[In Search of Adventure] En jule-episode

Dette er et gæsteindlæg, hvor Nis har forfattet gengivelsen af handlingerne. Vi var nødt til at skyde en spilgang, og næste egnede dato var jeg bortrejst, så jeg foreslog gruppen, at de spillede med Nis som spilleder i stedet. Jeg oplyste hvilken kategori af skatte, som Nis måtte fordele i scenariet, og at gruppen måtte stige level derefter. Nis udvalgte skattene og konstruerede et eventyr.

Her er Nis’ beretning.

Nu skal jeg så se hvad jeg kan huske af vores lille juleeventyr. Jeg satser på, de andre kan byde ind med, hvad de opfattede som highlights.

Historien startede der, hvor vi sluttede sidst, nemlig med at vores helte overnattede på Castle Caldwell. Da de kommer udenfor næste morgen får de sig imidlertid en mindre overraskelse – det har nemlig sneet en del (og det ser i øvrigt ud til at fortsætte). Godt nok var det efterår, men det er alligevel usædvanligt hårdt vejr for årstiden, og specielt druiden Faerin bliver noget nervøs. Vore helte beslutter derfor, at de hellere må se, om de kan finde frem til årsagen, i stedet for at tage direkte tilbage til Tærskel.

Langs vejen tilbage spotter de en nyligt forladt lejrplads, og under sneen lykkes det også Rose og Faerin at opdage nogle enormt store fodspor, der leder væk fra lejren. De to spejdere følger disse spor et stykke ind i skoven, indtil de pludseligt opfanger tordenbulder og lysglimt som fra en magisk duel. Her beslutter de hat snige sig tilbage og hente resten af gruppen, og hele gruppen kommer tilbage til kamppladsen, netop som de ser en kutteklædt skikkelse falde om og kamplarmen dø hen.

Vitus løber straks hen imod skikkelsen, og der begynder kampen. Ikke imod den faldne skikkelse (som Ariadne når at identificere som en Glantriansk magiker, og dermed en af Thyatis allierede i krigen mod Alphatia) men imod de horrible plantemonstre, der har overfaldet ham. Det bliver til en ret drabelig kamp, hvor Rose er ved at blive til plantegødning i bedste Little Shop of Horrors stil, og hele gruppen få sig en slem overraskelse af et meget imponerende close burst angreb fra en af de mindre planter, men det lykkes at lave en zone af død (Olga ruller en daily ud), der på overbevisende måde får rykket planterne fra hinanden. Selv er jeg lidt nervøs for om jeg har lavet mine encounters lidt for hårde, men da de er helt efter bogen beslutter jeg at klø på og se hvad der sker.

Den glantriske troldmand er ilde tilredt, men efter kampen lykkes det at få ham på fode igen. Han kan fortælle at han og den gruppe eventyrere han var sammen med, var på vej til Tærskel for at bringe et magisk våben kaldet Snekuglen til Patriarken. De blev imidlertid overfaldet af nogle ogrer, som slog de fleste af gruppens medlemmer ihjel og stak af med Snekuglen. Det er naturligvis denne magiske artifakt, der er skyld i det usædvanlige vejr, og magikeren beder vore helte om at skaffe kuglen tilbage, inden ogrernes shaman får vækket dens fulde kraft. For at hjælpe dem overdrager han Olga (han kan jo se at hun er troldkvinde, selvom han ikke har meget til overs for hendes halvstuderede heksekunster) sine magiske Burning Gauntlets, således at hun kan håndtere Snekuglen uden af fryse til is. Vore helte påtager sig naturligvis opgaven, og magikeren begiver sig tilbage imod Tærskel for at komme til hægterne.

Turen op i bjergene imod ogrernes hule bliver klaret som en hurtig lille skill challenge, som vore helte desværre fejler, så da de endelig når frem til huleindgangen har de mistet et ekstra healing surge pga. af kulde og udmattelse.

Ved hulen er det endnu engang Faerin og Rose der agerer spejdere, og det lykkes dem heldigvis at spotte de ogrer, der gemmer sig i skyggerne og ikke bare den store satan der sidder ved bålet mit i hulen. Vore helte undgår på den måde at falde i baghold, og langt hen ad vejen går kampen ret godt. Dog har de to lurker ogrer (Ogre Cave Hunters) et ubehageligt daze-and-slide attack, hvormed de får anbragt stakkels Vitus på en sådan måde at de kan skiftes til at hamre ham oven i hovedet, og flere gange får de ædt halvdelen af hans hitpoints i et slag. Vore helte klarer det men er godt drænet for healing, da de haster videre imod de tordenbrag, de hører længere inde i hulen. Faktisk har vore helte så travlt at de helt glemmer at undergsøge ligene og derfor overser nogle magiske ting. Tsk, tsk.

Dybest inde i hulen i finder de ogrernes shaman i færd med at tilkalde en forfærdelig storm ånd (En Blizzard Dragon), og vore helte ser ingen anden udvej end at dræbe ham inden han får fuld kontrol over ånden. Rose og Fearin er som altid hurtige på aftrækkeren og får dermed isoleret sig selv lidt fra resten af gruppen. Det går ekstra galt, da frostshamanen beslutter sig for at fokusere sin nyvundne magt imod elverdruiden, for at vise hvem der nu er boss i skovene omkring Tærskel. I mellemtiden bliver rest af gruppen fanget i gangen ind til hulen, da stormånden flytter sig derned og holder dem i skak med nogle effektive auraer og multi attacks.

Rose bliver slået halvt fordærvet (som altid, når hun er alene😉 ), Feerin bliver både dazed og blændet og i det hele taget udsat for alt hvad shamanen kan præsterer, men ved brug af alle dailies og alt healing lykkes det vores helte at få shamanen ned med nakken, så han taber Snekuglen. Olga løber straks over og griber den og med et Arcana-tjek får hun kuglen så meget under kontrol at hun kan banlyse stormånden. Den sidste ogre bliver ekspederet uden at vi slår slag for den, og vores helte kan nu ånde lettet op. Endelig har de tid til at lede efter skatte😉 Druiden bemægtiger sig shamanens magiske stav (det viste sig at Fearin ikke brugte totems som jeg troede), og de finder også en magisk rustning til Vitus. Vigtigst af alt har de Snekuglen, som de efter et velfortjent hvil kan vende tilbage til Tærskel med. Her takker den glantriske troldmand dem endnu engang, og overdrager dem også en magisk pung som Rose straks kaster sin kærlighed på.

Alt i alt gik det vist meget meget godt med at følge guidelines fra DMG og presse gruppen helt til stregen (som du måske har bemærket var Ariadne også med, styret af Thomas, da jeg tænkte de var for risikabelt at prøve at balancere noget uden en eller anden form for healer). Hvis du vil vide mere om de præcise encounters jeg havde sat sammen, og hvordan de var tænkt, så kan jeg også sagtens skrive lidt om det.

Og det var så, hvad Nis berettede om fra spilgangen i julen. En spændende episode.

Næste gang drager vore helte til Darokin for elver-købmanden Sindar, der skal have bragt en pakke til en elverlandsby, der ligger i nærheden af Darokins østlige hovedstad Selenica. Dette er optakten til B7 Rahasia, som jeg præsenterer spillerne for ved næste spilgang – og Rahasia tog os to spilaftner at gennemspille.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i D&D, Gæsteoplæg, In Search of Adventure, Rollespil. Bogmærk permalinket.

3 svar til [In Search of Adventure] En jule-episode

  1. Uffe siger:

    “Rahasia, som jeg præsenterer spillerne for ved næste spilgang – og Rahasia tog os to spilaftner at gennemspille. ”

    Har i spillet Rahasia, eller har i ikke?

    Det er mit absolut favorit-nostalgi-oldschool-D&D-scenarie. Går stadig og prøver at komme til at køre det igen. Tror det scenarie indeholdt de første handouts jeg delte ud.

    Hvis du har tænkt dig at bruge Rahasias brev kan jeg anbefale at give spillerne det før session, så de har det at gå at glæde sig med (jeg har det vist liggende i digital form på dansk).

  2. Morten Greis siger:

    Vi har spillet Rahasia. Jeg sidder med den engelske udgave, og jeg lod Nis læse højt af brevet i bogen for resten af gruppen. Alle bilag blev holdt i originalsproget.

    Jeg har været godt bagud med at få postet indlæggene her på bloggen, så jeg har moret mig med at varsle, hvad vi efterfølgende spillede i indlæggene.

    Det var et fedt scenarie inden for oldschool-nostalgi-trippet. I morgen og i overmorgen følger de to indlæg om Rahasia.

  3. Pro tip: dont zerg the temple

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s