[Delta Green] Det bliver værre – tredje del

Denne gang skifter vi tempo ved opstart. I lighed med diverse tv-serier, der foretager et skift efter en cliffhanger ved at sætte scenen et helt andet sted, var jeg fristet af at gøre noget af det samme her, f.eks. begynde missionen med at vi spillede celle V, som består af NPC’ere, men jeg fravalgte det, da jeg lige nu gerne vil holde celle V lidt i det ukendte domæne lidt endnu. I stedet blev det til flashforwards!

Spillet begynder

Vi begyndte derfor spillet med relationsscener for agenterne, og mellem dem indsatte jeg de små flashforwardscener, hvor spillerne fik fortalt noget af situationen. Jeg fokuserede på dramatiske elementer, men holdt her og der detaljer ude af beskrivelserne – nogle flashforwards rummede ikke referencer til tid eller sted, f.eks. i agent Tareks nævnte jeg ikke tidspunktet på døgnet, eller om det foregik indendørs eller udendørs.

Relationsscener og Flashforwards

Mellem hver relationsscene fortalte jeg et kort flashforward.

Peter – Chris/Agent Snyde: Scenen er en brænd en bro-scene, da Peter nu får sit tredje Menneskelighedspoint, og han kan nu købe et forfaldspoint. Scenen er den, som Peter gav til Thomas som skriftligt oplæg sidste gang, og vi ser den nu i brug.

Chris og hans bedste ven (spillet af Thomas) sidder på en natklub og slammer tequilashots af høje, slanke glas. Vennen foreslår, at de tager på en ferie til Europa gerne med ski, freegliding eller anden action, da han savner spænding i sit liv. Chris bliver ved med at glide af på invitationen, indtil han slå sit tequilaglas i stykker og smadrer det ned i vennens hånd som svar på hans invitation på ferieturen.

Chris har tidligere brændt broer til hans kriminelle kontaktperson, hans terapeut og hans kæreste. Nu røg den gamle ven, og tilbage blandt relationerne er søsteren. Peter kan sagtens præsentere nye personer på listen, men de vil sikkert være overfladiske bekendtskaber, da vi sandsynligvis ikke kommer til at kende dem særligt godt, inden Chris brænder dem igen. Det er en af pointerne med mekanikken.

Flashforward – agent Snyde: Agent Snyde er i et rum. En dør, som ikke var der før, er ved at åbnes. På indersiden hænger en kæde, som tidligere har holdt døren låst (S03E01, S03E03b, og sidste gang), og dingler. Lyden af nøgne barnefødder høres løbende over gulvet.

Thomas – Michael ‘Mandur’/Agent Tarek: Thomas tager udgangspunkt i nuet. Agent Tarek sidder på motelværelset med de andre, da han som Michael beslutter sig for at ringe hjem til den gravide kæreste (spillet af Kasper), som han vækker af sin søvn. Michael bliver ved med at sige, at han snart kommer hjem, at han ikke har det så godt, og han er ved at blive syg igen. Han gentager det og gentager det. Hun bliver frustreret og vred, fortæller ham, at hun er gravid, og at der ikke er plads til den slags. Hun skælder ham ud, minder ham om, at hun bærer en “konge” (S03E04) i sig. Det er sønnen eller jobbet, ender hun med som ultimatum.

Flashforward – agent Tarek: Han er ude på en gade, og da han vender sig om, ser han fire kerberos vagter komme imod sig.

Anne – Elizabeth/Agent Sherlock: Elizabeth har en hyggeaften med sin tante (spillet af Kasper). De taler om Elizabeths travle liv, og tanten bliver ved med at vende tilbage til, at Elizabeth burde huske at tænke på sig selv og huske at date, så hun ikke bliver som sin tante. Elizabeth er tilbageholdende i samtalen.

Efter aftenens spil skulle det vise sig, at denne situation er langt mere sigende, end vi havde regnet med.

Flashforward – agent Sherlock: Agent Sherlock peger sin gøb mod to betjente (hvilket minder os en del om sidste episodes begivenheder, hvor celle T’s leder skød to betjente).

Kasper – Greg/Agent Trevor: Greg snakker med sin ældste datter, Lizzie (spillet af Thomas), om hendes collegeansøgning. Deadline nærmer sig, og hun vil gerne til Miami for at læse, men hendes far har været meget fraværende på det seneste, både fysisk og socialt. Samværet mellem de to knaser – men Gregs familie er også blevet mindre (Kasper har brændt to af Gregs broer – dennes anden datter og dennes kæreste).

Flashforward – agent Trevor: Trevor sidder på asfalten. Omkring ham finder et brownout sted. Nogen retter en gøb mod hans hoved.

Aftenens spil

I lighed med de to foregående spilgange bliver der lystigt klippet mellem de to hold agenter. Der er to biroller i selskabet, så to spillere sidder med to karakterer. Denne aften fik jeg desuden endelig lov til dele større mængder sanity-skade ud til min store fornøjelse. Vi fik klassisk Cthulhu-rollespilsvanvid i spil.

Vi begynder med Celle S

Vi er ved forlæggerens hjem. Der holder en kerberosvarevogn og en ekstra personbil ved hans hjem. Agent Snyde og agent Shy opholder sig i bilen, mens agent Sherlock har sneget sig ind i et buskads på den modsatte side af gaden.

Inde i buskadset hidkaldes Tsathogguaths formløse afkom. Anne ruller en marginal succes med en ekstraordinær succes. Templet danner sig omkring agent Sherlock (som det plejer, når hun bruger sin hidkaldelse, S03E02), og hun beordrer væsnet af sted. Det glider ud af templet, og porten falder i bag det. Agent Sherlock er fanget i Tsathogguaths udenjordiske tempel.

En sort kat krydser vejen

Agent Snyde advarer agent Shy om, at denne bør lukke sine øjne. Kasper ruller nogle terninger for sig selv, og han beslutter sig for, at agent Shy holder øjnene lukket, men ikke agent Snyde, men Peter klarer sit Sanity-check, og Snyde mister et enkelt point. Ligesom sidst høres rædselsskrig og våbenild, og så bliver der stille. Væsnet vender tilbage. Agent Snyde kigger igen, klarer igen sit sanity-check godt og mister kun småting, mens Kasper ruller terninger igen for agent Shy. Denne holder sine øjne lukkede, men så kigger han op. Han ser den levende, tyktflydende sorte olieform, hvis skikkelser former blasfemiske figurer åbenbarende mørke hemmeligheder, som kun galninge hvisker i mørket. Kasper fejler sanity-checket for den stakkels agent, der mister ni point i et go, og manden har sit første flip. Efter opslag på tabeller og lidt snak frem og tilbage, rammes manden af fobisk angst for mørke (som varer tre dage).

Mørkeræd

Vi har en gang før haft tilfælde, hvor personer gik fuldstændig bananas, og hvordan det voldte problemer for agenterne (S02E06). Vi bruger tid på at spille den slags. Der er plads til det, og det udstiller enormt godt den pris, agenterne betaler for at kæmpe den gode sag. Vi får et fantastisk forløb, hvor agent Shy sidder panisk angst for mørket i bilen. Han og agent Snyde strides om at tænde og slukke lyset i bilen gentagne gange, og agent Shy ender med at tage sig takke med en mobil, som efter kort tid løber tør for strøm. Resten af aftenens spil befinder agent Shy sig i en konstant tilstand af anspændthed, han er plaget af angst for mørket konstant. Han bruger det meste af aftenen i et oplyst motelværelse, hvor han lukker mørket ude.

Fanget i templet

Agent Sherlock er fanget i Tsathogguaths tempel. Tunge stendøre spærrer hendes vej ud af det dystre tempel, som er oplyst af bækkende fyldt med gløder. I skyggerne aner hun basaltsokler med onyksskulpturer givet uhyrlige former, der minder om de sorte skygger, der lurede i din barndoms mareridt. Bag et stort stenalter, hvis paneler afslører en fjern fortids præsteskab bringe ofre til Tsathogguaths sovende, tudselignende skikkelse ved den store afgrund (S02E05). Bag alteret finder hun en smal stenbro, der fører over afgrunden. En kold vind fejer henover afgrunden, og Anne skal klare et terningkast for at agenten kan holde sin balance. Det fejler.

Jeg tjekker lige min computer

Agent Snyde kan ikke udholde at være i selskab med angste agent Shy, og han sætter sig ind i motellets tv-stue for at arbejde. Mens han sidder og arbejder, opdager han, at en dør, der ikke var der tidligere, har åbnet sig, og kæden på indersiden af døren hænger og dingler. Han hører lyden af nøgne barnefødder over gulvet, og han farer rundt, men ser intet. Han sikrer sit våben, og han mærker en lille pigehånd gribe hans, men når han kigger er der intet. Han mærker hende trække ham i ærmet, men ser intet.

Hun præsenterer sig imidlertid. Hun er Elizabeths søster, og hun stoler på agent Snyde. Hun er kommet ud, nu hvor Elizabeth er borte. Elizabeth har aldrig holdt af hende, og derfor kunne hun ikke komme ud. Hun vil gerne underholdes og have selskab (og spillerne mindes S03E03b, hvor de hørte om Elizabeths søstre i hver deres dimension/tidsforløb, hvor de blev holdt med selskab bl.a. af Riley Wenzel). Den lille pige oplyser, at agent Sherlock ikke kommer ud, førend hun får selskab af agent Snyde, og han efterlader en mailbesked til agent Sherlock, inden han følger den lille pige gennem døren til en solbeskinnet bakke, hvor hun vil lege gemmer og tagfat.

Imens …

Celle T har sine problemer. Men så ringer telefonen. Det er ingeniøren nede fra kraftværket. Han har ikke kunnet lade agenternes sag ligge, og han er gået i felten for at efterforske deres mysterium. Han ser nu noget smukt og fantastisk, han ser himlen åbne sig, og fra dens mørke afgrunde strømmer tal mod jorden. Det begynder at rable for manden, og i sin snak med agenterne begynder han at true dem med, at de ikke kan eller må standse det. Agenterne har dog en god ide om, hvor de skal finde ham.

Celle T smugler deres forfatter med i bilen og ruller ud for at gøre noget ved fænomenet, og de fik nok data fra ingeniøren til at vide, hvor de skal tage hen.

Agent Sherlock vender tilbage

Pludselig er agent Sherlock tilbage i buskadset, hvor hun foretog sin hidkaldelse. Det er mørkt, og hun kan høre støj. Lyden af to væsner, der bevæger sig gennem buskadset i hendes retning høres. Hun trækker sin gøb, og pludselig står hun ansigt til ansigt med to betjente, som er overraskede og nervøse over at stå ansigt til ansigt med den bevæbnede agent.

Annes spilperson forsøger selvfølgelig at undgå en ulykke, men noget begynder at føre agent Sherlocks hånd. Jeg fortæller, hvorledes agenten mærker et behov for at skyde de to betjente, og hvorledes hånden begynder at reagere. Anne ønsker, at hendes spilperson står imod, og hun klarer et terningkast, og agent Sherlock overvinder sin trang til at skyde. Derefter overgiver agent Sherlock sig til de to betjente, får identificeret sig selv som FBI-agent, og de lader hende gå fri og efterforske gerningsstedet: Da forlæggerens hun blev angrebet, blev der skudt løs, og naboerne tilkaldte derfor politiet, som har fundet spor af ildkampen, blodige plamager og en åben dør men ingen lig.

Agent Sherlock, agent Shy og børneterningen

Agent Sherlock finder ikke agent Snyde – hans tur til at være borte – og hun opsøger i stedet agent Shy, der kort opdatere hende på begivenhederne. Derefter beslutter de sig for at se til agent Snyde. De finder opholdsstuen tom, men agent Sherlock finder agent Snydes mail til hende, og derefter opdager hun en børnetegning på væggen, hvor den lille pige og Chris forsvandt. På tegning ses en solbeskinnet bakke, hvor agent Snyde render og leger med en lille pige. De opdager, at figurerne ikke står stille – og vi ruller et sanity check. Kasper fejler for agent Shy, og han mister yderligere 6 point. Med et tab på 15 point er der mistet så meget, så det er tid til en ekstra mental skavank: En angst/fascination af billeder og en vrangforestilling om, at der er levende skikkelser i billeder.

Hvad foregår der? Celle T på stedet

Celle T har forsøgt at standse dele af invasionen ved at forhindre yderligere de brownouts. Med deres granatkaster har de ødelagt transformatorstationen ved kraftværket og mørklagt byen. Nu er celle T kommer ud til stedet, hvor de har fået at vide at det hele finder sted. Himlen er ganske rigtig anderledes. Byen er mørk, og de kan se, at himlen er åben. Et stort mørkt gab, og de sanser, at kaos truer.

Med dunke af benzin tegner de et Elder Sign i vejkrydset for at standse dets ankomst.

Sherlock ringer hjem

For længe siden havde Annes karakter sin mor som relation. På et tidspunkt blev broen brændt, og de har aldrig talt sammen siden. Der har længe været en ide om, at der er noget mystisk og hemmeligt ved agent Sherlocks familie. Anne beslutter sig for, at Elizabeth ringer hjem til sin mor. Hun afkræver sin mor en forklaring, men moderen nægter at lade sin datter meget at forstå, andet end at Tidens Portner er involveret, at hun er skuffet over sin datter, og at hun truer med, at passer Elizabeth ikke på, ender hun som sin tante, som familien også har forstødt.

Derefter snakker hun med agent Tarek, og de to agenter udveksler erfaringer og observationer. Rimfrostdragen er et aspekt af Tidens Portner, og den manifestation er ved at finde sted, da stjernerne står ret og himlen åbner sig. Den manifesterer sig gennem strukturer, som agenterne i første omgang frygtede satte sig både i mennesker og ting, hvorfor agent Tarek (da agent Sherlock endnu var borte) anmodede agent Reuben om lov til at springe hele kvarteret i luften, men strukturerne sætter sig kun i mennesker, og de to agenter enes om at vejen frem er at eliminere de, der er blevet berørt, som forlæggerne og forfatterne, men muligvis også de, der har rejst i tid (agent Snyde og agent Tarek (S02E02c)). Det må også inkludere de allestedsnærværende fire kerberos agenter.

Celle T tænder tegnet

Benzinen er spredt ud, tegnet er formet, og mens agent Tarek snakker med agent Sherlock kaster han sin lighter. De ældstes tegn former sig på asfalten. Derefter hører han støj, og da han vender sig om, ser han fire kerberos vagter kommer mod ham.

Imens finder agent Tarek siddende på asfalten med en gøb mod hovedet. Den gale ingeniør truer med at skyde ham, da han ikke vil have at forstyrrer, da stjernerne står ret og himlen er ved at åbne sig. Tallene strømmer ned, og snart vil verden gå under i et ypperligt kaos og vanvid.

Celle S vender tilbage til forlaget

Efter samtalerne med moderen og agent Tarek beslutter agent Sherlock sig for, at agent Shy må blive tilbage i motellet, mens hun vender tilbage til forlaget, som de brød ind i tidligere den aften. Der må være nogle spor, og de sniger sig forbind politispærringen. Der er to betjente på området, og agent Sherlock mærker en trang til at skyde dem, som hun dog modstår.

Inde på kontoret finder de den mystiske dør, som manifesterer sig i et sælsomt lys, som strømmer ind gennem vinduerne. Hun undlader at kigge på lyset og fokuserer i stedet sit blik på døren, som agent Sherlock åbner og på den anden side er et solbeskinnet bakkelandskab. Ud kommer agent Snyde, og de undlader fortsat at kigge ud på det sælsomme lys udenfor og i stedet forlader de kontoret.

Himlen åbner sig

På trappen er der et kæmpe glasparti, så man kan kigge ud gennem hele receptionsområdet. Agenterne hører skud, gråd og rædselsskrig fra de to betjente og fra de fire kerberosvagter. Så kigger de op mod lyset.

Agent Sherlock og agent Snyde ser Yog-Sothoth i al sin vælde, og spillerne er overraskede over, at selv et succesfuldt tab af sanity koster dem 1d10 point (jeg har hele aftenen selv ladet spillerne rulle deres karakteres tab). Agent Sherlock stirrer lamslået. da himlen åbnes, og vi enes om at etablere hendes præcise mentale skade senere. En frådende skummasse af store lysende sfærer, der konstant glider sammen, smelter ind og ud af hinanden, og som brister, hvorved en sort, rådnende kødmasse vælder frem indtil den danner nye sølvskinnende bobler, hvorfra det sælsomme lys kommer.

Mønstrene repeteres

Agent Tarek står over for fire kerberos vagter, som trænger sig ind på ham, men han gemmer sig fra dem via en røggranat, som slører hele området. Derfra bruger han sin tid på at undgå dem og komme i sikkerhed. Agent Trevor får overvundet den gale ingeniør, og derefter kommer det til en længere kamp mellem ham, og de fire kerberos vagter, som han får elimineret. Imens tikker en besked ind fra celle V om, at de har fået dræbt fire kerberos vagter, og alt er i orden.

Agent Sherlock står over for fire kerberos vagter og to betjente, alle er deres sind opslugte og beskadigede af den åbenbarede Vogter af porten til tid og rum. Igen mærker agent Sherlock det instinktive behov for at trække blank mod de to betjente og behovet for at dræbe de fire kerberos-vagter. Andetsteds beslutter agent Trevor sig for at fortsætte med at bryde mønstre ved at ødelægge. Han åbner bagsmækken til sin bil, hvor forfatteren ligger, og han skyder ham.

Skal, skal ikke?

Agenterne i celle S beslutter sig for, at vejen frem er ikke at gøre noget. Det synes ligefrem at virke. Agent Snyde slæber af sted med den svækkede agent Sherlock. Andetsteds slæber agent Trevor af sted med den svækkede agent Tarek, og igen er der et mønster, der gentages.

Solen stiger

Agent Snyde er langt ude for byen, hvor han ser solen rejse sig i horisonten. Han sidder med en øl på køleren og nyder den stille morgen. Verden er her endnu.

Agent Trevor stikker fra slagmarken, lader røg være røg, lig være lig, og han kører derfra, og stille og roligt bryder solen horisonten, og verden består endnu.

Agenterne kommer stille og roligt til den erkendelse, at verden ikke gik under. Deres missioner var en del af det mønster, der repeterede sig, og først da de selv bryder mønstret, standses begivenhederne. Deres første forsøg på at bryde strukturerne fejlede, da de gentog mønstret i takt med at de dræbte folk.

Efterspil

Erfaringspoint deles ud, agentpoint uddeles. Agenterne får sanity retur, da de har forhindret den kosmiske rædsel, som var ved at stige ned fra himlen, idet stjernerne stod ret.

Anne køber straks en mission. Hun vil en mission, hvor Sherlock konfronterer sin mor (og derved bringer sandhed til truslen tidligere på aftenen). Det glæder vi os til. I den forbindelse ender vi med at konkludere, at Elizabeth har fået hukommelsestab som følge af mødet med Portneren af tid og rum. Der er en vis taktik i dette, da vi ikke har etableret særligt mange detaljer om Elizabeths familie, og hendes hukommelsestab er en belejlig undskyldning for hende at genopdage det igen.

Da agent Sherlock har mistet mange sanity korrumperer vi et af hendes karaktertræk. Hendes ‘Klodset’ erstattes af ‘Selvdestruktiv’ (hun har tidligere erstattet ‘Distanceret’ med ‘Hører stemmer’). Kasper vælger at korrumpere et af sine træk for at afspejle hans karakters personlige udvikling, og trækket ‘rar’ erstattes af ‘kynisk’ (tidligere er ‘Stor’ blevet erstattet af ‘Skyldfølelse’). De korrumperede træk er ret interessante, da de minder os om, at karaktererne har udviklet sig, de har vokset, også selvom det ikke er på en god måde, og den konstante brug af karaktertræk gør også at vi vender os til deres nye sider som en fast del af dem. Vi kender bedre Greg/agent Trevor som en mand plaget af skyldfølelse end en mand, der er stor.

Fordi vi er, hvor vi er, i kampagnen, nemlig ved sidste episode af tredje sæson næste gang, tænkte jeg, at det ville være passende at opgradere agenterne en smule, og jeg lod Anne og Thomas – da de er de eneste med formler til rådighed – rulle for, om deres agenter lærte de resterende formler i deres skumle bøger. Anne havde ikke heldet med sig, og hun fik ikke lært Yigs ublinkende blik, som bruges til at få folk til at bryde i brand. Agent Tarek råder til gengæld over en masse hidkaldelser nu. Nu mangler vi bare at se, om han tør anvende dem.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i Call of Cthulhu, Delta Green, Rollespil. Bogmærk permalinket.

5 svar til [Delta Green] Det bliver værre – tredje del

  1. troelsken siger:

    Det sker ikke så ofte, at spilrapporter gør mig direkte misundelig…

  2. Morten Greis siger:

    Det var også meget episk og storladen spil🙂
    Den bliver noget af en udfordring at toppe i næste uge.

  3. Peter F siger:

    Det er vist ansvarsfuld der blev korrumperet til skyldfølelses, ikke stor🙂 Men ja, det var meget episk

  4. Thomas Mørch siger:

    Det var episk, men meget sofistikeret. Løsningen gik da først op for mig til sidst – også selvom den havde været lige foran os hele tiden.

    (Prøver du at få mig til at bruge Tarek’s trolddom ved at sige at jeg ikke tør…? Fordi noget af det ser pænt farligt ud)

  5. Morten Greis siger:

    Hæhæ, løsningen skulle også gerne komme til jer sent. Det var nok en af de vanskeligste episoder for mig at time. Spændende spil.
    (Jeps, jeg er stadig interesseret i at friste jer til at anvende trolddommen, selvom det sikkert ikke er nogen spor fornuftig ide for jeres karakterer)

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s