på con mindst en gang om måneden! (Tallene er hentet fra Alexandria, og nogle af de angivne conner ligner live-arrangementer, men selv med tallene renset for lives, var der omtrent en con om måneden).

I ’96’-’97 udkommer Fønix nr. 12-20, men det gik ikke helt perfekt med udgivelserne i ’96, og der er således et halvt år mellem nr. 12 og 13. I ’97 modtog Fønix æresottoen og samme år udgav Fønix sin plakat Den grædende ork. Ronni-kulten havde sin storhedstid, og der er snak om oprettelse af en fanklub. Jack Chicks pamflet ‘Dark Dungeons’, som udkom i midten af 1980’erne, er takket være nettet begyndt at cirkulere i bredere rollespilskredse, og Fønix begynder at referere til den.

I 1996 havde New York Coppers: Gaden uden nåde premiere på Fastaval, og det blev samme år udgivet i en systemløs udgave som julebonus af Fønix. 1997 var året Arken havde premiere på Fastaval.

I december nummeret af Fønix 1996 (nr. 14) er der en top ti over rollespil. Den er som følger. Prøv at sammenlign den med ovenstående liste:

  1. Call of Cthulhu
  2. Vampire: The Masquerade
  3. D&D (dvs. basis D&D)
  4. AD&D (dvs. 2nd ed)
  5. GURPS
  6. Warhammer Fantasy Roleplaying
  7. Castle Falkenstein
  8. Paranoia
  9. Kult
  10. Star Wars

[Redigeret – for jeg glemte at nævne]

Knudepunkt

Den første Knudepunkt afholdes dette år. Det nordiske samarbejde begynder, og det er fantastisk.

Fastavals spilledervejledninger

Der kommer en vejledning i 1996 og i 1997. Jeg har kort omtalt de to vejledninger for nogen tid siden: Fastaval 1996, Fastaval 1997.

Proto-indie

Det lille sære rollespil The Window offentliggøres. Det er en slags forsøg på at lave et system, der matcher den spilstil, der er i World of Darkness-spillene. The Window er med andre ord et meget tidligt indie-spil, der forsøger at ramme periodens spilstil.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i Rollespil, Rollespilshistorie. Bogmærk permalinket.

18 svar til 1996-1997 var spændende år

  1. Nis Baggesen siger:

    Jeg glæder mig lidt til “XXXX var et rigtigt dårligt år” indlægget🙂

  2. Morten Greis siger:

    Jeg sidder faktisk og undersøger muligheden af at udpege et år til at være det … men det er ikke helt let.

  3. Thomas siger:

    Jeg synes, du mangler det udmærkede Vampire: the Dark Ages. I særdeleshed Hite’s bog om The Cainite Heresy var inspirerende, og Konstantinopel settingen kigger jeg stadig på en gang imellem. Det er nok den bedste by-setting bog White Wolf nogensinde har lavet.

  4. Morten Greis siger:

    Hej Thomas,

    Det er rigtigt. Den glemte jeg at få med:
    Vampire: The Dark Ages 1996 (rev. 2002)
    Jeg husker, at den var meget rost, som det Vampire burde have været.

    Jeg kan dertil tilføje, at White Wolfs underafdeling, Black Dog, var aktiv i årene 1995-2000:
    1996: Giovanni Chronicles II: Blood and Fire [Vampire]
    1997: Montreal By Night [Vampire]
    1997: Charnel Houses of Europe: The Shoah [Wraith]

  5. Nis Baggesen siger:

    Med Star Trek er det nok iøvrigt værd at påpege at det er Last Unicorn Games licensen, siden der er så mange firmaer der har udgivet noget til den licens. Nogle rigtigt solide og pæne source books, men desværre ikke et særligt godt system.

    Og In Nomine er altså helt tilbage fra 1989 i den franske udgave.

    Birthright er stadig en AD&D setting jeg gerne vil prøve – har boxen men fik det aldrig spillet. Jeg synes faktisk den lod til at have meget at byde på.

  6. Morten Greis siger:

    Jeg er godt bekendt med, at In Nomine stammer tilbage fra 1989, men jeg ved ikke, hvor stor forskel der er på den franske udgave fra ’89 og den amerikanske fra ’97, men jeg har vanskeligt ved at tro, at det er en direkte oversættelse af et otte år gammelt spil. Ved oversættelsen af f.eks. Nephilim skiftede spillet nærmest system, og udgivelserne Major Arcana og Liber Ka tog Nephilim i radikalt andre retninger end den franske udgave, og ligeledes ændredes Kult væsenligt fra den svenske udgave til den amerikanske udgave. Af samme grund forestiller jeg mig, at In Nomine må adskille sig fra ’89-udgaven.

  7. Johs siger:

    Hvordan er systemet i Birthright?

    Snakker vi AD&D med levels, grundstats, klasser, næsten ingen skilpointe, elver og alting eller et helt andet system?
    Det lyder nemlig sjovt.

  8. Nis Baggesen siger:

    Så vidt jeg ved så var Steve Jackson Games udgave af In Nomine ret tro mod den franske anden udgave fra 1993 (og hvad der nu var kommet af source books siden). Den væsenligste ændrig var at Jesus ikke optræder som en forsmået teenager blandt ærkeenglene.

  9. Nis Baggesen siger:

    Birthright var straight-up 2nd edition AD&D. Der var nogle ekstra regler for hvor stærkt ens blod var i forhold til at kontrollere land, og der var nogle regler for at styre riger og sådan, men grundstammen var standard AD&D. Så var der nogle setting specifikke ting så som at elvere ikke har clerics fordi de er gudsløse og sådan, men ikke noget der ændrer ved systemet som sådan.

  10. Morten Greis siger:

    NB. at jeg har foretaget en redigering af indlægget, da jeg opdagede, at jeg ikke havde fået anden del af mit oplæg med.

    @ Johs: Jeg har ikke prøvet Birthright, men fra det materiale, som jeg har set, er det AD&D 2nd ed.-reglerne med et add on for administration af domæner og en tilføjelse af nye seje kræfter (administration ad domæner er naturligvis ikke nyt. Der er tiltag til det allerede i det gamle basis D&D, og det blev udbygget gennem en serie artikler af Bruce A. Heard i Dragon Magazine i 1990-91).

    @ Nis: Ok. Jeg har ikke det store kendskab til oversættelseshistorien for In Nomine. Jeg har ikke adgang til bøgerne, og endnu mindre til den franske udgave. At Jesus blev klippet ud, undrer mig ikke.

  11. Johs siger:

    Hvad så med de der overnaturlige evner i Birthright hvordan passer de ind i AD&D? Hvad er de for nogle?

    Og kunne man lave det om til nyere versioner af D&D eller hvordan vil I spille det? Et andet system måske?

  12. Thais Munk siger:

    Wraith er faktisk det eneste af White Wolfs spil (hvor jeg købte de fleste da jeg var 17-20), som jeg ikke har tænkt mig at sælge når jeg kommer tilbage til Danmark. Mest fordi at Wraith selvom virker som det er tæt på uspilleligt, så synes jeg at det har behandlet emnet om døden på en god måde (selvom wankerne fra White Wolf ikke har kunnet lade være med at proppe lidt for mange ting ind i det). Der er visse ting i Charnel Houses of Europe: The Shoah, som jeg ikke synes giver mening, men omvendt set synes jeg at emnet er blevet behandlet sensitivt. Nogle af NPC’erne kan jeg ikke rigtig se hvorfor spillerne skulle interagerer med og hvordan man skulle bygge en historie om det….men hey. Velkommen til White Wolf.

    Har nogen her egentlig prøvet The Window? Hvordan er det?

  13. Kristoffer Apollo siger:

    I Danmark var 1996 også året for det første store con-samarbejde. Dødsugen, hvor Pentacon, Spiltræf og Viking-Con blev afviklet lige efter hinanden i efterårsferien, så man kunne være på con i 10 dage i træk.

  14. Thomas siger:

    Mht. In Nomine så ejer jeg faktisk både den franske udgave (kan desværre ikke huske hvilken edition) og den engelske, og jeg kan afsløre at forskellen er voldsom. Det franske spil, som faktisk er ret godt, er humoristisk anlagt og handler om engle og djævles ofte temmelig tåbelige indblanding i diverse ting i det franske samfund, f.eks. hvordan de skal rigge en Miss France konkurrence, så en af deres egne vinder. Den engelske som lagde sig i slipstrømmen af White Wolfs triumfer med Vampire etc. mangler fuldstændig den ironiske distance, som det franske spil er gennemsyret af, men svælger i stedet i kampen mellem det gode og det onde. Mens den engelske ikke er decideret dårlig, så er den franske IMHO langt den bedste.

  15. Morten Greis siger:

    @ Thomas: Fantastisk. Det er super, at du kender de franske spil. De franske spil er mere eller mindre ukendt land for mig. Det er meget interessant med forskellen i In nomine.

    90’erne var en sjov tid med UFOer og okkultisme. Det ser noget anderledes ud nu.

    @ Thais: Jeg har kun læst The Window for et par år tilbage. Det var for meget et ‘simuler 90’erne og hav en attitude til de andres spil’ for ved læsningen til at jeg blev lokket til at prøve det.

    @ Kristoffer: Ah ja, den legendariske dødsuge …

    @ Johs: Jeg har ikke prøvet Birthright, så jeg kan ikke rigtig komme med forslag.

    De lensregler, der er til det gamle D&D, kræver noget administration. Så har man ikke noget mod at tegne sit len ind på hex-kort, afsætte guld på at bygge fæstninger, hyrer folk og indhente indtægter fra lenets ressourcer, er det sikkert meget hyggeligt. Det er ikke et system, som er designet til at generere rollespil eller skabe situationer, men snarere en lens-simulator.

    Alternativt er der Ars Magica, hvor man på en væsentlig mindre skala administrerer Covenantet.

    En anden tilgang er Burning Empires, hvor man både spiller på det klassiske karakterplan, og så er der en superstruktur, hvor man afgør de begivenheder, som imens finder sted på den store skala. Handlinger på individ-plan påvirker ikke direkte superstrukturen, hvilket er et bevidst design-tilvalg.

    Jeg har desuden hørt om, at man i Underworld – et gritty 90’er-superhelte spil – havde en række samfundsparametre, som bevægede sig op og ned i takt med, hvad karaktererne udrettede, men jeg har ikke læst eller prøvet det.

    Selv har jeg ofte savnet en mekanik til at se, hvorledes spilpersonernes gerninger påvirker samfundet omkring dem. Forslag modtages gerne.

  16. Nis Baggesen siger:

    I stand corrected mht. In Nomine. Jeg havde bare hørt noget andet, men det var så også fra nogen der havde startet i det fanske og så bare købt den engelske udgave for at have nogle flere bøger med systemet. Jeg synes nu også der er en rimelig distance i den amerikanske udgave, men jeg tror da gerne franskmændene kan gøre det bedre.

    Mht. Birthright så er lensadministrationen og blodmagien og sådan egentlig ret afkoblet fra resten af 2nd Edition reglerne, så jeg tror ikke det ville være voldsomt svært at flytte over i en anden udgave af D&D. Reglerne var ikke som sådan lavede til at være balancerede (man kunne rulle sig til vidt forskellige blood powers etc.) så det er ikke et bekymring man behøver have i forhold til settingen.

    Reign (http://rpggeek.com/rpgitem/43840/reign) skulle være et indie RPG med nogle af de samme temaer, så det kunen være et sted at starte på et moderne take.

  17. Johs siger:

    Måske kan Song of Ice and Fire-rollespillet noget med samfundsstruktur. Thomas J. beskriver hans spil her: http://www.skizofrenia.dk/2009/04/15/song-of-ice-and-fire-f%C3%B8rste-spilaften/

  18. Pingback: Rollespil fra old school til systemløst, fra old school til indie « planB – this revolution will not be televised

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s