Addendum: Vampyren og maren

Jeg er stadig på udkig efter vampyrer, og deres udbredelse i det nordiske materiale, og jeg fortsætter derfor min serie af addenda (del 1, del 2, del 3). Denne gang er det en passage fra serien Nordisk kultur, som rummede alskens artikler om nordisk folkekultur. Det er lidt et tilfælde, at jeg fandt vampyrreferencen i heftet, da jeg har det pga. en artikel af F. Orht (manden, der kompilerede danske trylleformler).

C.W. von Sydow: Övernaturliga väsen, p. 95-159. IN Nordisk Kultur XIX: Folketro. Oslo 1935

I afsnittet om maren er der en reference til vampyrer. p.124:

Hos oss synes maran aldrig ha uppfattats såsom en gengångare, men mardrömmen kan naturligtvis mycket väl vara en skräcksyn av en död, och det är ingenting som hindrar, att man skulle kunna påträffa något individuellt memorat, som låter en död såsom plåga en sovande. I slavisk folktro går en del vampyrföreställningar tydligen tilbaka på mardrömmar, och det finns där ingen klar skillnad mellan vampyr og mara.

Det interessante er, at Von Sydow forudsætter læserens kendskab til vampyrer, og at han betragter dem som udelukkende et slavisk fænomen. Det burde ikke overraske os, men det bekræfter igen, at vampyren ikke findes i nordisk folketro frem til midten af det 20. århundrede.

Det er også interessant, at der er områder, hvor maren og vampyren overlapper, nemlig omkring mareridtsdrømme. Spøgelser og gengangere er i det antikke, det kristne og det nordiske materiale ikke fremmede for drømme. Mareridt og drømme om døde er alment menneskelige oplevelser, der associeres med lokale overnaturlige fænomener.

Maren er generelt et fascinerende væsen, der fylder lige så meget, hvis ikke mere, end varulve og gengangere i det nordiske materiale. Både i Von Sydows artikel får de tildelt god plads, men også i Piø & Holbeks opslagsværk, foruden en hel afhandling af Catharina Raudvere: Föreställningar om maran i nordisk folktro. Lund 1993.

Maren er et af de væsner, som jeg vil inddrage i Fimbulfrost, og det giver mig en god undskyldning til at tage Raudveres afhandling ned fra reolen.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i Fimbulfrost, Folketro, historie, Maren, Rollespil, Vampyr. Bogmærk permalinket.

4 svar til Addendum: Vampyren og maren

  1. Andrewutram/Kenneth siger:

    Hvor meget sanity har du efterhånden mistet på disse studier?😛

  2. Morten Greis siger:

    Jeg er hærdet. Der skal mere til end sådan en sølle bog😉
    (dvs. jf. sanity-reglerne kan man kun miste en hvis mængde sanity, hvorefter man er immun, så jeg har mistet, hvad der kunne mistes på den slags småværker – men fantasy channels ancient aliens-idiotika gør stadig ondt).

  3. Kenneth (Andrewutram) siger:

    Bresklphagy glipblaf… Hold da op en omgang underholdende gøjl. Personligt håbede jeg på at de til sidst vil indrømme at det hele bare var for sjov, men jeg blev skuffet. Jeg så afsnittet med aliens i stedet for guder. Jeg ved ikke om jeg tør se mere…

  4. Morten Greis siger:

    Men der er heldigvis også en kur mod Ancient Aliens-idiotien. Denne fyr foretager noget ganske interessant kritik af programmerne. Han gennemgår de enkelte episoder på sin blog, og han har en række artikler om det på sin side: http://www.jasoncolavito.com/blog.html

Skriv, skriv, skriv

