[Delta Green] Ni timer i en bil (missionen)

Efter at have diskuteret baggrunden for denne mission og at have diskuteret husreglen for sæsonstarten på fjerde sæson, er det på tide, vi når frem til selve sæsonstarten.

Relationsscener

Peter: Chris Hope/Agent Snyde: Scenen er mellem Chris og Elizabeth (spillet af Anne). Peter har gjort agent Sherlocks “søster” til en relation (og hun har derved helle, medmindre Peter brænder broen mellem hende og Chris). I scenen ser vi Chris introducere Elizabeth til hendes liv i denne tidslinje, hvor hun er flyttet ind i agent Sherlocks lejlighed. Der er en hel del referencer til agent Sherlocks gamle liv, og hvordan det ser ud i Elizabeths øjne.

Kasper: Greg O’Malley/Agent Trevor: Scenen er fortalt. Kasper beretter, hvordan en ensom Greg går hvileløst rundt i sit hjem. Han er godt bevæbnet, og han vogter over sine sovende døtre. Han kan ikke længere finde ro hos sin familie.

Thomas: Michael “Mandur”/Agent Tarek: Michaels gravide kæreste, Karen, har slæbt Michael hjem til middag hos hendes forældre, Walter og Marie, og der bliver hyggesnakket, og Michael kæmper for at forstå de kulturelle referencer, og hendes forældre er klodsede i deres forsøg på at være tolerante. Karen nævner, at hun hører Michael tale i søvne og omtale Carcosa.

Missionen

Delta Green vil gerne have overvåget nogle personer, som er af interesse for DG. Hvorfor forklarer de ikke, men de har indkaldt celle T til at infiltrere en FBI-overvågning af samme personer. En gruppe personer med nazistiske holdninger og en forkærlighed for revisionistisk historieskrivning af den intolerante art holder en konference for at fremme deres umenneskelige verdensbillede, og af almindelig sikkerhedspraksis bliver de holdt under opsyn af FBI. Det giver DG en oplagt undskyldning for at foretage en overvågning af samme personer.

Da agent Sherlock er forsvundet, bliver agent Trevor sat til at lede sagen af DG, der lader ham invitere og briefe agenterne.

Karakterer og biroller

Til denne mission har Kasper sin agent Trevor, Thomas agent Tarek, og Peter og Anne deles om agent Shy, samt et par biroller i form af unge, smarte FBI-agenter, samt et par mere erfarne agenter, som jeg styrer.

Vi bygger spillet op sådan, at Kasper og Thomas’ agenter typisk har vekslende vagter med forskellige af birollerne, så spillet krydsklipper mellem agent Trevor og en birolle, og agent Tarek og en birolle.

Anne og Peter veksler birollerne mellem sig, og birollerne er baseret på mundtlige beskrivelser fra min side, og disse karakterer er uden stats (undtagelsen er agent Shy, som har stats).

Så skal der overvåges

Vi spiller dag for dag, og som konferencen nærmer sig, ankommer den ene efter den anden af de personer, som skal overvåges. Via scenarieteksten ved jeg, hvad personerne foretager sig sådan cirka hvornår, og det er generelt uinteressant og meget kedeligt. De foretager sig trivielle opgaver, køber ind, jagter antikvariske bøger, forbereder deres foredrag ved konferencen osv.

Det er kedeligt, og det får tiden til at gå i stå, og kun ved at bruge spilmekanikken til at få tiden til at flyve, kommer vi ud af stedet. Jeg gør mit for at gøre overvågningen langsommelig og kedelig indtil da.

Sikke tiden flyver – vi lærer vigtige ting om karaktererne

Vi får rigtig meget ud af mekanikken. På det ene plan får Anne og Peter brugt deres birolle-FBI-agenter til at stille naive spørgsmål til de to erfarne DG-agenter, som med kryptiske forklaringer fortæller om sig selv. Som spillere er ingen i tvivl om, hvad der snakkes om, men det er sjovt at se det dobbelte spil, hvor DG-agenterne pakker deres oplevelser ind i et slør af almindeligheder. Det virker rigtig godt.

En anden side vi får set er tidligere episoder fra agenternes missioner, som vi ikke tidligere har set. Der fyldes alle mulige små huller ud i agenternes færden, såsom samtalen mellem agent Trevor og agent Tarek efter agent Tareks første mission, hvor agent Trevor overlader det til agent Tarek at studere de mærkelige tekster fundet ved missionerne. Med andre ord får vi pludselig afsløret, at det egentlig er agent Trevor, der uvidende har fået sat agent Tarek på sporet til at læse de mange okkulte tekster og lære sig trolddom.

En anden vigtig ting vi her får set er kontrasten mellem agenterne tidligt og sent i deres karrierer. Kasper får derved lejlighed til at kontrastere agent Trevors udvikling fra elskelig fader til udbrændt agent, og på samme måde får vi lejlighed til at gense både agent Sharp og agent Simon, og vi får afsløret flere detaljer om agent Simons død, og baggrunden for, at han fandt det nødvendigt at forsøge at slå Gregs (agent Trevor) kæreste ihjel (S01E05). Agent Sharp ser vi via flashback-scener, og det har den kuriøse effekt, at selvom han forsvandt (grundet 0 forfaldspoint) i første sæson (S01E06), så har han været med os hele vejen gennem kampagnen på den ene eller den anden måde, og selv nu hvor hans hjerne skulle være destrueret (S02E04), så dukker han stadigt op.

Overvågningen fortsætter

Vi lærer stadig mere og mere om agenterne, og der bliver spillet en masse spændende scener. Agent Tarek og Trevor bruger deres position som DG-agent til at tage sig friheder. Da organisationen allerede er ulovlig/hemmelig, har de ikke samme begrænsninger hvad angår efterforskning, og de sætter sig for at bryde ind i de overvågedes hjem og hotelværelser for at finde interessante ting. De har ikke heldet med sig. For at komme til at bryde ind i hotelværelserne omfordeles opgaverne mellem agenterne, så agent Tarek og Trevor har lidt større frihed til deres planer, og de lader de to unge FBI-agenter tage sig af en af arrangørerne, som nu er blevet overvåget i flere dage, og han er revisor, som sidder på sit kontor i timevis uden at det er det mindste interessant.

Imens mere overvågning

De to unge FBI-agenter, der er biroller spillet af Anne og Peter, endelig teamet op og de er ude og spionere på en af de overvågede, revisor-arrangøren, der har brudt sit ellers meget faste mønster. Jeg følger scenariets tidslinje, og netop da NPCen endelig bryder sit faste handlingsmønster, har spillerne overladt overvågningen af karakteren til birollerne.

Personen tager ud til et øde kvarter, hvor han åbenbart skal mødes med nogen i al hemmelighed. Han forsvinder ind i en nedlagt butiksforretning, men lidt senere kommer han stormende ud i rædsel og flygter bort i sin bil. Det overrasker de to agenter, som prøver at sætte efter ham, da de pludselig konfronteres af en nazi-lignende fyr med et stort tungt automatvåben, som han åbner ild mod dem med.

Delta Green kommer på banen

De to unge FBI-agenter vender aldrig tilbage, og man begynder at lede efter dem. Politiet finder deres sønderskudte bil, og det er alt sammen meget tragisk. Resten af FBI-teamet tropper op inkl. vore to DG-agenter, som efterforsker gerningsstedet.

Inde i den forladte butik finder de få, men mærkelige spor, der blandt andet involverer rester af aske og en mærkelig beholder med nogle initialer på. Det ligner nærmest en slags urne, og oplysningerne matcher en tysk kampvognsfører fra 2.VK.

Den forsvundne revisor/arrangør dukker ikke op, han er som sunket i jorden, og agenterne beslutter sig derfor for den følgende dag, da konferencen skal begynde at tage ud og overvåge stedet.

Kaos ved konferencen

Demonstranter, der stærkt opponerer konferencens ideologiske synspunkt er stimlet sammen ved indgangen, og de lokale sikkerhedsvagter gør deres bedste for at holde styr på det hele. Journalister er stimlet sammen i håb om at filme uroligheder.

Og der er uroligheder, da de konferencens deltagere dukker op. Imens ligger agenterne klar til at gribe ind. Agent Tarek er skjult i en bil med sin snigskytte-riffel, og agent Trevor er klar til at skride ind.

Scenen bliver et vældigt kaos, da skurkene dukker op, og den store, stygge nazist trækker våben for at eliminere revisionisten, der stak af fra gårsdagens møde. Vi udspiller en kaotisk action-scene, hvor agent Trevor har kastet sig ind i menneskemængden for at forhindre skurken i at slå folk ihjel. Overalt er der et mylder af mennesker.

Revisoren flygter med sin mystiske bog ind på konference-centret, og i hælene på ham er den mystiske nazist og agent Trevor.

Ingen forfaldspoint

Jeg minder her Kasper om, at hans agent ikke har nogen forfaldspoint tilbage, og pludselig bliver alting sværere for ham. Agent Trevor er fanget i krydsilden mellem revisoren og nazisten, og jeg beder Kasper gentagne gange lave diverse terningkast for at undgå at komme galt til stede eller blive såret eller dræbt af de andre aktører. Situationen holder sig fra det absurde, men tingene bliver konstant sværere for Kaspers karakter.

Imidlertid er Kasper heldig med terningerne, og selvom agent Trevor har 0 forfaldspoint, så kæmper han for at holde sig i live, og det lykkes. Terningerne falder ret, og der er ingen katastrofale udfald, så selvom agent Trevor får nogle knubs, er han stadig i live.

Sidste del af kampen

Revisoren, nazisten og agent Trevor når ind i konferencecentrets hal, hvor det endelige showdown finder sted. Der bliver skudt en masse, folk dør, og den mystiske fremmede skurk opløses i støv, da han dør. Revisoren mister det værk, som han rendte og beskyttede. Agent Trevor klarer sine terningkast forbistret godt, og han formå at holde sig i live.

Agent Trevor samlet værket op, som revisoren havde stjålet. Det er Mein Triumph, og han overrækker det til agent Tarek, der nu også skal til at lære tysk.

Afsluttende bemærkninger

Denne mission er en løselig tolkning af det oprindelige scenarie. Jeg havde valgt at nedtone den autentiske overvågning af personerne, hvor der er detaljerede noter for, hvad de beskæftiger sig med, og i stedet valgt at fokusere på dramaet, og det gjorde episode relevant for os.

Det morsomme var nok, da spillerne sendte to NPCere af sted til den kritiske scene i scenariet, hvor mystiske kræfter tager kontakt til revisoren. Jeg valgte her ikke at give spillerne et hint om, at der ville ske noget, og at der kunne være en taktisk fordel i at have spilpersonerne til stede. Det andet virkede også fint fra et dramatisk synspunkt.

Til gengæld er det en mission, der efterlod spillerne undrende. Hvad gik alt det her ud på? I den oprindelige version finder man heller ikke ud af det, og kun fordi jeg har tænkt mig at vende tilbage til dette mysterium, har jeg ladet spillerne stå uafklarede tilbage med denne mission.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i Call of Cthulhu, Delta Green, Rollespil. Bogmærk permalinket.

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s