Vinderen af Sort/Hvid-remake-konkurrencen er …

Til dette års remake-konkurrence på Viking-Con modtog vi i alt tre bidrag, og dertil svæver der tre-fire ufærdige oplæg et sted ude i verden. Næste år håber jeg, at vi får dem med.

Scenariet vi remakede er Sort/Hvid, som Johs er ophavsmand til.

Johs ved præmiekurven fortæller om vinderen, og hvorfor denne vandt

Præmien til konkurrencen bestod i år af en signeret udgave af Freemarket (doneret af planB og Thais Munk), Ulvevinter og udvidelsen Tharos (doneret af Bjarne Sinkjær) og af hjemmebryggede øl fra Det imaginære bryghus (doneret af planB).

Freemarket, Ulvevinter, Tharos og Hjemmebryg

Bidragene til konkurrencen kom fra Thais Munk, Asbjørn Olsen og Morten Greis Petersen, der skrev henholdsvis Schwarz & Weiss, [slam!] og Byen, der dækker emne og form i Sort/hvid på tre meget forskellige måder.

Mit eget bidrag, [slam!], var lidt en sjov øvelse, hvor scenarieteksten er hovedsageligt et rolleoplæg til spilleder, hvor han spilleder scenariet ved at spille sin rolle.

Spilgrupperne på Viking-Con spillede bidragene, og en del af oplevelsen ligger ikke kun i at spille det enkelte remake, men også at spille remakesne over for hinanden ved at spille flere på en gang, og derved opleve de forskellige tolkninger med det samme.

Vinderen

Vinderen af årets konkurrence blev Asbjørn Olsen, der vandt for sit bidrag Byen. Antologien kan downloades fra Alexandria.dk (om et par dage!). Tillykke til Asbjørn for det gode bidrag.

Vinderen af Remake 2011: Asbjørn Olsen

Læs mere på Johs’ blog om konkurrencen og valget af vinder.

Præmien overrækkes

Remake-konkurrencen 2012

Hvad skal vi lave til næste år?

Valget står mellem et scenarie, som besidder en god ide, men hvor udførslen ikke lykkedes alt for vel, og et klassisk scenarie eller en klassisk forfatter, som det kunne være spændende at remake. Til sidstnævnte kategori vil jeg gerne forslå USS Atlantis, der blev rerunnet på årets Viking-Con, og som modtog en del kritik fra sine spillere, da tiden synes at være løbet fra det. Men en del af charmen er at have den oprindelige forfatter som dommer på remake-konkurrencen, og her bliver det vanskeligt. Johs har foreslået Mænd af ære, og her er der ikke problemer med at få en dommer, og der er vi i kategorien af et godt scenarie, som det bliver en udfordring at lave et godt remake til. En helt tredje mulighed kunne være scenariet South Central Dreaming.

USS Atlantis, Mænd af ære, South Central Dreaming eller et helt tredje scenarie?

Forslag, bemærkninger og ideer modtages gerne.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i Hjemmelavede spil, Rollespil, Viking-Con. Bogmærk permalinket.

14 svar til Vinderen af Sort/Hvid-remake-konkurrencen er …

  1. johsbusted siger:

    Jeg har allerede fundet på mit scenarie. Det rocks og vinder helt sikkert ikke.

    Tak for de flotte billeder af mig. Øv.

  2. mosekjaer siger:

    forstår jeg det korrekt, at du gerne vil have mit remake af sort/hvid lavet færdig til næste års remake-konkurrence?

  3. Frikard siger:

    Jeg synes Arken

  4. Uffe siger:

    Kasper: Ellers laver vi to sgu bare en forsinket antologi: Du med dit Sort/Hvid og jeg med mit De Navnløse jeg stadig pusler lidt med (med måneders mellemrum). Andre der skal være med?

  5. Morten Greis siger:

    Jeg er klart for De forsinkedes antologi. Det synes jeg vil være et smukt projekt, og jeg glæder mig til at se bidragene i den, så skriv løs, Kasper og Uffe, og hvem end der mangler et bidrag til remake-konkurrencerne.

  6. johsbusted siger:

    De forsinkedes antologi gør vi efter den 5. konkurrence – så er der også en lille sandsynlighed for at Uffe er ved at være færdig.

  7. Max Møller siger:

    Hvis man skulle remake et af Asks scenarier ville jeg klart foreslå et andet end USS Atlantis, som allerede på sin egen tid var ret uinspireret. Jeg ville i stedet pege på enten Sea of Darkness, Operation Faust eller Jagten, som alle er glimrende scenarier for deres tid, men man ville nok ikke håndtere personlighedsforandringer med skiftende karakterark eller hukommelsestab med handouts i dag – og derfor ville det være sjovt at se, hvad der kom ud af remakes.

  8. Kristian siger:

    Jeg er stadig stor fan af Ask-antologien, men kan godt se at det sjove lidt ryger, når den originale bagmand ikke er dommer.
    Jeg synes også, at scenarierne skal have en tilknytning til Viking Con, så hvad med noget fra den rollespilsmæssige VC golden age i de tidlige 00er? Anders og Kristos “Deterministisk Fiktion” eller “3 Fod Beton” (hvis de findes i udgaver som kan vises frem?), det lidt ældre “Bleeker Street” eller måske noget af Sebastian Flamant? Med de sidste to er vi måske igen ude i noget manglende dommertjans?
    Eller hvad med at få Torben Ussing til at donere sit bedste/yndlings scenarie, og så se, hvad folk kan gøre ved hans klassiske håndværks-scenarier?

  9. Morten Greis siger:

    @ Max: det er taget ad notam. Begrundelsen for USS Atlantis lå alene i, at det blev kørt uden nogen synderlig succes på VC i år, og det derfor kunne være sjovt at gøre bedre til næste år.

    @ Kristian: Uden Ask mangler der absolut noget. Ved Mænd af ære og ved South Central Dreaming ved vi, at Kristoffer og Kristoffer gerne vil bidrage som dommere.
    Til gengæld kunne det være spændende at dykke ned i Viking-Cons katalog af scenarier – om man tror det eller ej, så er der mange spændende ting gemt i Viking-Cons scenarier. Dine forslag er oplagte kandidater til Remake-konkurrencen, og jeg tror at flere af de nævnte gerne stiller op som dommere til konkurrencen, såfremt vi kan skaffe et brugbart eksemplar af deres scenarie at arbejde med.

  10. Max Møller siger:

    Forhøret er vel Viking Con scenariet – og kunne være ret sjovt at gentænke. Spillederen som den afhørte ville nok ikke være så oplagt idag.

  11. Morten Greis siger:

    Forhøret er også en rigtig god kandidat. Det sjove for mig er, at allerede da scenariet kom frem, undrede jeg mig over, at spilleder var den afhørte, og at det ikke var en rolle, som lå ude hos spillerne.

Skriv, skriv, skriv

