[Ulvevinter] Fimbulfrost – erfaringspoint

I Ulvevinter optjener hver spilperson 1-3 erfaringspoint efter en mission. Disse bruges på at købe færdigheder op, og når en hvis mængde er optjent, stiger karakteren et niveau og får flere point til helbred og mana. Troldmænd køber desuden trylleformler for XP.

Bjarne har her koblet erfaringspointsne til gennemspilningen af missioner i stedet for at banke monstre. Det er en god ting. Der er imidlertid mange måder at optjene erfaringspoint på. I Ars Magica kommer de fra at studere. I min troldmandskampagne til D&D kommer de fra at gå til eksamen. I The Shadow of Yesterday kommer de fra Keys, som spillerne selv aktiverer og belønner sig med, og så er der nogle forslag som cirkulerer på old school-bloggene. Særligt er der carousing-reglen, hvor XP optjenes ved at brænde guld af på at drikke og hore – men det vil ikke være passende for Ulvevinter – og så er der denne model, hvor spillerne brænder guldet af på spilpersonernes interesser: Arnesons XP-system.

Spørgsmålene er, hvad vil jeg gerne belønne spillerne for at gøre? Hvad skal de stimuleres til? Hvad kan man få for XP?

At erhverve sig erfaringspoint

En gennemgående mekanik i Fimbulfrost er, at man kan aktivere scener via sine evner, sit udstyr og sine færdigheder. Det vil jeg gerne understøtte med erfaringspointene, så kilden til erfaring er at tage imod scenerne og spille dem. I lighed med TSoY vil jeg overlade det til spillerne at være opmærksomme på, om de tjener erfaringspoint.

  • Spiller tager imod spilleders oplæg til at spille en scene: 3 point
  • Spiller opstiller en situation, der udløser en scene: 2 point
  • Systemet udløser en scene: 1 point

Det kan altså betale sig at lytte efter spilleders oplæg og høre, om han præsenterer en situation, som er en scene-mulighed for karakteren, som f.eks. hvis en dværg tager imod en invitation til at levere et smedearbejde til hoffet. Spillerne kan selv let placere sig i situationer, der udløser scener, og det belønnes de også for. I nogle situationer vil systemet udløse scener, som f.eks. ved tags på færdigheder: disse scener kommer automatisk, og spilleren kan belønne sig selv med et erfaringspoint.

Spillerne skal selv gøre opmærksomme på i øjeblikket, at de har fulgt et oplæg/spillet en scene, og de får point med det samme.

Kilder til scene-oplæg

Anvendelsen af erfaringspoint

Point kan anvendes spontant – men har kun virkning, hvis det er før terningen kastes.

Pointsne kan bruges til at købe færdigheder fra uøvet til øvet til trænet, og de kan bruges til at føje tags til færdighederne.

  • Fra uøvet til øvet: 6 point
  • Fra øvet til trænet: 9 point
  • Nyt tag: 4 point

Uøvet (evne-2), øvet (evne+0), trænet (evne+2).

Foregående indlæg: Evner og færdigheder

Næste indlæg: Kosmologi

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i Danske rollespil, Fimbulfrost, Hjemmelavede spil, indie, Rollespil, Ulvevinter. Bogmærk permalinket.

2 svar til [Ulvevinter] Fimbulfrost – erfaringspoint

  1. Super fed idé at skulle opsøge scener for så at få xp. Jeg blev også meget forvirret i forringe indlæg, hvor man enten kunne vælge at få +1 (i nogle tilfælde), eller mulighed for at udløser scener (som der ikke så ud til at have en game-mekanisk effekt). Jeg glæder mig meget til at læse videre om dette hack.
    Det er også en spændende mekanik med at belønne spillerne ekstra for at være opmærksomme på rollespillet. Det kræver selvfølgelig en klar opdeling af hvad der er erfarings-scener, men det er vel indskrevet i form af de scener man har adgang til? Altså spørgsmålet her er, får du kun erfaringspoints for de scener der hænger sammen med dine tags/race/udstyr?

  2. Morten Greis siger:

    Hej Asbjørn,

    Det bærende element i designet er, at en masse aktiviteter kan udløse scener, og det driver rollespillet. I stedet for at spilleder skal udtænke en serie af scener, kan han nøjes med en nogle problemstillinger og oplæg. Derefter formes forløbet gennem de aktiverede scener, som bruges til at komme i kontakt med spilleders oplæg.

    Erfaringspoint udløses alene af de aktiverede scener fra tags/navn/race/udstyr/monstres specialangreb/omdømme. Primært er ideen, at enhver aktiveret scene udløser erfaringspoint, og at hovedkilden kommer fra spillerne selv (2 point), men nogle gange sker det, at systemet udløser en scene (1 point), og så lægger det op til, at spilleder skal tage udgangspunkt i spilpersonerne, og at spillerne skal være opmærksomme på spilleders oplæg (3 point).

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s