[Delta Green] Groversville-rapporten – del 1

Tredje episode i tredje sæson, og jeg er begyndt at reflektere over, at kampagnen nok snart kommer til at ende. Gad vide hvad det betyder for handlingen?

De følgende spilgange er meget plottunge, og der bliver i næsten samtlige spilgange afsløret en masse om plottet, og episoderne/spilgangene begynder at smelte sammen til et langt forløb, hvor agenterne er på missioner med få ugers mellemrum, og de har for første gang ikke tid at hele alle deres sår mellem missionerne. Der er desuden lavvande i beholdningen af ressourcer, få agentpoint, få menneskelighedspoint og få forfaldspoint.

Indledning

Denne episode er købt af Anne, der gerne ville følge op på nogle af de mysterier, som Kaspers episode efterlod os med. Kasper kunne ikke deltage, og vi sammensatte episoden anderledes end ellers. Ved spilstart snakkede vi om, hvilken sammensætning af personer, der skulle anvendes, og hvordan det blev legitimeret i fiktionen: Vi enedes om agent Sherlock, agent Snyde og agent Tarek, dvs. kun spilpersoner, og det blev bygget op over, at agent Sherlock og agent Tarek har deres lille private læsegruppe, som sidder nede i agent Sharps private Grønne boks og læser. De enes om at følge op på sidste mission og at inddrage agent Snyde og køre missionen på sidelinjen (men uden hemmelighedskræmmeriet som i S01E05).

Convergence

Hvis du er DG-fan, så siger Groversville dig muligvis noget. Det er navnet på byen, hvor scenariet Convergence fra den første Delta Green-bog udspiller sig. Jeg har spillet scenariet to gange tidligere, men det er længe, længe siden. Det er et scenarie, jeg har det ambivalent med. På den ene side gør det god brug af DG’s mytologi, men scenariet rummer rigtig mange mysterier, der ikke kan afdækkes, hvilket betyder, at det plot, man læser som spilleder, aldrig bliver en del af det, man spiller, og det er frustrerende for den rigdom, der er i scenariet er spildt. To gange var jeg frustreret, og denne gang har jeg valgt at bruge scenariet på en anden måde, nemlig ved at placere scenariet flere år tilbage i tid – dvs. omkring tiden, hvor scenariet blev publiceret, også tage oplægget derfra. I den anden Delta Green-bog, Count Down, er der en række elementer, der bygger på begivenhederne i Convergence-scenariet. Disse har jeg i et vist omfang inddraget i nogle af de kommende begivenheder (f.eks. lægger Convergence op til, at Phenomenon X kan være til stede i scenariet, og i efterfølgende bog er Phenomenon X beskrevet ud fra deres ophold i Groversville, og vores spil begynder derefter).

Relationsscener

Peter – agent Snyde/Chris Hope: Peter sætter en scene, hvor Chris er hos sin positivistiske terapeut (spillet af Anne), som han taler underforstået med. Lægen tror, det handler om Chris’ arbejde, men det dækker over hans virke hos DG, og Anne kommer med en række kommentarer, der rammer uvidst for lægen direkte ind i Chris’ DG-virke. I scenen tager Chris afsked med terapeuten, det er sidste gang han er i behandling. Peter har fået restaureret agent Snydes sanity-point, og han køber nu et forfaldspoint, hvilket betyder, at han skal brænde en relation. Derfor er det sidste gang, vi ser noget til lægen.

Thomas – agent Tarek/ Mandur “Michael”: Mandur skal snart være far, hans kæreste er gravid, og Mandur er derfor begyndt at undersøge sin kommende rolle ved at dykke ned i bøgernes verden. Thomas sætter scenen, og han sætter Mandurs “handler” i scenen, Ben (spillet af Peter), som er manden, der rekruterede Mandur, og Mandur tager nu en snak med ham om at være fader i Amerika – hvordan fungerer det? Hvad er regler og forventninger?

Anne – agent Sherlock/Elizabeth Dvoretzki: Anne sætter en meget stille og underspillet scene mellem Elizabeth og hendes tante (spillet af Thomas), hvor tanten har Elizabeth til middag, men Elizabeth er forsinket tre kvarter. Dagen er årsdagen for Elizabeths første møde med Cthulhu-mythossen. De to damer snakker pi, og om at tanten skal til at dyrke yoga og flytte til Bali for at finde ro i sjælen.

Hvor begynder vi?

De tre agenter begynder med en smule efterforskning, og de konstaterer, at byen Groversville lader til at være “forsvundet” i midten af 90’erne. Satellitkort fra området viser ingenting.

Derefter tager de af sted til der, hvor Groversville ifølge ældre kort bør ligge.

Enge, skove og en tankstation

Agenterne kører gennem Tennessee, og de passerer gennem vidtstrakte områder med enge, og der ligger en tankstation, hvor afkørslen til Groversville ville have været. Spørgsmål på tankstationen fører ingen steder.

Ind over engene kører agenterne, og pludselig rammer de en forfalden vej, der fører dem til en øde by. Nogen har fjernet afkørslen og den første del af vejen og skjult det bag en tankstation.

Spøgelsesbyen – indbyggertal 0

Byen er vokset til, døre står åbne, vinduer er tomme glugger, og græsser er trængt op gennem asfalten. Der er tomt, og der er dødt. Intet liv er i byen, kun dens tomme gader.

Agenterne undersøger hjemmene, de finder at folk er forsvundet pludseligt og uden kamp. Der er stadig dækket op til middag, da de en dag i september 1996 forsvandt.

Rundt om byen finder de spor af tunge køretøjer, gravemaskiner måske, som måske har fragtet byen omkring 5000 indbyggere væk, måske til en massegrav?

På politistationen finder agenterne tegn på, at folkene fra Phenomenon X var der i dagene op til skæbnedagen, foruden klager over kvægmishandlinger, mystiske lys på nattehimlen og krybskytter ved Johns gård.

Sorte æsker

Ved byens udkant finder agenterne mystiske sorte æsker, som viser sig at være overvågningssystemer, og selvom de smadres, er det for sent. Nogen er på vej. Mens agenterne tager ud for at undersøge stedets dæmning/reservoir og tage vandprøver er en helikopter på vej.

Agenterne beslutter sig for at tage ud til Johns gård, som er en mærkelig går, der ligger på en høj, hvor ingen planter vokser. Hovedbygningen er en tom skal, og laden er et skjul for en underlig harpikslignende skal, der er hård og uigennemsigtig. Hvad laden skjuler, finder vi dog aldrig ud af, for da ankommer helikopteren. En militærhelikopter, og soldater begynder at fire sig ud af den. Peter kigger på sin agents liste af udstyr, og han har granatkasteren, som de anvendte i episode S02E05 mod præsten, og med den skyder han helikopteren ned.

Ildkamp

Det kommer nu til en lang og vanskelig ildkamp, da de tilbageværende soldater forsøger at storme højen og gården, hvor agenterne har forskanset sig. Langsomt går det op for agenterne, at deres fjender ikke dør af deres skud. De bliver sårede, og så rejser de sig op igen, og de har sære evner i at strække deres kroppe og samle dem, når de er skudt. Granatkasteren gør en forskel, og det lykkedes at skyde flere modstandere så meget i smadder, at de er lang tid om at samle sig, og det giver agenterne en chance for at stikke af fra den mærkelige gård og deres mystiske modstandere.

Efter lang tid formår de at flygte fra gården, men de forfølges i lang tid, lyskegler afslører tre soldater i hælene på dem, og de må skjule sig i en mørk skov. Det giver agent Sherlock en del minder om den gang, hun mistede agent Sharp. Det var også en natlig episode i en mørk skov med mystiske fjender og lysstråler, der fejede gennem mørket (S01E06). Da de endelig når ud på en omvej, finder de tankstationen, og derinde får de øje på deres gamle “ven”, Major Bergstrom (sidst set i S03E02c), og området viser sig at være rigt på vejspærringer foretaget af det lokale politi. Heldigvis finder de en vej derfra.

Hjemme

Agenterne har ikke haft den store succes med at skaffe oplysninger, men de har dog fået indsigt i fjendens tricks. De indrapporterer deres fund til DG, og som replik får de at vide, at for yderligere informationer skal de kontakte Dr. Jensen Wu.

Her sluttede spillet. Forløbet var kort, men dog langt grundet kampscenen, som var en lang og hård kamp, der lod agenterne sårede. De valgte derfor at følge op på missionen først et par uger senere, og der er således gået omkring 14 dage førend vi ser agenterne igen.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i Call of Cthulhu, Delta Green, indie, Rollespil. Bogmærk permalinket.

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s