[Ulvevinter] Fimbulfrost – kamprunden i Ulvevinter (del 2)

Når man står over for fjenden, kommer det før eller siden til kamp, og dermed får vi med kamprunder at gøre. Vi ser derfor på kamprunden i Ulvevinter denne gang, og afslører derved en del om, hvordan kamp tænkes at foregå i hacket.

Der er intet krav til, at en kamp skal begynde med initiativrul, og at man derefter skiftes til at tampe løs på hinanden, indtil den ene side falder. Man kan strukturere kamp efter andre metoder, så det gør vi her.

Kamprunden

  • Runde 1: Omdømme
  • Runde 2: Angreb
  • Runde 3: Manøvre
  • Runde 4: Angreb
  • Runde 5: Manøvre

etc. Der veksles resten af kampen mellem angreb og manøvrer.

Initiativ

Der rulles ikke initiativ. Spillerne agerer først i hver runde, og rækkefølgen mellem spillerne er valgfri. Derefter agerer monstrene i valgfri rækkefølge.

Runde 1: Omdømme

Gruppen skal præsentere sig over for modstanderne. En spilperson, som ikke præsenterede sig i sidste kamp (også selvom sidste kamp var en anden mission), præsenterer sig og gruppen over for fjenden. Fjenden præsenterer sig ligeledes.

Spilleren præsenterer sin karakters legendariske omdømme og ruller sin omdømme-terning. For hver ekstra spilperson præsenteret rulles dennes sekundær-omdømme terning, og for hvert legendarisk artefact (magisk våben etc.), rulles genstandens omdømme-terning.

Den samlede sum af omdømme-terningerne er så mange kamppoint fjenden mister. Det gøres ved, at spilleder trækker pointsne fra de svageste fjender først og arbejder sig op gennem rækkerne. De modstandere, der mister deres kamppoint, overgiver sig, besvimer eller flygter i rædsel for heltene. De tilbageværende er modige nok til at blive og kæmpe.

Derefter præsenterer fjenden sig, og spilleder ruller sin fjendes omdømme terning. Det er summen af kamppoint, som gruppen mister. Spillerne fordeler selv tabet imellem sig – de tages fra en kombination af spilpersoner og den fælles pulje.

Omdømme-terninger opbygges efter kamp ved at gruppens legendariske handlinger genfortælles på markeder, kroer og bytinge. Det kan altså betale sig at gå på markedet at shoppe udstyr, hvis man husker at fortælle om de andre spilleres spilpersoner, da man så opbygger deres omdømme.

Runde: Angreb

Spillerne foretager deres angrebsrul eller holdånds-opbygning. Derefter er det monstrenes tur til at angribe eller opbygge holdånd.

Runde: Manøvre

Spillerne foretager manøvrer eller holdåndsopbygning. Derefter er det monstrenes tur til modangreb, manøvrer og holdånd.

Handlinger

Angrebsrul

Spilleren udpeger en modstander, ruller 1t10 og forsøger at rulle under eller lig med sin våbenfærdighed. Ved succes ruller spilleren sin våbenskade, og en modstander mister det antal kamppoint. Denne del lægger sig tæt op af, hvordan kamp fungerer i Ulvevinter.

Manøvre

Spilleren kan foretage en fysisk manøvre (svinge i lysekrone f.eks.), en social manøvre (svine modstanderen til) eller opbygge holdånd ved at heppe. Alle handlinger er baseret på færdighedsrul.

En fysisk manøvre kan bruges til at komme ud af nærkamp eller væk fra en modstander, til at skade en modstander med alternative midler (sand i øjnene, nik en skalle med hjelm på, kogende vand fra komfuret) eller til at nå i nærkamp med en modstander. Der kan bruges manøvre-point fra rustningen til at få en succes.

En social manøvre bygger på, at spilpersonen håner, fornærmer, taler modstanderen til ro eller bruger list til at narre modstanderen. Effekten er, at det dræner kamppoint fra modstanderen.

Opbygge holdånd

Spilleren bruger en social færdighed til at heppe på sit hold. Graden af succes afgør hvor mange point, der er i den kollektive pulje. Det er således muligt at holde en stærkt såret mand på benene med heppen, men han er ikke meget værd, når kampen er slut. Dette kan i teorien betyde, at man udspiller en duel mellem et monster og en helt, hvor alle andre hepper på de to kæmpende. I et sådant tilfælde bør spilleder overveje, om ikke alle monstrene giver fortabt, hvis deres forkæmper falder?

Anvendelse af rustning

  • Absorber – spilleren vælger efter at skade er rullet, at aktivere sin rustning. Der beskrives, hvorledes rustningen bremser angrebet, og skaden absorberes. Rustningen Absorbér-point trækkes fra skaden. Hvis der er nogle Absorbér-point tilbage, kan de bruges mod et senere angreb. Hvis der er flere skadespoint tilbage, gør de normal skade.
  • Manøvre – spilleren vælger efter at manøvre-handlingen er foretaget at spendere manøvre-point, som føjes til udfaldet.
  • Undgå skade – fungerer på samme måde som absorber.

Rustningspoint generhverves gennem udstyrsscener.

Specialangreb

Nogle monstre har specialangreb, fordi det hører sig til. Specialangreb er f.eks. wights evner til at dræne levels, eller ringwraiths’ daggerter, der på magisk vis forgifter deres offer.

Specialangreb spiller to roller. Den ene er, at det opstiller en særlig udfordring ved monstret, som heltene skal undgå, og den anden er, at en særlig kur kræves for at hele skaden igen. Et helt tredje element er, at de kun kan anvendes, når man ved, at de er der. Et monster skal altså bruge en manøvre på at introducere sit special-angreb, om det så er giftmorderen, der praler med sin gift, eller flammerne, der slikker om munden på dragen.

  • Manøvre – Specialangreb
  • Angreb – Specialangreb
  • Scene: Kuren mod specialangrebet

Det kræver en særlig kur. Det kan være, at man skal opsøge havfolket ved Vesterhavet for kuren mod Leng-edderkoppernes gift, eller dværgene i Karad-dur for at renset dødemændenes sår. Kun elverne i Dunkelskov kender modgiften til Halgrims gift fra Blåmændenes land.

Alt efter hvor almindeligt angrebet er, er kuren tilsvarende almindelig. Hvis alle orkerne bruger sortgift, kan alle helerne i landsbyerne og alkymisterne i byerne behandle giften, men hvis der kun er en drage, der kan sætte ild i sjælen på sine ofre, er der også langt imellem helbrederne.

Legendariske angreb og omdømme

For at vinde sig et bedre omdømme, skal kendskabet til ens handlinger udbredes. Det kan gøres på markedsscener, hvor de andre spilpersoner i gruppen kan udbrede sig om spilpersonen og opbygge hans omdømme.

Det beskrives nærmere i et senere oplæg.

Foregående indlæg: Kamp i Ulvevinter (del 1)

Næste indlæg: Evner og færdigheder

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i Danske rollespil, Fimbulfrost, Hjemmelavede spil, indie, Rollespil, Ulvevinter. Bogmærk permalinket.

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s