[Husregel] Synergi i magi

Her er en husregel, jeg påtænker at introducere mine troldmandselever. I første omgang tager vi det som en dagens regel, og ser hvordan den fungerer. Jeg vil gerne have synergi og situationel magi ind i spillet i forlængelse af min snak om synergi og arenaer.

Udgangspunktet er mine erfaringer med de andre husreglers påvirkning af måden, som magi fungerer på i kampagnen. I episoden med den Den hovedløse rytter havde vi en episk kamp, hvor hver formular fik en større betydning, og igen i kampene på Rædslernes ø fik magi en mere central rolle. Magi holdt op med at være et stumpt værktøj, der rækker ud over hvad almindelige mennesker umiddelbart kan, og blev noget fortryllende.

To aspekter – baggrund

Denne omgang er der to aspekter, jeg vil ind på. Vi har allerede Det skal være endnu vildere-reglen, og vi har Ting, min mester lærte mig-reglen, som begge booster beskrivelserne og effekterne af magien. Det vil jeg have mere af. Den ene regel skal tillade troldmændene at kaste formularer sammen for at booste en formel, og den anden skal afspejle troldmandens evne til at udnytte den konkrete situation på samme måde, som AD&D 1st og 2nd edition opstillede særlige situationer for formularerne, hvor de virkede anderledes på grund af spillets interne logik. Således fik en troldmand angrebsbonus mod modstandere i panser og plade, når han angriber dem med Shocking Grasp-formularen. Alle disse undtagelser og mærkelige regler forsvandt til stor lettelse for mange spilledere med 3rd edition. Imidlertid vil jeg bringe noget af det tilbage i vores spil. Ikke som faste regler, men som en regel, der tillader spilleren at skabe en situationel bonus ved at forklare, hvordan magien interagerer med omgivelserne i en bestemt kontekst.

Magi – hånd i hånd

Trolddom begået kollektivt gennem ritualer, via venskabets bånd, team-ups (fra diverse anime-serier) eller kanaliseret ad mystiske kanaler er et almindeligt element i megen fantasy og fantastiske fortællinger. D&D har med sine mange supplementer og ekstraregler tilføjet mere end en regel om kollektiv brug af magi. Jeg kunne nuppe en af de regler, men jeg har en interesse i, at reglen understøtter, at magien rollespilles, da målet med reglen er at skabe mere dybde i magien og gøre den mere fantastisk.

Situationel magi

Målet med denne regel er at genskabe effekten fra de tidligere versioner af D&D, men i stedet for at etablere en underregel eller en undtagelse på formular, som siden skal konstant huskes, er målet at have retningslinjer for, hvorledes undtagelser kan skabes. Hver gang reglen aktiveres, opstilles en undtagelse, hvor magien interagerer med omgivelserne på en bestemt måde, som giver en bedre effekt.

Shocking Grasp kanaliseres af metal, som modstandere i rustninger er lettere at ramme vil nu være en situationel effekt, der giver en bonus.

Der skal indføres nogle retningslinjer, så det ikke bliver rutine at aktivere reglen, og der skal være et element af kaos til at afspejle, at formularen spontant anvender omstændighederne og der kan opstå ukontrollerede effekter. Det er risikoen ved anvendelsen af reglen.

I to kommende indlæg går jeg i dybden med de to regler. Der vil komme et om Magi – hånd i hånd og et om Situationel magi.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i D&D, Husregler, Rollespil, Rollespilartikler, Troldmandskampagnen. Bogmærk permalinket.

Skriv, skriv, skriv

