[Delta Green] Groversville-rapporten – del 2

Vi springer lige ud i det. Agenterne har holdt fjorten dages pause førend de fortsætter deres sag. Vi spiller ikke nogen relationsscener og kaster os ud i missionens næste del. Forvent en masse om kosmologien i settingen denne gang.

Agenterne samles i NY for at besøge Dr. Jensen Wu på National Museum of Natural History. Agenterne er noget i vildrede med, hvem doktoren er, og hvad de egentlig skal forvente af ham. De to parter mødes forsigtigt, og det bliver en kringlet snak, hvor agenterne og doktoren gradvist afslører sig over for hinanden. Da doktoren er overbevist om, at vore hovedpersoner faktisk er Delta Green-agenter inviterer han dem til hans private kontor i kælderen, hvor bøger og mærkværdige artefakter er samlet (jeps, det er dokteren fra Count Down-supplementet). Agent Sherlock er lettere bekymret for, hvad der mon vil ske med samlingen, når Dr. Jensen Wu går på pension? Agent Snyde bemærker til sin lettere bekymring, hvordan både agent Sherlock og agent Tarek nysgerrigt øjner de mange værker og artefakter.

Hvad Doktoren kan fortælle

Okay, her bliver det ret langhåret. Agent Tarek og agent Sherlock er velbelæste, og de har et godt indtryk af, hvad der foregår, mens agent Snyde ikke har samme ekspertise.

En ekspedition i 1930’erne til Antarktis fandt ruinerne af en ældgammel civilisation, der var hundreder af millioner år gammel (At the Mountains of Madness-historien). Sammenholdt med tekster fra obskure værker har man opstillet følgende historie. For hundreder af millioner af år siden kom en interstellar race til jorden, De Ældste kaldes de, og de slog sig ned på Sydpolen og spredte sig ud over planeten. De skabte en slaverace, en amorph race, som de kaldte Shoggoth, og som kunne tjene De Ældste. Millioner af år gik, og De Ældste degenererede og blev en stadigt mindre avanceret race. De mistede med tiden evnen til at rejse mellem stjernerne.

Fra en forpost på planeten Yoggoth, som er identificeret som Pluto, kom en ny race, Mi-Gyu, som invaderede jorden og bekrigede De Ældste. Imens var slaveracen, de amorphe Shoggoth, der kunne tage form efter de behov, der herre havde, begyndt at udvikle intelligens og gøre oprør imod deres herre. De Ældste blev langsomt fordrevet tilbage til deres ældste by på Antarktis, og på et tidspunkt bad de deres “guder” om asyl, og Tidens Portner, Yog-Sothoth, tog dem de sidste Ældste til sig og gav dem en ny tidsalder, de kunne være i.

Fænomenet Yog-Sothoth kan beskrives, som et enormt væsen, der langsomt bevæger sig hen over et vandspejl. Vandspejlet er tid, og mennesket er vandløbere, der farer hen over vandspejlet. Når det store væsen træder ned, dannes ringe i vandet, og dets tættere man er på væsnet, dets kraftigere ringene – eller bølgen gennem tiden. Vandløberne kan bevæge sig mellem bølgerne eller blive revet bort af dem. For at gøre det værre, så er der rovdyr under vandet. De kan ikke se vandløberne, undtagen når en vandløber bryder vandets flade, hvilket sker, når en vandløber rider på en ring. Rovdyrene kaldes Jægerne fra Tindalos i de gamle tekster. Korncirkler er sådanne ringe i vandet, de er steder, hvor tidsfænomenet berører “vandspejlet” og sætter ringe – og sådanne bølger eller folder i tid, er hvad agent Tarek trådte igennem, da han havnede i en fjern fortid (S02E02c).

De Ældste forsvandt således fra jordens overflade for millioner af år siden. Tilbage i ruinerne blev Shoggoths.

Agent Tarek og agent Sherlock genkender betegnelsen Mi-Gyu, som de er stødt på før, blandt andet som Mi-go, og som De Bevingede, som de optræder i indianer-legender (S01E06b, S02E02b).

Bio-massen er vanskelige at eliminere, og de kan dele sig op i mindre dele, som kan inficere mennesker gennem drikkevand. De kan trænge ind i mennesker, og de kan lappe sår og erstatte manglende lemmer – og så kan de optræde som blå-sorte infektioner, der gennemsyrer alt og dræber folk. Heldigvis har man fundet en måde at identificere dem på. Der er fundet et enzym, som lyser lyserødt i mødet med Bio-massen (senere får agenterne en række sprays med enzymet, som de bla. undersøger agent Tareks infektion med, og der er biomasse i såret. De brænder såret rent og eliminerer bio-massen og håber, at massen kun lå på overfladen, da enzym-sprayen ikke kan vise interne infektioner).

I 1970’erne mistede man en ubåd ved Antarktis, men de nåede at fortælle om fund af ruiner. Ruiner, som man tidligere var stødt på, men denne gang kom ekspeditionen ikke tilbage. Siden har man frygtet for en langsom invasion af Shoggoths, der inficerer mennesker og breder sig via dem. Hvad forholdet mellem f.eks. dem og MJ12, eller mellem dem og fragtselskabet Tiger Transit (S03E02a) er uklart. Måske er de i ledtog, måske er de kontrolleret, måske kontrollerer de?

Pludselig synes det hele meget uoverkommeligt for agenterne. Er der en langsom Shoggoth invasion på vej, som har været i gang siden 1970’erne, da ubåden ankom til Sydpolen?

Project Ice Cave

Dr. Jensen Wu begynder nu nysgerrigt at udspørge agenterne om detaljer fra deres missioner. Deres beretninger omkring YY-II (og havfolk/Deep Ones) minder ham om, at Delta Green oprindeligt beskæftigede sig med truslen fra havfolket mod Ameriika, og man stormede deres bosteder og fordrev dem. I 1930’erne blev en del taget til fange (Shadow over Innsmouth-novellen, til dels Call of Cthulhu-novellen), og i 1950’erne indespærrede man dem i YY-II under Projekt Ice Cave, da det begyndte at blive et problem at holde dem indespærret i almindelige fængsler. Da UFO’er kom på banen, fandt DG det ikke rigtig i sin interesse at gøre noget ved dem, og de blev overladt til MJ12 at håndtere, og MJ12 tog YY-II i anvendelse i den forbindelse. Det skete i 1950’erne efter Area 51-episoden. MJ12 beholdt stedet efter, at DG blev officielt nedlagt i 1970’erne. Imidlertid er det muligt, at Projekt Ice Cave aldrig er blevet ophævet, idet problemet med Havfolkfangerne stadig bestod i 1970’erne, og projektet i sig lå passivt hen. Hvis agenterne kan opstøve de gamle protokoller til Projekt Ice Cave, kan de komme uset og lovligt ind i YY-II. Protokollerne burde være på flådestationen Brought i New Orleans.

Phenomenon X

Vore agentet ankommer til Californien. De overvåger Phenomenon X’ studier, indtil de er fortrolige med stedet, og de tager kontakt til producent Frank Carincola, der i første omgang er paranoid og afvisende, men siden indvilliger i et møde om aftenen i hans studie. Undervejs undgår agenterne hans personale, særligt Anna Gerrit, som agent Sherlock og agent Snyde tidligere har mødt (S03E01).

I det mørklagte studie føres agenterne ned til Franks kontor. De har en mistanke om, at de bliver overvåget af folk skjult i skyggerne, men er ikke i stand til at finde nogen – men en paranoid filmproducent, der specialiserer i dokumentarer om UFO’er og konspirationer vil helt klart gøre sit bedste for at filme mødet.

Hvad Produceren kan fortælle

Agenterne har præsenteret sig, som en mystisk organisation af bekymrede agenter, der kæmper for en bedre verden. Frank fortæller dem om sine oplevelser i Groversville og viser dem optagelserne derfra. Der er timevis af råbånd at kigge igennem. Det meste er kedeligt og uinteressant. Det handler om, Frank og hans kamerahold, som forsøger at interviewe folk og filme nattehimlen og de sære lys, der er på den (UFO’er, fly, satellitter?). Optagelserne viser desuden en lille gruppe agenter, fire styk, som forsøger noget efterforskning, men som nægter at have med Frank at gøre. På et tidspunkt ses et FBI-skilt, men, som Frank oplyser, det er falsk. (Hvem er de fire agenter? DG opererer i grupper af tre …).

De sidste optagelser er sære. De fire mystiske agenter er i gang med at trænge ind i et motelværelse i Groversville. Kameraholdet har gemt sig bag en bil på afstand og filmer halvgemt agenterne. De ser dem trænge ind, hører lyden af skydevåben og ser en af agenterne komme farende ud igen med en underlig masse siddende på ansigtet. Bio-massen trænger ind gennem ansigtets åbninger og dræber agenten, mens der bryder kaos ud, og en af agenterne stormer hen mod kameraholdet for at standse deres optagelser.

Oplysningerne matcher dem, som gruppen har samlet i Groversville.

Frank forklarer desuden, at han i modsætning til sine kolleger ikke drak det lokale vand, hvorfor han overlevede, mens de døde af ukendte årsager. Han drikker ikke vandet i hanerne, da det er tilsat fluor (jeps, Frank er tilhænger af fluor-konspirationen. I DG-bøgerne er det angivet, at Frank ikke rører vandet, men har egne vanddunke fordi han er vegetar, men det giver ikke mening, så jeg ændrede det til fluor-konspiratione. Nu drikker han primært alkohol).

Arkivet på flådebasen

Fra Californien går turen til Flådebasen Brought i New Orleans – og agenterne tager omtrent samme færd, som i episoden med delfiner og Deep Ones (S02E03b) og involverende netop samme “monstre/fænomener”, nemlig havfolk og UFO’er.

På Fort Brought får agenterne relativt let adgang til flådebasen, selvom en officer ved arkivet stiller sig på tværs og forlanger at kunne kontakte deres overordnede. Agenterne får talt sig rundt om problemer, og de præsenteres for Løjtnant S. Hauser, der arbejder i arkivet. Sagen, de skal have, er en gammel en, og han tager dem ned i papirarkivet, da omtalte sag ikke er digitaliseret.

Vore agenter finder den nødvendige protokol, som indeholder de sikkerhedskoder og procedurer, som de skal anvende til at få adgang til YY-II.

Hvem er løjtnanten? Jeg hentyder til spillerne, at deres agenter finder ham bekendt, men det tager dem en god rum tid at komme i tanke om, at de har optagelser (S02E02b), hvor Riley Wenzel instruerer Stephen Hauser i, at han skal forberede sig på at rejse bagud i tid.

YY-II

Nervøse og anspændte ankommer agenterne til basen YY-II i Los Alamos. I de lokale nyheder er der omtaler af UFO sightings.

Stedet har vagter, men ikke overvældende mange, og sikkerheden er afslappet. Trods at agenterne er ved snige sig ind i fjendens rede, ved fjenden ikke, at de er på vej, og der er således ingen ekstraordinære tiltag. Dog gentagne gange bliver agenterne stopper af undrende vagter, der er forundrede over dokumenternes ælde, men på den anden side ikke kan konstatere, at noget er galt. Efter et par bestemte ordvekslinger med officerer, kommer agenterne ind i basen, som er et gigantisk anlæg inde i bjerget. En kæmpe passage fører dybt ned gennem bjerget og overalt er der soldater og forskere i hvide kitler. Sidstnævnte zoomer rundt på segways.

Agenterne har fået anvist en gammel sidekorridor, som sjældent anvendes, og herfra følger de trapper dybt ned i klippen til områder endnu sjældnere i brug. Et sted, der ikke har været i brug siden en gang i 1950’erne – det er tres år siden.

Agenterne findes en korridor med seks døre. Bag dørene finder de følgende:

To fører tik fryserum, der kører på automatik. Teknologien er forældet. I Fryserummet er en serie af kister med glaslåg, og bag de støvede låg får agenterne øje havfolk. Afskyelige, monstrøse og umenneskelige … og levende! Tres år i YY-II’s kældre, og tyve år i fangenskab inden da, og de er stadig i live!

Spillerne ruller sanity checks, og Peter ruller skidt. Udover at miste point, så vækkes noget inde i agent Snyde. Drømme om havet, og han kan hører de fangne havfolks sælsomme kald (samme der drev pigen til kollektivet i Delfin-episoden), han mærker et sælsomt bånd mellem dem og ham vækkes. Er agent Snyde beslægtet med dem?

I et andet rum finder agenterne mærkelige remedier og ejendele, som har tilhørt de tilfangetagne havfolk og deres menneske-tilbedere. Da agent Trevor ikke er med, er der ingen, der genkender ligheden mellem statuetterne herinde og den statuette, han fandt “Bag fyret” (S03E02b).

I to andre rum finder agenterne mærkeligt maskineri. Det ligner generatorer, kabler og lyskastere. Projektørerne har mærkelige blå linser, men det er ikke til at få mening i dem.

En dør fører til en skakt med stige, der fører opad. Agent Tarek kravler op, og for enden finder han en rist, hvorfra han kan kigge ind i en stor hal. Her er forskere i hvide kitler, der arbejder, og der er maskineri opstillet, der minder om det, som agenterne lige er stødt på. Mest interessant er imidlertid UFO’en! Der er en vaskeægte UFO, forskerne omtaler den som ‘blikspanden’, og de er åbenbart i gang med at teste den. Den hænger og svæver en halv meter over jorden, men der er ingen synlig kilde, der holder den svævende. Agent Tarek filmer det hele.

Hvad skal vi finde?

Derefter er agenterne lidt i vildrede med, hvad de skal gøre. De har fået adgang til YY-II, fordi den en gang har været anvendt af Delta Green, og de ting, som DG i sin tid fik opbevaret, er her endnu, og MJ12 tager tydeligvis sit UFO-mandat alvorligt, men hvis agenterne ikke skal nøjes med at studere DG’s tidligere sag, skal de udforske stedet noget mere.

Anne spenderer 5 sanity point på at konstruere en ledetråd, men i stedet for at specificere præcis hvad, spiller hun i stedet på, at agent Sherlock sammen med sin usynlige ven ved præcis, hvor de skal hen, og jeg spiller med på det. Som agent Sherlock selvsikkert og i selskab med en anden bevæger sig ned af gangen, dukker pludselig en skikkelse op tæt bag ved agent Snyde og hilser på ham (og gæt hvem det er), men er pludseligt væk. Mens agent Sherlock render op af trapper og de andre i hælene på hende, brager pludselig en dør op, men den er spærret af en metalkæde, og den lille pige med de blodskudte øjne stirrer ud på agent Snyde (jeps, Sherlocks mystiske “søstre” er løs igen, S03E01b).

Pludselig kommer agenterne ind i hallen med UFO’en, men denne gang på en svalegang højt oppe under loftet. En metalbro løber rundt langs væggen og giver et glimrende udsyn ned til UFO’en.

Et stykke henne er der en dør indtil et kontor, hvor Dr. Marlene Wothingtons navn er på. Da agenterne kigger lidt i dybden, opdager de, at Riley Wenzels navn skjuler sig underneden. Dette er hans gamle kontor.

Riley Wenzels kontor

Inde i kontoret finder agenter et kontor med bøger, computer osv., og bag en skillevæg finder de en opstilning af generatorer, maskineri og projektører med blå linser. Det matcher det ældgamle grej, de fandt i DG’s kælder kort forinden.

I kontroret sker tre ting, scenen bliver lang og kompleks og ikke helt let at genfortælle.

Telefonen ringer, og en fremmed stemmer spørger til, hvorledes det spænder an deroppe, om maskineriet er i viser nogle tegn – dette er med klar reference til UFO’en nedenfor.

Dr. Marlene Wothington dukker op, og agenterne tager hende til fange. De får en masse trusler ud af hende, men ikke så meget andet. De slår hende bevidstløs og skjuler hende bag hendes skrivebord. Det eneste de lærte var, at maskineriet har med UFO’en at gøre, og at dets funktion er uklar.

Maskineriet tænder og slukker af sig selv, og kraftige energiudladninger kommer fra det. Lys strømmer fra projektørerne, som er anbragt i en cirkel, som de lyser op på kryds og tværs. I de blå linser er der indlejret sælsomme tegn, der danner besynderlige mønstre, og ting begynder at ske.

Spejllignende kraftfelter opstår i kredsen, og i dem ser vi nu agent Sherlock, og de viser forskellige versioner af agent Sherlock, og hendes hoved fyldes med et kalejdoskop af erindringer fra alternative livsforløb, og i et af dem befinder Riley Wenzel sig, og han forklarer den smukke, livlige version af agent Sherlock, Elizabeth, hvad der foregår, således at erindringen om dette, bliver agent Sherlock til del. Han forklarer, at maskineriet bruges til at manipulere temporale energier – tilsyneladende vedrører det Tidens Vogter, Yog-Sothoth (og spørgsmålet er, om det er dette fænomen, der slår bro mellem De ældste, som Yog-Sothoth sendte i eksil i en anden tidsalder, og den katastrofe, som Stephen Hauser flygtede bagud i tid fra?). Riley forklarer i alle fald, at han er forsvundet fra agent Sherlocks verden, og at han er trådt ind i et alternativt livsforløb for at være med Elizabeth, da han fandt sympati for Elizabetherne og ville hjælpe dem. I et andet tidsforløb findes pigen bag døren med lænken. (Anne kan ikke lade være med at reflektere over, hvad det er for et mysterium, der er med hendes familie?). Hvorfor er der en serie parallel-eksistenser med Elizabeth? Hvad er sammenhængen mellem Yog-.Sothoth, Elizabeth, UFO’en og maskineriet? Riley kan ikke forklarer alt, men der er en risiko for, at maskineriet er apparatur, der kan åbne for det temporale fænomen, Yog-Sothoth, der kan tænkes at være De ældstes betegnelse for en tidsmaskine? En ting er vis, og det er, at agent Sherlocks skæbne er bundet til dette fænomen, og at Riley Wenzel har taget skridt henimod at hjælpe hende. Men der mangler noget – hvad er dog uklart.

Omkring Stephen Hauser forklarer Riley, at han sendes tilbage i tid for at advare om, hvad der finder sted i nærmeste fremtid, og at Riley satser på, at Hauser vil vende tilbage gang på gang, indtil de har løsningen, der skal forhindre den katastrofe, som Hauser flygter fra. Til sidst anbefaler han, at de besøger en af hans tidligere arbejdspladser, nemlig St. Claire Hospital i Tennessee.

Kampagnen er desuden blevet til en science fiction-serie, og vi har taget skridtet fra okkult horror til science fiction horror på samme vis, som Lovecraft gjorde det i sine historier.

Næste gang

  • Har agent Snyde Deep One-gener et sted i sin slægt?
  • Hvem er det, der mangler at dukke op i hovedet på Sherlock?
  • Hvad er det med Sherlocks familie, der gør hende så speciel?
  • Hvad er der i Chigaco, og har det noget med Tiger Transit at gøre?
  • Hvad er det ved St. Claire-hospitalet i Cleveland?
  • Vil verden gå under i 2013, når Yog-Sothoth skænker ly til The Elder Ones, der forlod deres rige for 60 millioner år siden? Vil Hauser i 2012 blive sendt “mentalt” tilbage i tiden for at advare Riley Wenzel, og hvem er det, som Hauser flygter længere tilbage i tiden fra?

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i Call of Cthulhu, Delta Green, indie, Rollespil. Bogmærk permalinket.

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s