[Ulvevinter] Fimbulfrost – karakterer, trin 1

Her begynder mit indie-inspirerede hack af Ulvevinter. Dette indlæg er delt i tre dele. Først en gennemgang af, hvorledes man laverer karakterer til Ulvevinter, dernæst en ekskurs om indie og traditionelt rollespil, og sidst er så selve hackets første trin. For interesserede i hacket alene skal scrolle ned til tredje del.

Karakterer til Ulvevinter

Der er fem trin, som man skal igennem til Ulvevinter. Først skal der vælges et ophav – menneske, elver, dværg, halvjætte og halvlang – og til hver af disse følger en lille pakke af særlige evner, som vi kender det bedst fra AD&D. Bjarnes rollespilsrødder er synlige her.

Andet trin er fordelingen af evnepoint. Man har fire evner, og der skal fordeles 16 point imellem dem i området fra 2 til 6. Bjarne har her valgt at fordele pointsne på forhånd, så man som spiller skal vælge fordeling A, B eller C. Det sparer en for tid, og man kan hurtigere komme i gang, da variationen i fordelingen af point alligevel ikke er større end som så.

Tredje trin er udvælgelsen af færdigheder. Der er to typer, almindelige og ekspert. Færdigheder er baseret på ens evner, så en almindelig færdighed har man en værdi svarende til færdigheden, og i ekspert-færdighederne har man en værdi svarende til evne+2. Med undtagelse af magikere er der frit valg, hvad angår udvælgelsen af færdigheder, og der følger nogle forslag til, hvilke færdigheder en given profession vil have, men intet krav om, at man skal vælge dem.

Fjerde trin er indkøb af udstyr. Her erhverves våben, rustning og andet grej, som er nødvendigt for den vordende eventyrer.

Femte trin er navn. Man skal vælge et navn. Det er åbenbart nødvendigt at minde folk om dette: din karakter skal have et navn. Der er alle mulige interessante overvejelser over nødvendigheden af dette punkt, og hvorfor folk glemmer det, og hvad det siger os om rollespillet, at punktet er vægtet – altså det er på den ene side vigtigt (du skal vælge et navn), og på den anden side ikke er vigtigt (folk glemmer navngivningen).

Mellem indie og traditionelt spil

Dette hack er inspireret af flere indie-rollespil, og deres tankegang kommer til at præge udtænkningen af mekanikkerne. På mange områder er jeg dog interesseret i, at hacket stadig minder om Ulvevinter, og jeg sigter derfor mest af alt efter en slags hybrid. Mit spil kommer derfor til at lægge i samme kategori, som The Shadow of Yesterday, Covert Generation og Mouse Guard/Burning Wheel, hvor der ikke er radikalt anderledes gameplay (typer af indie-spil) – men der vil komme noget omkring, hvordan spillet opfordrer spillerne til visse former for rollespil, og hvorledes spillerne kommer til at diktere en række scener.

Lad hacket begynde

Da navnet på karakteren er vigtigt nok til at være blandt de femte punkter på karakterdannelsen, så skal det være med i spillet. Umiddelbart står vi med den overvejelse, hvorfor er navnet vigtigt? Det har ingen spilmekanisk værdi. Det kan vi heldigvis gøre noget ved.

Trin 1: Vælg et navn

Hvert navn bestemmer noget om karakteren. Der er en endelig mængde navne at vælge imellem (det er lånt fra Apocalypse World), og til hvert navn følger en fordeling af evne-point (7 point) samt en særlig evne.

Bemærk, at Bjarne har oprindeligt præfordelt pointsne i tre pakker. Det tager jeg et skridt videre, og præfordeler i tre omgange: Navn (7 point), race (1 point) og ophav (8 point). Man lægger de tre fordelinger sammen, og har derved de 16 point fordelt på fire evner.

Eksempler – mænd

  • Arnvid: +2 +2 +2 +1 og den særlige evne Vandringsmand
  • Bjørn +3 +3 +0 +1 og den særlige evne Vinterstærk
  • Ingimund +3 +1 +0 +3 og den særlige evne Frejsbarn
  • Sinfjøtle +0 +2 +2 +1 og den særlige evne Min faders arv

Eksempler – kvinder

  • Freydis +2 +1 +3 +1 og den særlige evne Vidtberejst
  • Gunnhild +2 +2 +1 +2 og den særlige evne Sørgesanger
  • Ingibjörg +3 +1 +0 +3 og den særlige evne Frejsbarn
  • Thorgerd +2 +3 +2 +0 og den særlige evne Vier

Da jeg ikke vil ind på, hvilke fire evner man har endnu, så opstiller jeg alene de bonusser man får til dem, når man vælger sit navn.

Bemærk ydermere at de eneste særlige evner, man får i Ulvevinter, er knyttet til race. Det løfter jeg op til at også gælde for navne. Så nu er både navn og race kilde til særlige evner. Evnerne kommer vi ind på senere.

Forrige indlæg: Præsentationen af projektet

Næste indlæg: Trin 2: Vælg race og ophav

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i Danske rollespil, Fimbulfrost, Hjemmelavede spil, indie, Rollespil, Ulvevinter. Bogmærk permalinket.

4 svar til [Ulvevinter] Fimbulfrost – karakterer, trin 1

  1. johs siger:

    Et indlæg d. 1. om dit hack og nu et indlæg d. 2.

    Det er en julekalender det her, ikke?

  2. Morten Greis siger:

    Jeps, det er det. Jeg har et tema til hvert års vinter, og denne gang er det Fimbulfrost. Jeg er ikke hjemme hele perioden op til jul, så der kommer ikke 24 afsnit i kalenderen, desværre.

  3. johs siger:

    Nå, så har jeg lavet en julekalender i stedet.

  4. Morten Greis siger:

    Sejt. Så bliver det også jul i år.

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s