Ekskurs: Burning Suns, Fading Wheels

Her er en hurtig efterfølger til sidste Fading Suns-indlæg, der beskæftigede sig med Fama.

Jeg er lidt fristet af at lave en Burning Wheel-hybrid. Dels bruge nogle af de nye regler fra BW Gold, men ikke BW Gold, da systemet er alt for tungt til det, jeg gerne vil. Der har MG-versionen rette omfang, og dets grad af kompleksitet er værd at sigte efter.

Et element heri vil være selve ability scores-tingen. I Burning Wheel og Burning Empires har man Will, Power, Agility, Perception, Forte, Speed (vs D&D: Strength, Dexterity, Constitution, Intelligence, Wisdom, Charisma), og i Mouse Guard har man Will, Health og Nature. I Fading Suns 2nd ed har man tre sæt ability scores Body (Strength, Dexterity, Endurance), Mind (Wits, Perception, Tech) og Spirit (som er modsætnings par: Extrovert/Introvert, Passion/Calm, Faith/Ego). Særligt de tre modsætningspar i Spirit er interessante ability scores, og de har altid været en af de fascinerende ting ved Fading Suns, da det er meget farverige evner, og de er balanceret imod hinanden.

Hvor mange evner, der skal i spil, er ikke fastsat, da det er afhængigt af antallet og formerne for konflikter. En ting, jeg gerne vil væk fra er “kamp som spil i rollespillet”. Det betyder, at spilmekanikker, der detailregulerer kamp, ikke skal anvendes. I BW f.eks. er der seks evner, og flere af dem er orienteret mod kamp (speed, forte, agility, power), hvilket signalerer, at deltaljerede kampregler betyder en del hel.

Foreløbigt vil jeg have Fama og Vold som evner. Evnen til at have, pleje og opbygge omdømme og det gode rygte, samt evnen til at udøve vold. To andre på tegnebrættet er potentia/potestas, som dækker over magtudøvelse, og Privilegier, som dækker over evnen til at anvende rettigheder og privilegier hørende til ens etat.

Basalt set er jeg ude efter at flytte fokus fra fysiske mål på karakteren (hvor stærk, hurtig og udholdende er hun?) til karakterens evne til at agere i det givne samfundssystem, og det kommer til udtryk i deres omdømme og dets pleje, i voldsudøvelse, magtudøvelse og anvendelsen af privilegier.

I BW anvendes evner, som grundlag for en række færdigheder, og så til en række afledte attributter, som hovedsageligt er klassiske elementer som initiativ, hit points og des lige.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i Burning Empire, Burning Wheel, Fading Suns, Husregler, indie, Kampagnedesign, Mouse Guard, Rollespil, Rollespilartikler, Science fiction. Bogmærk permalinket.

11 svar til Ekskurs: Burning Suns, Fading Wheels

  1. johsbusted siger:

    På mig lyder det som om at det ikke er BW du ønsker at hacke, men at du bør lave dit eget system. Hold det simpelt.

  2. Morten Greis siger:

    Det er nu stadig et hack af BW. Overordnet er jeg interesseret i at bruge spillets kerne, og samtidig skære en række af de moduler fra, som jeg finder er overflødige eller unødigt tunge, og her tænker jeg særligt på kampreglerne.

  3. johsbusted siger:

    Ok. Måske er det bare fordi jeg ikke ved så meget om BW og er mere interesseret i mit projekt end BW.
    Laver du alle evner som modsætninger?

  4. Morten Greis siger:

    Jeg satser i alle fald på at kalde evnerne Fama, Vold, Privilegier og Potentia, men om de er egentlige modsætninger ved jeg ikke. Jeg ser dem snarere som strategier for at påvirke omgivelserne. Mit håb er at ved at omdøbe færdigheder fra Styrke, Behændighed og Fysik til f.eks. Vold at jeg får flyttet fokus væk fra detaljerede regler for kampe – for det er ikke detaljerede kampe, der er pointen – og over til brugen af (fysisk) vold til at opnå noget, og at det er i modsætning til eller alternativ til brug af omdømme, privilegier og magtudøvelse.

  5. johsbusted siger:

    Er evnerne linket til stand og fraktion?
    Der er sådan nogle fraktioner eller huse i FS, ikke?

  6. Morten Greis siger:

    Der er ganske rigtig huse og faktioner i FS, og jeg har et indlæg på trapperne om netop dem – og hvilke jeg vil bruge konkret i et kommende FS-scenarie.
    De fire evner kommer til at være grundevner for alle karakterer, og de er ikke bundet til stand eller faktion i den hensende, men der vil komme en række særlige evner, der er knyttet til huse, stænder og ordner, som udløser bonusterninger.

  7. ludofex siger:

    Når du siger at du ikke vil detailregulere kamp, mener du så at du ikke vil detailregulere kamp mere end andre konflikter, eller at overhovedet ikke vil detailregulere kamp? Jeg antager at du har tænkt dig at bruge det udvidede konfliktsystem (det hvor man vælger manøvrer) til et eller andet (siden det er en af de mekanikker der gør BW til et interessant system)?

    Som jeg husker Mouse Guard, så betød de basale stats egenlig ikke så forfærdeligt meget. Det var mere udvalget af færdigheder der var afgørende for hvordan man kunne agere.

  8. johsbusted siger:

    Hvis det var mig der skulle lave Suns Fading, så ville jeg droppe grundstats og lave nogle manøvrer i stedet for skills. Sådan at man (udover HP og natur og karma hvad du ellers kan finde på) kun har manøvrer, som så hedder Vold eller Fama.

  9. Morten Greis siger:

    @ Nis: Som udgangspunkt vil jeg ikke regulere kamp mere end de andre konflikttyper. Oftest er afsnittet om kamp efter afsnittet med formularer det, der fylder mest i rollespil, men som et og andet ikke er så væsentligt igen. Jeg vil gerne nedtone kamp (Fight!), som det er formuleret i BW, hvor det bliver mere omstændeligt end bare det udvidede konfliktsystem, som optræder i f.eks. MG (og hvor man formelt bruger samme system til alle former for udvidede konflikter).
    Så ja, i en eller anden form kommer det udvidede konfliktsystem til at blive anvendt, men der kommer ikke ekstra materiale ind omkring kamp (hvor man i BW har mange stats til kamp, men få til andre handlinger).
    I MG betyder de basale stats ikke alverden, men de er stadig gode markører for spillets prioritering. Jeg vil gerne anvende den slags simple stats til spillet.

    @ Johs: Interessant ide. Jeg er ikke helt sikker på, hvordan det kommer til udtryk, men det ser interessant ud.

  10. johsbusted siger:

    Vi laver det som en af mange spilmekanikker til vores 80er D&D.
    Jeg har fået flere vanvittige ideer!

    Hvad hvis jeg skriver novellesamling a la Legenden om… (bare hvor vi skriver novellerne sammen og husker at redigere dem)? Hver novelle – har sin version af NWP-systemet.

  11. Morten Greis siger:

    Fedt, lad os tage det i brug der🙂

    Ideen med en novellesamling lyder som en god ide, så lad os gøre det, og så ser jeg frem til, at du skriver igen på din blog, så du kan løfte sløret for nogle af dine mange ideer.

Skriv, skriv, skriv

