[Delta Green] Hvor kun få sætter deres fod (forberedelser)

Denne episode består af to spilgange, og hver spilgang bliver delt op i mindre indlæg for at holde længden på det enkelte indlæg nede. Dette er S02E06a1, dvs. sæson 2, episode 6, spilgang a, del 1.

Velkommen til den fantastiske sæsonfinale, hvor vi introducerer de to manglende agenter, kaster agenterne ud på dybt vand og får besøg af den fantastiske Simon Steen.

Baggrund

Jeg satte mig en række mål for denne episode. Da den er sæsonafslutning, besluttede jeg mig for, at den skulle gribe tilbage til adskillelige tidligere elementer i serien. Formmæssigt skulle den minde om sæsonstarten, hvor de to celler var på parallelle missioner, og hvor en mission var en tjeneste for en friendly (S02E01). Episoden skulle også gribe tilbage til nogle tidligere skurke og monstre, som har haft figureret tidligere i begge sæsoner: mændene i sort og et uafklaret mysterium om UFO, sære væsner og en række sære eksperimenter (S01E01, S01E03, S01E06, S02E02, S02E04) foruden en sær hentydning (S02E03), som vi gerne skulle nå at komme i nærheden af i løbet af denne episode – men efter anden spilgang viste det sig, at det gjorde vi ikke.

Et andet emne, der havde været vagt oppe og vende er agenternes arbejde, som kan komme på tværs af deres missioner, til dels Greg/agent Trevor med missionen på hans hjemmebane (S02E02), og til dels missionen, der kom via Elizabeths/agent Sherlocks arbejde (S02E03).

To nye agenter

Cellerne i DG er tremands-celler, men gennem hele anden sæson har celle S og T kørt med kun to agenter hver. Det skal der rettes op på, og derfor skal der knyttes to nye agenter til. Det giver et interessant benspænd for os, da vi har med seks karakterer at gøre, men kun har fire spillere. Det her betyder, at der har været anvendt alskens fiksfakserier i sæson et for fordele opgaver og holde spillerne aktive (S01E01-06). Før var fordelingen tre spilpersoner i celle T og en i celle S, men i sæson to var det to spilpersoner i begge celler.

Samtidig med blev det planlagt, at vi skulle have en gæstespiller til episoden (det havde vi også i S01E06b), og vi inviterede Simon Steen, som velvilligt stillede op til at spille med. Jeg udfærdigede to spilpersoner til ham, agent Sheridan og agent Trelawney, som begge var nye og uerfarne agenter, men med forskellige grader af erfaring fra deres officielle karrierer, og i lighed dermed var Simon ny for vores gruppe og spilstil. Både spiller og spilpersoner var ubekendte med DG-missioner, og en del af instrukserne i spillet kunne derfor foregå in-character. Karaktererne havde desuden færre evner end de fuldgyldige spilpersoner for at afspejle forskellen i kompetencer – og de andre spilpersoner fik gennem missionen forskellige muligheder for at spille erfarne, og de to celler fremviste to forskellige grader af professionalisme, som stod i fin kontrast med de to nye agenters forskellige grader af professionalisme.

Simon faldt desuden hurtigt ind i vores gruppe og dens spilstil.

Efterforskning

Efterforskning kører let og ubesværet. Der er færdighedsrul af og til. Terningeslagene har tre funktioner – tvinge spillerne til at overveje at bruge ressourcer (karaktertræk, forfaldspoint etc,), indsætte benspænd i efterforskningen (forsinkelser, blive opdaget, vække sovende drager) og give spillerne mulighed for at give sig selv benspænd og optjene indsigtspoint (billig/gratis formularanvendelse) eller lykketræf (vende katastrofale nederlag til succeser).

Efterforskerne, ikke efterforskningen

Vi bruger relativt meget tid på agenterne, på små scener mellem dem, hvor de mødes, udveksler informationer og taler om de små ting. Det fylder meget, men det virker rigtig godt. Spillerne bruger ikke tid på at tolke bilag og stykke gåder og mysterier sammen. Vi spiller ikke efterforskningen, som vi spiller efterforskerne.

 

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i Call of Cthulhu, Delta Green, Rollespil. Bogmærk permalinket.

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s