En rapport fra et af mine scenarier

Elias Helfer spiller rollespil med sine elever, og han har blandt andet brugt et af mine scenarier, og det er jeg glad for.

Hendes Mørke Skønhed went very well, as I knew it would. First of all, I had given it to the strongest of the GMs: a guy who’s big and mature, and is doing a performance line here – so I knew he could do both the whispering and the screaming, the two things that, to my mind, makes the scenario great and lifts it over a mere dicefest. It’s a scenario that uses some cheap tricks to great effect: though it is not really a “semi-larp,” it assigns in-game effects to how you act at the table. At times, you need to be quiet, or more aliens will arrive, at other times, you need to scream and make gun noises to get dice. It makes for a great effect, and I wasn’t particularly surprised when all my students seemed to have enjoyed it.

(Læs resten af rapporten her – Scenariet er en del af Imperiet 40k-antologien)

Elias’ rapport er en af glæderne ved at skrive scenarier. Ikke kun den ene gang, man præsenterer scenariet for en gruppe spillere, bliver det spillet, men det kan blive samlet op på igen og igen. Tak til Elias for at udvælge mit scenarie til at blive spillet.

Jeg er også glad for, at virkemidlet med støj og tavshed virker. Det er et virkemiddel i en række af tematiske virkemidler, der tager deres udgangspunkt i at tilskrive in-game-effekter til de handlinger, man foretager ved bordet. Lignende eksperimenter er lavet blandt andet i Periiden: TekGardisterne og i Kineserier, og det har blandt andet påvirket mine designmål for kampe i rollespil.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i absindth, Bughunters, Hjemmelavede spil, Kineserier, Periiden: TekGardisterne, Rollespil. Bogmærk permalinket.

2 svar til En rapport fra et af mine scenarier

  1. Elias Helfer siger:

    Hej Morten,

    Det var så lidt – tak for scenariet. Jeg spillede det på Fastaval, og bemærkede (og var imponeret over) hvor tilgængeligt og nemt at køre det var. Derfor var det et naturligt valg for mig til nye spilledere. Derudover taler det til en meget grundlæggende ting i alle drengerøvsnørder m/k: du er en mand i en stor rusting med en kæmpe gun, der pløkker slimede aliens. What’s not to like?

    Jeg bestræber mig altid på at skrive spilrapporter på de ting, jeg spiller. Dels for at der er anmeldelser tilgængelige, så andre kan bruge mine erfaringer, når de selv skal vælge, og dels fordi jeg synes man har en moralsk forpligtelse til at lade en spilskaber/scenarieforfatter vide, at hans/hendes arbejde har været til glæde – især når det er noget, der er gratis til rådighed. Jeg er selv blevet meget smigret over de, der har kommenteret på Under my Hive, og ved fra ting, jeg har skrevet, hvor mærkeligt det er, at levere noget til et tilsyneladende tomrum – og hvor dejligt det til gengæld er, når der kommer feedback til en.

  2. Morten Greis siger:

    Hej Elias,

    Endnu en gang tak. Det er, som du skriver, rart at modtage feedback, og derfor også godt, når folk skriver spilrapporter over ens scenarier.

Skriv, skriv, skriv

