[OldSkole] X3 Curse of Xanathon – sidste del

I vores rollespilsarkæologiske projekt har vi fået spillet sidste del af den interessante del af scenariet. Ved afspilningen af X3 Curse of Xanathon konstaterede vi, at scenariet ikke er godt, og efter første dungeon sprang vi anden dungeon over, og gik i gang med tredje og fjerde. Undervejs var der et total party kill, men derefter lykkedes det at gennemløbe resten af tredje dungeon, og eventyrerne var nu klar til næste trin i dungeonen.

Andet level

Denne gang bestod gruppen af Nis, Susanne og Christina, og to små knægte, der endnu ikke var gamle nok til rigtig at holde fast i terningerne.

Eventyrerne fortsatte udforskningen, og det første sted de gik hen, var nogle grotter, hvor tre carrion crawlers dukker op. Faktisk nøjedes jeg med de to første, og det var nok til et total party kill. Det tog ikke mange minutter, og vi besluttede os for genbruge heltene og vende tilbage til dungeonens første rum og vælge en anden rute. Meget Sværd & trolddom-agtigt.

Resten af dungeonen

Resten af vejen gik fint. Monster efter monster faldt, og de få egentlig spændende encounters gik så stærkt, at det ikke var interessant. Hypno-slangen fik aldrig hypnotiseret nogen, da Nis’ dværg konstant klarede sit saving throw, og rædslen fra mødet med en level-drainer blev ikke til noget, da både mødet med en wight og en spectre blev klaret inden monstret nåede at ramme en af heltene, og ingen oplevede at miste et level.

Så afsluttedes missionen, og heltene tog succesfuldt hjem. Jeg gennemløb resten af scenariet, som var for trivielt til at spille.

Kommende gange

Vi fortsætter udforskningen, men jeg vil fremover være mere kritisk i min udvælgelse af scenarier. Udvælgelsen vil ske ud fra deres omdømme og deres betydning for D&D-universet. Vi lægger fortsat ud med basis D&D-scenarierne, men da D&D-reglerne er så simple, kan vi let spille meget højlevel-scenarier uden de store vanskeligheder. Vi hopper derfor videre til Companion- og Master-level scenarierne. Her er der f.eks. Companion-scenariet Tree of Life af Bruce Heard. For en Mystara-setting fan som undertegnede er scenariet interessant, da det spiller en central rolle i elvernes historie, og det er skrevet af Bruce Heard, der er en af de centrale personer inden for udviklingen af Mystara-settingen, særligt Voyage of the Princess Ark-materialet (Aaron Allston og Ann Dupui er to andre central skikkelser).

Senere rykker vi over til AD&D 1st ed. for dels at prøve at anvende disse regler, som er noget mindre strømlignede end moderne D&D-regler, og mere komplicerede end basis-D&D-reglerne. Med de regler vil vi spille I6 Castle Ravenloft, som er et legendarisk AD&D-scenarie, som siden blev til en hel D&D-setting. Senere tager vi en tur rundt om Oriental Adventures, Spelljammer, Planescape, Dark Sun og Al’Qadim. Jeg glæder mig til de mange sjove ting, vi skal spille.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i D&D, In Search of Adventure, OldSkool, Rollespil. Bogmærk permalinket.

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s