[Delta Green] Ni timer i en bil (baggrund)

Dette er kampagnens sidste sæson. Det er vi overbevist om. Agent Sherlock er forsvundet – og det er stadig uafklaret om hun vender tilbage – og Greg O’ Malley er ved at nærme sig enden for af sin fortælling, og det er Mandur “Michael” sandsynligvis også. Måske vil Chris Hope stå tilbage?

At bruge sæsoner

En af de gevinster, vi har ved at køre kampagnen efter en tv-serie-struktur med episoder, sæsoner, sæsonbegyndelser og -afslutninger er, at vi har en måde at tale om spillet på, og en måde at strukturere spillet på. Sæsonstrukturen tillader mig at opbygge en fast struktur for spillet, og derefter udfordre og deviere fra samme struktur. Jeg kan desuden skrue op for episodernes plotomfang i sæsonafslutninger, fordi det ligger i strukturen, og jeg kan ved sæsonstarter lege med kampagnens historier og starte nye historieforløb op.

Anden sæson begyndte med en episode med et dobbeltforløb, hvor agenterne stod med hver deres sag, og begge var beskidt arbejde for Delta Green, hvor der skulle ryddes op, og vi fik rundet historien om den ældre celle T af og fik vist en anden side af Delta Green.

Tredje sæsons begyndelse var igen en episode med et dobbeltforløb, hvor begge historier rummede en slags spøgelser, og spøgelserne i begge tilfælde var knyttet til karaktererne – for den ene var det en del af karakterens forhistorie og for den anden var det noget, som karakteren stræbte efter, og faktisk lukker sæsonen med at konfrontere særligt den ene af de to spøgelseshistorier igen og få den forløst. De mellemliggende episoder fokuserer tungt på at få afrundet mange af de plottråde, som første sæson indførte og anden udvidede.

Den åbenlyse sæsonstruktur føjer en ekstra værdi til spillet alene ved at vi snakker om spillet i forhold til en sæsonstruktur og omtaler nogle episoder som sæsonstart og sæsonafslutning, og andre episoder som juleepisoder (S01E02, S02E05 og forventeligt S04E02).

Problemet med Anden Verdenskrig

Delta Green blev udgivet i midten af 90’erne. Det er 15 år siden. Dengang var veteranerne fra anden verdenskrig gamle, nu er de ældre, meget ældre, og stadigt færre af dem er i live. Den hadske ideologi lever videre, dens tilhængere findes stadig, og der er også unge tilhængere, men også for dem er krigen ved at være mange år borte, og deres bindeled bliver stadig ældre og færre.

Hvor Delta Green i 90’erne kunne trække på veteraner fra 2VK er det blevet stadigt sværere at gøre det i kampagnen. Soldater, der var i tyverne, er nu i 90’erne, hvis de overhovedet er i live, og i 90’erne får de stadigt sværere ved at være et fjendebillede.

(2VK er filmmæssigt også rykket ind i en ny generation med X-Men First Class, Captain America, Hell Boy og Inglorious Basterds (mens Indiana Jones er gået fra nazister til kommunister), og krigen er ved at rykke fra en mytologisk status som den sidste gode krig til krigen mellem os og de onde, men det er en anden og interessant historie.)

Det giver logistiske problemer for skurkebilledet, at skurkene er ideologiske anden, tredje og fjerde generationsskurke, hvis største forbrydelse mest er valget af deres ideologiske præference, end det er deres gerninger under anden verdenskrig, som stadigt færre var i live under eller gamle nok til at have begået forbrydelser under. Nazister er ellers gode skurke, da de med deres ideologi er de rene skurke, men de bliver også stadig mere karikerede i takt med, at deres forbrydelser bliver stadigt fjernere, og deres konkrete handlinger erstattes i stigende grad af mere og mere okkulte handlinger, som dømmes onde fordi.

Baggrund for dagens episode

Jeg bruger igen et købe-scenarie. Denne gang er det ikke fra en af Delta Green-bøgerne, men derimod fra magasinet The Unspeakable Oath udgivet (der for resten er genopstået – skynd jer hen og abonner på det, CoC-fans). Sidste gangs brug af publiceret materiale gav mig visse erfaringer med, hvordan det skulle håndteres. Jeg lavede derfor en række mindre ændringer, og så accepterede jeg, at en række mysterier ville stå uafklarede, da det er min intention at vende tilbage til hændelserne i en senere episode og afklare mystikken der.

Scenariet er See No Evil fra The Unspeakable Oath #16/17 (2001), og det handler om DG-agenter, der infiltrerer en FBI-overvågning af nynazister, der deltager i en konference om revisionistisk historieskrivning. Sagen er mest af alt en rutine-overvågning, men undervejs sker der sære ting, som får agenternes interesse, og DG har gevinst i sagen.

Scenariet er langt hen ad vejen virkelighedsnært. En god del af teksten kortlægger NPCernes bevægelser, så spilpersonerne kan overvåge dem og se deres aktiviteter. Det interessante er, at scenariets inspiration også er meget virkelighedsnær. De NPC-roller man følger er tydeligvis inspireret af eksisterende nazi-ideologer, som har talt nazismens sag i efterkrigstiden. Der synes at være tale om f.eks. George Lincolm Rockwell og David Irving. Førstnævnte, Rockwell, var amerikansk pilot under anden verdenskrig, hvor han da nærede et indædt fjendskab til kommunismen, hvilket nogle år efter krigen førte ham til at sympatisere med nazisterne, og han sprang ud som erklæret (ny)nazist og grundlagde den offentlige side af den amerikanske nazi-bevægelse. Sidstnævnte er holocaust-benægter og forfatter, der kom i mediernes søgelys i 90’erne gennem en spektakulære retssager, som han brugte til addressere sine kritikeres anmærkninger mod hans udgivelser.

Nysgerrige læsere kan med interesse læse Black Sun: Aryan Cults, Esoteric Nazism and The Politics of Identity for mere om nazismen i efterkrigstiden og frem til nyere tid, samt det sammensurium af sære og gale ideer, som er en del af det nazistiske tankegods, og rummer forestillinger om Hitler som guddommelig avatar, hemmelige nazistiske baser under Antarktika og nazisterne som nedstammende fra et interstellart folk, der snart modtager hjælp fra deres brødre og disses UFO-flåder.

Overvågning

En ting, som vi ikke har haft brugt i kampagnen er timelange overvågningsseancer. De er almindelige i mange serier med efterforskning, hvor man ser et kort klip, hvor overvågerne får en kop kaffe, venter på at noget sker, og netop nu sker det, eller vi ser et klip af vore helte, der løfter gardinet til siden og kigger ud på overvågerne, der sidder i deres mørklagte bil.

I rollespil kan man enten lave et hurtigt klip, der viser, at der bliver overvåget, eller spillerne erklærer, at deres karakterer overvåger, og man hopper frem til, at der sker noget, eller den følgende dag, fordi der ikke skete noget, men hvad nu hvis man faktisk spiller overvågningen, og de mange timer, hvor der ingenting sker?

Vi spillede derfor overvågningen, og det i tidsligt forhold på ca. 1:2, så to minutter i fiktionen kunne dækkes på et minut i realtid. Det vil stadig tage tre timer at rollespille sig gennem seks timers overvågning. Dertil indførte jeg en hjælpsom lille mekanik, som jeg har beskrevet i detaljer her.

Men nu til første episode i fjerde sæson.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i Basic Roleplaying, Call of Cthulhu, Delta Green, historie, Investigation, Rollespil. Bogmærk permalinket.

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s