[Delta Green] Familieopgøret

Dette er sæsonfinalen på tredje sæson, og der sker sære, vilde ting i denne episode.

Baggrund

Episoden er købt af Anne, som gerne ville at agent Sherlock skulle konfrontere sin familie. Det har ligget længe i kampagnen, at der er noget underligt ved agent Sherlocks, Elizabeth Dvoretzkys, familie, men vi har aldrig fastsat hvilket. Undervejs har der været en række episoder, hvor Agent Sherlock har fået nogle “søstre”, som ofte har haft knyttet sig til agent Sherlocks makker, agent Snyde. Med tiden viste det sig, at de er knyttet til tidsrejser og Yog-Sothoth, og de er tilsyneladende Elizabeth’er fra parallelle tidsforløb? Et andet element, der længe har ligget i kampagnen, er, at agent Sherlock hører stemmer. Det er dels et korrumperet træk ved karakteren, og noget, som Anne konkret spiller ved, at hun henvender sig til og snakker med en usynlig ven, når hun spiller agent Sherlock. Det har ligget mellem kortene, at denne usynlige ven både kan være farlig og endnu en “søster” til Elizabeth.

I sin karriere som Delta Green-agent er agent Sherlock kommet på sporet af forskeren Riley Wenzel, der sammen med Montauk og Montauk Ltd. lavede eksperimenter for det amerikanske luftvåben baseret tilsyneladende på teknologi erhvervet fra rumvæsner. Undervejs mødte Riley tilsyneladende en rejsende fra en mørk og ubehagelig fremtid, og denne rejsende var på flugt tilbage i tiden. Siden stak Riley tilsyneladende af eller forlod sine projekter, og han mødtes med en ung mand, som i fremtiden skulle gå hen og blive den tidsrejsende fra fremtiden, som en yngre Riley rendte ind i. Alt dette har agenterne afdækket i deres jagt på Riley Wenzel, som tilsyneladende er forsvundet ind i et parallelt univers eller tidsforløb – og undervejs er hans livsforløb krydset med agent Sherlocks.

Dette er naturligvis alt sammen spekulation samlet fra de tidligere episoder. Et utal af episoder, faktisk, som jeg ikke vil linke til her.

Aftenens spil

Til denne aftens spil var Thomas fraværende, så vi måtte undvære agent Tarek, og der blev ved efterspillet reflekteret en del over, hvad det ville have betydet for missionen, om agent Tarek havde været til stede – det blev flere gange overvejet undervejs ligefrem, særligt fordi han er gruppens anden ekspert i Cthulhu Mythos, og det kunne agent Snyde og agent Trevor have gjort god brug af.

Inden spillet gik i gang, valgte spillerne at sende deres agenter i terapi og/eller spendere menneskelighedspoint for at købe sanity retur. Ressourcerne er lave i gruppen, og listen over langvarige relationer vokser stadig kortere.

Remembering with the speed of the plot

Sidste gang pådrog agent Sherlock sig en gang amnesia, der gør, at hun har store huller omkring sin familie, som gør, at vi kan spille agent Sherlocks møde med familien uden at have alskens detaljer på plads. Hvad hun kan huske og ikke huske, er defineret ud fra, hvad der passer os bedst.

Generelt er der mange vage elementer i kampagnen, og det har til stadighed været et fast element. Vi ved ikke, hvor agenterne bor i deres civile liv. Vi har nogle mistanker om hvor, men ved det ikke præcist. Vi ved heller ikke, hvor gammel agent Sherlock er, og selv da vi senere bliver præsenteret for hendes fødselsdato, holder vi det vagt – “På stenpladen ser I Elizabeths fødselsdato, en dato sidst i 1970’erne”.

Relationsscener

Anne: Elizabeth Dvoretzky/Agent Sherlock: Agent Sherlock har inviteret tanten (spillet af Kasper) til en aften i operaen, da agent Sherlock gerne ville vide noget om operaer, så DGs dækkode kunne bruges meningsfuldt af hende. De to snakker om tantens erindringer om familien, og slutter med, at agent Sherlock fortæller, at hun vil opsøge familien.

Kasper: Greg/Agent Trevor: Vi har en scene mellem Greg og hans svorger, Andrew (spillet af Peter), hvor Greg snakker om at han har ringe tid, fordi der er ting, som han er nødt til at gøre for at beskytte sin familie, og de ting tager tid. Andrew kan ikke forstå ham, for hvad er der at beskytte, som ikke altid har været der, men som nu tager al Gregs tid?

Peter: Chris/Agent Snyde: Chris og hans søster, Karen (spillet af Anne), ses igen efter lang tid. Hun har låst sig ind i hans lejlighed, mens hans våben flyder og han er i gang med at lappe en skudsikker vest, og han er i bad. Han har meget at skjule for sin søster, ikke kun våben og vest, men langt vigtigere sine sår, som aldrig heler. Søsteren hakker søsterligt på sin lillebror, som ikke er god til at passe på sig selv.

Hverdagsscener

Efter relationsscenerne inviterede jeg spillerne til at sætte hverdagsscener for hinandens karakterer, så vi fik er indblik i deres hverdag. Scenerne blev til ved brainstorm, og spillet meget flydende, dvs. at vi hoppede frem og tilbage mellem 1. og 3. personsspil, og spillerne greb frit biroller i scenen og spillede dem.

Kasper: Scenen handler om den halvårlige orientering om sikkerhed ved skydevåben, som Greg holder for sit mandskab. Vi ser en irriteret og bøsig chef, der har lagt sin vennesæle sind bag sig. Hans personale gør flere mindre indsigelser og opfordrer Greg til at vise sin rare side frem, men Greg er alt for fokuseret på vigtigheden af, at man pludselig kan få brug for sit våben til at forsvare sig, og at der ting, man vil være nødt til at skyde. Hans mandskab forstår ham ikke.

Peter: Planlægningsmødet fra helvede, hvor man er i gang med at forberede sig til et større møde, og Kasper spiller den inkompetente mellemleder, der har vanskeligheder ved at styre sin power point, som roder rundt i sine papirer og stiller irriterende spørgsmål, fordi han ikke forstår de andres efterretninger, hvorfor han ender med at beordre Chris Hope til at arbejde over med trivielle dataudtræk. Imens sidder mødedeltagerne og håber døden vil udfri dem fra alt dette.

Anne: Scenen udspiller sig i kantinen på arbejdet, hvor FBI-agent Dvoretzky sidder og læser ballistic-rapporter, og hendes kolleger snakker seneste American Idol-episode, og de bliver ved med at trække hende i snakken, selvom hun ingen ide har om, hvad eller hvem showet omhandler.

Missionen

Agent Sherlock er blevet forfremmet til en slags missionskoordinator eller afdelingsleder i Delta Green, hvor hun får udstukket missionsoplæg, som hun skal administrere. Jeg havde denne gang udfærdiget et oplæg for at drille spillerne en smule. Anne fik udstukket et oplæg, som passede perfekt til Kaspers karakter, da det involverede fisk faldende fra himlen, som er det fænomen, som “skabte” agent Trevor, og som han stadig leder efter en afklaring på (S02E03, S03E03). I længden endte det med, at agent Sherlock måtte give sagen til celle U, da hun skulle bruge agent Trevor til sin egen personlige mission.

Agent Sherlock indkalder agent Snyde til at assistere sig. Hun informerer agent Snyde om, at der er tale om en privat mission, og at hun vil konfrontere sin familie. Derefter inviteres celle T til en aften i operaen – da agent Sherlock ved, at celle T kun består af agent Trevor og agent Tarek, siden agent Tanner har forladt DG (uden at blive dræbt af agent Trevor, da han var ganske glad for missionens gode udfald).

Ud og rejse

På en landtange ikke langt fra New York mødes agenterne. De kører ud langs landtangen, som splitter sig op i mindre bugter og øer, og bebyggede områder smelter snart sammen med træer, og træerne bliver til skove, og inde mellem dem ses huse, der ligger der mere og mere ensomt.

En kraftig blæst rusker i træernes kroner, vissent løv fejes med vinden af vejene, og bølger rejser sig i vier og bugte skærende tænder, inden de knuses mod land.

Agenterne samles ved et lille færgelege for at nå frem til den ø, hvor familien Dvoretzky har sit ophav. Agent Trevor bliver briefet, og agent Sherlock afslører over for ham, at det er hendes familie, som er involveret.

Øen, hvor familien Dvoretzky har hjemme

Vi kører spillet stille og roligt. Agent Trevor og Snyde indlogerer sig i en Bed & Breakfast hos et ældre ægtepar, familien Pritchak, som kan fortælle dem lidt om det fiskerleje, som de er nået frem til. Det består ikke af meget andet end en hovedgade med områdets få butikker.

Agenterne deler sig op, så agent Trevor og agent Snyde udforsker området, mens agent Sherlock tager hjem til sin barndoms hjem. Vi krydsklipper aftenens forløb mellem agenterne. Krydsklippene bliver generelt styret af mig, og jeg bruger det til at manipulere begivenhedernes gang i forhold til at tiden bevæger sig usædvanligt i området.

Hjemme igen

Agent Sherlock vandrer ud gennem skoven af en lille landevej, der har adskillelige små afstikkere til sommerhuse. Snart forvandles vejen til en grusvej, der snor sig gennem den gamle skov. Snart er hun hjemme.

Huset har en stor have, der bevæger sig fra huset anbragt på en gammel klippe, der rager ud over kysten, og rundt til haven selv ender nede ved stranden. Foran huset holder en rød bil. Hendes bror er hjemme.

Snart bliver agent Sherlock budt velkommen af hendes bror og dennes børn. Hans kone er nede ved stranden med det tredje barn. Moderen er også hjemme, og stemningen er mærkelig mellem mor og datter. Moderen er vred, kold og utålmodig med sin datter, hun koster rundt med hende, og påtager sig en overdreven passiv aggressivitet, hvor datteren intet rigtigt kan gøre, og agent Sherlock siger en masse undskyld.

Moderen vil ikke snakke meget om, hvad der er sket, men Agent Sherlocks opmærksomhed fanges af de mange gamle bøger i huset. Læderindbundne og med guldtryk, men skrevet på polsk, bortset fra bogen The People of the Monolith.

Den røde ballon

Den hård blæst står fortsat ind over øen, bølgerne brydes mod land og æder langsomt kysten bort. Af og til ser agenterne en rød ballon danse på vinden og blive båret bort ind over øen.

Spillerne sætter straks den røde ballon på listen over farlige ting.

Et andet element er vinden. Der er en konstant blæst, og lyden vindens rusken i træerne, bølgernes slag og vindens buldren ved vinduer høres overalt.

Langs stranden

Imens er agent Trevor og agent Snyde gået langs stranden for at nå frem. De har holdt sig skjult inde i skoven, og derfra overvåger de for en tid familien Dvoretzkys hus, men der synes ikke at være nogen problemer. I stedet begynder de at udforske området.

Den gamle gravplads

Inde i skoven finder de et lavt jernrækværk, som er rustent og næsten forsvundet mellem træer og buske. Bag det finder de gamle, forvitrede gravsten, som er vanskelige at tyde. Mange er faldet sammen, men under mosser og bag grene finder de navnet Dvoretzky. Ingen af gravene er nyere end 1828, Undervejs finder de et kapel, som også tilhører familien Dvoretzky. Agent Trevor tvinger den tunge stendør op, og de kigger ind. Der er køligt og fugtigt, lugter af våd jord, og insekter piler hen over gulvet. De finder tre stenplader på væggen, der skjuler hver sin grav, og på hver af dem er Elizabeths navn, hendes fødselsdato og bortgang – en dato i 1996, en anden er i 2014 (S01E01). Agenterne er foruroligede.

De tvinger en af pladerne op, og da døren er presset op til gravkammeret, ser de et mørkt og fugtigt kammer. Der er køligt og fugtigt, lugter af våd jord, og insekter piler hen over gulvet. De finder tre stenplader på væggen, der skjuler hver sin grav – og spillerne er forvirrede. Hvor er vi, hvad sker der? Var de ikke i gang med at åbne en grav? Det går op for dem, at de er hoppet i tid, men uden at være gået tilbage i tiden.

Herefter pakker de deres grej, sender fotos af gravene til agent Sherlock, og derefter kigger de på den gamle høj, hvor de finder fem forvitrede, gamle monolitter på toppen.

Den næste morgen

Agent Sherlock vågner i sit gamle børneværelse. I det fjerne hører hun bildøre smække og sin bror med familie køre hjem. Hun hører lyden af børnefødder rende hen over gulvet, og vi har alle en mistanke om, at den lille pige er tilbage. Nedefra kalder moderen Dvoretzky til morgenmad, og de to fortsætter deres mærkelige spil.

Hun finder en dagbog med barnlige illustrationer, der viser en solbeskinnet bakke – og vi genkender billedet fra sidste episode. Derudover er der en Elizabeths samling af Sherlock Holmes-bøger, som hun har foretaget mangt en randbemærkning til.

Moderen og datteren og kvinden, der ville have en datter

I løbet af dagen får de langsomt forhandlet et lille spil på plads, og vi lærer, at familien åbenbart kan ting oppe på den gamle høj med Yog-Sothoth, men de har ingen interesse i verdens undergang. I stedet er det altsammen Sherlocks tantes skyld, da tanten altid har været glad for Elizabeth, og hun har derfor villet have sin egen, og hun bragte uorden i det hele, men nu kan der bringes orden i det, her til aften.

Agent Sherlock afslører, at hun ikke er alene på øen, og moderen afslører, at det ved hun godt, og hun opfordrer agent Sherlock til at tage ordenlig afsked med dem – uklart om de er i fare eller agent Sherlock er det, eller de alle er det.

Så planlægges der

Agent Snyde vågner ved at han forstyrres af begge agent Sherlocks søstre, men de forsvinder begge igen, og de to agenter formår endelig at komme i kontakt med agent Sherlock. De snakker med hende, og de planlægger at leje en båd, sejle ind på området og snige sig ind på familien Dvoretzky.

Agenterne udveksler erfaringer, der rulles Cthulhu Mythos-lore, og der indhentes oplysninger om, hvad der er sket.

De kommer frem til, at familien Dvoretzky er en del af Europas gamle heksekulte, og at de har taget deres kultsted med sig til den nye verden, og at de praktiserer deres tilbedelse af guder uden for tid og rum på højen. Der er en sælsom sammenhæng mellem dette, og de teknologiske eksperimenter, der foregik på YY-II (S03E03b).

Aftenen trænger sig på

Agenterne ligger til, og de går i land for at snige sig ind på familiegodset. Imidlertid flænges himlen åben, og de to agenter kan se stjerner og sole, og ud af den sælsomme flænge strømmer gennemsigtige, glasklare, blodsugende slimede tentakler, som angriber de to agenter (monsteret er set i en variation her).

Agenterne flygter langs stranden, og de ser natten komme stormende hen over himlen, og de indser, at de er i problemer. Peter spenderer sanity-point på at erhverve sig en ledetråd, og agent Snyde kalder ud efter den lille pige og beder om hendes hjælp. Med ledetråden har Peter købt sig retten til at rette handlingen og sammenhængende, og jeg lader den lille pige dukke op bag ham uset, tage agent Snyde i hånden og hun trækker de to agenter gennem skyggerne ind i en solbeskinnet høj, hvor hun render rundt med en rød ballon, og hun fører dem op mod højen, hvor der er en kreds af monolitter.

Oppe på højen mellem tid og rum

Moderen har ført Elizabeth op til højen. Hun vil her afsløre, hvad der skete og løse problemet. Hun har bogen People of the Monolith med sig, og i sidste del af værket er skrevet en sælsom formular skrevet på en blanding af latin, engelsk og polsk. Ordene skaber sonisk effekt, der interagerer med det maskineri, som er begravet i højen, og som er kilden til den enorme kraft, der lurer i området. Monolitterne aktiveres af ordenes soniske effekt og aktiverer den firdimensionelle teknik, som er Yog-Sothoth-fænomenet, og døre åbnes mellem alle søjlerne til paralleltidslinjer (Stensøjler og tidsfænomener har vi set før, S02E02c).

Bag en portal kommer agent Trevor og agent Snyde rendende. Bag en anden står Riley Wenzel sammen med den voksne Elizabeth-søster, og ved en tredje befinder sig agent Sherlocks far, som kalder på hende.

Agent Sherlock kaster sig over sin mor og forsøger at kvæle hende, koldt og overlegent, og moderens formel afbrydes og portene begynder at lukke sig i. Peter og Kasper må rulle terninger for, om deres agenter klarer sig gennem porten, inden den lukkes, hvilket de har heldet med sig til, og derefter forsøger agent Snyde at gribe Riley Wenzel og trække ham ind til sig. Riley beder agent Snyde redde Elizabeth ind til sig, da hun hører til i hans tid.

Der er en masse forvirring. Hvem skal agent Trevor og agent Snyde holde med? Moderen, agent Sherlock, Riley Wenzel?

Forvirringen er stor, og det er ikke let at gengive kaos. Agenterne er på ingen måde sikre på, hvem der har ret, eller hvad der skal gøres, eller hvad der sker. Her er et par punkter: Agent Trevor sparker agent Sherlock væk fra moderen, som atter giver sig til at åbne portene, og Elizabeth ender hos agent Snyde, mens agent Sherlock skynder sig ind til fader, mens agent Trevor betragter moderens trolddom som farlig, og han skyder hende. Portene lukker sig igen.

Hjemme, hjemme og langt borte

Det hele ender med, at en rød ballon flyver bort, at klippen, som familien Dvoretzkys hjem står på, kollapser, og at moderen ligger død ved bogen The People of the Monolith. Agent Trevor og agent Snyde står tilbage med Elizabeth, der fortæller, at hun hører til her, men var strandet i den anden verden, og at Riley Wenzel dukkede op og bragte hende trøst, da hun var ulykkelig, ligesom hendes yngre version var det. Det gik alt sammen galt, da Elizabeths tante ville have sig sin egen datter.

Imens er agent Sherlock endt hos sin fader, og han fortæller, at han mistede sin datter som barn, men nu er hun tilbage, og hun stiller sig noget tvivlende, men han kan svare bekræftende på hendes spørgsmål, og hun indser, at hun er hjemme, men hun er ikke sikker på, at hun hører til her. Hjemme i familien Dvoretzkys hjem, hvor de mange slægtninge sover, da det er tidligt på morgenen, drikker hun te med sin far og finder husets eksemplar af The People of the Monolith frem. Hun kan tilsyneladende lære formularen og finde hjem igen, men hvor føler hun sig mest hjemme? hvor hører hun til? til gengæld hører hun ikke stemmer længere.

Agent Snyde og agent Trevor rydder op, begraver Elizabeths mor og indlogerer Elizabeth i agent Sherlocks lejlighed.

Hvad nu?

Vi ved det ikke. Måske vender agent Sherlock tilbage, måske finder hun sin verdens agent Simon og agent Snyde og finder endelig sammen med sine gamle venner, som hun i denne tidslinje har elimineret, men som der har det fint? Måske finder hun tilbage ved at åbne porten igen, måske finder hun tilbage, fordi agent Tarek åbner porten igen? Måske er hun lykkelig og endelig fri? Stemmen i hendes hoved er borte – Anne stregede det korrumperede træk over – og måske er alt nu, som det skal være?

Agent Sherlock/Elizabeth Dvoretzkys skæbne er ikke fastsat endnu. Vi snakkede om de mange muligheder, men foreløbigt er intet besluttet eller afgjort. Vi ved dog, at det ved sæson fires begyndelse stadig står åbent, og Anne til at begynde med spiller friendlies.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i Call of Cthulhu, Delta Green, Rollespil. Bogmærk permalinket.

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s