[Ulvevinter] Fimbulfrost – karakterer, våben

Våben til Ulvevinter

Er 1t8 i skade mere realistisk end 1t10?

Hvor meget skade giver en økse i forhold til et sværd? Hvad gør mest ondt – et langsværd eller et bredsværd?

Der ligger ingen empiriske studier til grund for de forskellige våbentypers skade eller deres effektivitet, og de mange indkøbstabeller i rollespil har deres rødder i de tidligste udgaver af D&D og det foregående figurkrigsspil, og der er ingen realisme – kun tradition – i dette.

Udbredelsen af et givet våben i antikken, middelalderen og renaissancen er betinget af råstoffer, ekspertisen til at producere og muligheden for at masseproducere, oplære og distribuere, kulturelle præferencer og praksis i massekamp i forhold til terræn – foruden intentionen i kamp, nemlig om fjenderne skal lemlæstes, dræbes eller deres rækker brydes, om våbnet skal modvirke et andet våben eller på anden vis omgå eller overgå en taktik.

I en verden, hvor fantastiske væsner og fantastiske våben findes, bliver det endnu mere drilsk, og i et spil, hvor der skal tages hensyn til spilbalance i et eller andet format, og hvor man gerne vil, at spillerne vælger andet end langsværd (eller hvad end våben, der nu en gang er det bedste i et givent system) uden at de bliver straffet for deres valg, er det værd at holde in mente, at våben ikke behøver have en fikseret skadesværdi.

Vælg skade, ikke våben

I stedet for at vælge mellem et våben, som gør 1t10, 1t8, 1t6 og 1t4 i skade, får spillerne lov at fordele de fire typer skadesterning på de forskellige våben. En spilperson kommer derved til at gøre 1t10 i skade med sit yndlingsvåben.

Hver spiller skal angive hvilket våben, som gør 1t10 i skade, hvilket, der gør 1t8 og hvilket, der gør 1t6 i skade. Alle andre våben gør 1t4 i skade. Efter hver mission må spilleren ændre yndlingsvåben. Følgen af dette er, at spilleren i de fleste sammenhænge vil gøre 1t10 i skade med sin foretrukne våbenform (nærkamp eller afstandskamp) og 1t8 i skade med sin næstmest foretrukne våbenform. I sjældne tilfælde kan spilleren blive reduceret til 1t6 eller 1t4, hvis spilpersonen skal bruge et specielt våben til at løse en udfordring (kæmpen dræbes kun af den fortryllede daggert) eller hvis spilpersonen er blevet afvæbnet eller har fået stjålet sit foretrukne våben.

I Ulvevinter kan troldmænd ikke bruge ting af jern, da det spolerer deres magi. Det begrænser også deres effektivt i kamp, da de bedste våben ikke kan anvendes af dem. Denne restriktion kan løftes over i hacket ved, at troldmænd fordeler 1t8, to gange 1t6 og resten 1t4. Troldmænds effektivitet er nu begrænset i kamp matchende Ulvevinters restriktion.

Bemærk, at man kan strække denne fordeling af skadesterninger yderligere. En effekt er naturligvis at tyven med sine knive bliver lige så farlig som krigeren med sit slagsværd – hvilket er en god ting, da tyven ikke har alternative angrebsmetoder – men det betyder også, at man kan indsætte nye kategorier af skadesforvoldende ting – f.eks. krostue-møblement. En kriger, der er vant til værthusslagsmål, kan f.eks. sætte 1t10 på krostue-møblement og 1t8 på nævekamp. Spilleren kan på denne måde også angive intentioner og stilarter gennem valget af våbentyper.

Alt det, der gør ondt

Det er der al mulig grund til at hjælpe spilleren med. Vi udvider derfor antallet af handlinger i kamp. På nuværende tidspunkt indkøber spilleren sine våben, og spilleren fordeler sine skadesterninger på de forskellige våben. Det ekstra der tilføres er manøvrer og sociale handlinger, der også tilskrives skadesværdier. Hån og trusler 1t8, svinge i lysekroner 1t6 og akrobatik 1t10. Ideen er, at forskellige typer af handlinger skal kunne omsættes til skadesforvoldende handlinger, hvorved spillerne opfordres til at bruge forskellige strategier og handlinger i en given kampscene (jeg har snakket om denne praksis tidligere i forbindelse med Call of Cthulhu/Basic Roleplaying). Al dette vender jeg tilbage til i afsnittet om kamp.

Lige nu skal spillerne fordele de fire våbenterninger. Senere føjer jeg manøvrer og sociale handlinger til dette, hvor spillerne også skal fordele terninger til dette.

Forrige indlæg: Trin 4: Vælg udstyr

Underafsnit til Vælg udstyr

Næste indlæg: Opsummering af karakterskabelse



Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i Danske rollespil, Fimbulfrost, Hjemmelavede spil, indie, Rollespil, Ulvevinter. Bogmærk permalinket.

4 svar til [Ulvevinter] Fimbulfrost – karakterer, våben

  1. johs siger:

    Jeg elsker denne post og vil bruge dette hack i alt rollespil fremover!

  2. Morten Greis siger:

    Hej Johs,

    Det glæder mig meget at høre🙂

  3. Michael Lippert siger:

    Hej Morten,

    Cool idé at lade spillerne fordele terninger på deres våben, og fedt at man løbende kan følge med i din udvikling af hacket.

    Jeg ser frem til afsnittet om kamp, både til uddybning af manøvrer og hvordan dine regler kommer til at opfordre til variation af spillernes handlinger i kamp.

  4. Morten Greis siger:

    Hej Michael,

    Tak for din kommentar. Jeg er glad for, at du finder det interessant.

    Jeg vender tilbage om nogle dage med Fimbulvinter. Resten af ugen kommer til at handle om Delta Green, men der er forhåbentlig også nogle tanker eller ideer, som kan være af interesse.

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s