Synergi og arenaer

En af de ting, jeg gerne har villet udforske gennem min brug af mekanikker og små spilsystemer, er synergien mellem forskellige mekanikker, og måden en regel kan åbne for et nyt område af spillet, en ny arena.

Et eksempel på synergi er i Delta Green-kampagnen (reglerne findes her). I takt med, at agenterne mister sanity, erstattes deres karaktertræk med korrumperede træk, og disse træk giver adgang til Indsigtspoint, og indsigtspoint tillader agenterne at anvende trolddom uden en (væsentlig) pris. Tabet af sanity har ikke kun åbnet for en anden måde at spille karakteren på (det korrupte træk), men også åbnet op for, at karakteren begynder at anvende trolddom. Folk med korrumperede træk anvender trolddom – eller det koster dem ikke noget at bruge den trolddom, som der er. En effekt i spillet har således åbnet for en ny arena i spillet. Der er flere af den slags små synergistiske elementer i DG-kampagnen. Tilsvarende er f.eks. rollespillet Det sælsomme selskab gennemsyret af den slags effekter.

Et andet eksempel er Fimbulfrost. Her ligger spillet op til, at man vinder kampe gennem sit fantastiske omdømme, og omdømmet bygges op gennem kampe, hvorefter det styrkes gennem udbredelsen af ens omdømme. En kamp giver mulighed for omdømme, men det cementeres først ved udbredelsen, og spillerne stimuleres derfor til at spille en anden type scener – der er altså åbnet for en ny arena – meget i stil med, at healing-sekvenser i The Shadow of Yesterday gøres ved at spille specifikke scener.

Et tredje eksempel er De Sorte Plot Point i Troldmandskampagnen, der tilbyder spillerne, at deres karakterer får netværk til undergrunden. Spillernes handlinger – nemlig at karakteren piver – giver Sorte Plot Point, som kan købe kontakter i den kriminelle undergrund, der giver spillerne en ny valgmulighed, nemlig at bruge kontakterne til at løse problemer med, og der er således åbnet for en ny arena. Undergangspointsne i Delta Green er meget af samme natur.

Samspillet mellem forskellige mekanikker, og måden de åbner for nye arenaer, bliver noget jeg vil eksperimentere mere med i nogle af mine kommende projekter. Der vil være noget af tankegangen underliggende i min Fading Suns-kampagne, som jeg meget snart vil snakke lidt mere om.

Advertisements

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i Delta Green, Fimbulfrost, Husregler, Kampagnedesign, Rollespil, Rollespilartikler, The Shadow of Yesterday, Troldmandskampagnen. Bogmærk permalinket.

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s