[E&E] Uddrag af reglerne

En yndet påstand er at reglerne til rollespillet Elefanter & Eventyrere er unødigt komplekse, selvmodsigende og ikke lette at lære. Denne påstand fremføres ofte fortalere af rollespillet Indien: Udforskningen, og mange betragter derfor regelsystemet, Welt der Märchen, hvor SpielMeister i stedet er Fabulierer, som et langt mere effektivt regelsystem. Imidlertid kan der ikke være megen tvivl om, at sådanne påstande bygger på et ringe indblik i reglerne i Elefanter & Eventyrere. Disse regler er sammenstykket for at skabe realisme og for at give spillerne en autentisk oplevelse, og derved styrke deres fordybelse i deres karakterer. For at påvise dette vil jeg her bringe en række eksempler på reglerne i Elefanter & Eventyrere:

Retningssans

En ekspedition rummende mindst en karakter med Fertigkeite i retningssans har en nedsat risiko for at fare vild eller blive desorienterede i enhver type terræn. En Fertigkeite-test påkræves, når som helst at SpielMeister finder, at der er en risiko for, at ekspeditionen farer vild eller bliver desorienteret, og dette terningkast foretages alene observeret af SpielMeister. Kastet foretages med en +4 justering, hvis ekspeditionen er i et fuldstændigt mørke, eller med +2 i delvist mørke. Succes indikerer at ekspeditionen ikke er i fare for at deviere fra dens intenderede sti eller for miste dens situationsfornemmelse. Såfremt testen er uden succes, men mindre end 20, da har karakteren fejlagtigt sanset retningen med 90 grader til højre eller venstre (SpielMeisters afgørelse). Hvis Fertigkeite-testen er en 20’er, da har karakteren fejlagtigt fastsat ruten direkte modsat af det intenderede.

Sporing

Udendørs sporing: Den basale chance for med succes at spore udendørs er 10% per Stufe, samt yderligere +10%, hvis det er karakterens Fertigkeite eller +15%, hvis det er en udvalgt Merkmale oven i 10%-chancen. Den basale chance er ikke højere end 110% (for Stufe 10-karakterer eller højere) på noget tidspunkt, men såfremt den justerede chance falder til mindre end 110%, kan de indtil da ignorerede eller redundante point hæve chancen atter til 110%. Dette forudsætter, at det er point, der allerede er til rådighed. En justeret chance større end 100% er at betragte som 100%; det vil sige at sporet kan følges så længe de gældende omstændigheder (terræn, antal kreaturer fulgt osv.) gør sig gældende.

Hvis der gøres et fornuftigt forsøg på at skjule sporet, betragt da terræn-justeringen at være den næste lavere kategori (f.eks. ned fra -20%-kategorien til -10%-kategorien). Hvis terræn-modifikationen allerede var i -50%-kategorien, da er sporing umulig.

Uanset ved sporing indendørs eller udendørs kan sporeren være i stand til at identificere, hvad slags væsner, der har efterladt sporene, hvad retning byttet bevægede sig i, og hvor mange gruppe er i den sporede gruppe, og hvor hurtigt de rejste.

Afdækningen af sporenes ejermænd kan kunne foretages, når sporingen er succesfuld. Chancen for succesfuld identifikation er den samme som for sporing med et sekundært terningkasts nødvendighed for succes. De identifikative evner er akkumulative og omfanget er fastsat af sporerens Stufe.

Spring

Dette omfatter alle slags ikke-assisterede spring – højdespring og længdespring fra både et stående og et løbende udgangspunkt være de vigtige. Denne Fertigkeite baserer sig på de to Eigenschaften Stärke og Geshicklichkeit i forhold til værdien i Bewegung justeret for Belastung.

Alle spring antager, at springeren ønsker at lande på sine fødder, men hvis karakteren vil at lande i en udstrakt position, kan springet med to skridt yderligere forlænges, men denne karakter vil lande udstrakt og spendere to segmenter på at komme op på fødderne igen. En tre skridts forlængelse kan forsøges, men med 25% risiko for at fejle, hvorved en tre segments periode skal bruges på at komme sig. En fire skridts forlængelse hat 50% risiko for at fejle, hvorved en fire segments periode skal på at komme sig og så fremdeles fremskrives risiciene. Karakterer på Stufe 8 eller højere, kan nedskrive sværheden med et trin, og Merkmale Akrobatik nedskriver tilsvarende med et trin.

Kamp på ujævn grund

En karakter involveret i Nahkampf på ujævn grund eller balancerende i prekär situation må sikre sig, at fodfæstet ikke mistes. En karakter, der fejler sit udfald, skal afprøve sin Geschicklichkeit for ikke at miste fodfæstet og vælte omkuld. SpielMeister påfører en faktor til testen betinget af de gældende omstændigheder. Dog har en karakter en Merkmal Akrobatik eller en Beruf, der i situationen har relevans gives en positiv justering til testen. Fejlende testen med mere end 4 point fordrer et Konstitution-test for ikke at luften slås ud af lungerne hæmmende handlinger i tre segmenter.

Hvis en karakter på ujævn grund i en eleveret position træffes af et angreb, der forårsager tab af bevidstheden eller påfører skade i et omfang, der svarer til 10% eller mere af ofrets totale Trefferpunkter, skal Geshicklichkeit testes for ikke at falde fra den udsatte position (se afsnittet om Prekär Situation for justeringer i forhold til Stufe og Beruf). For hvert skridt fra kanten modificeres Geshicklichkeit med to point.

Behandling af sår

Hvis en karakter blev antruffet af en opponent bevæbnet med et skarpt instrument, og det ikke-tilpassede udfald på Schaden-rullet er 6 eller højere, kan anfaldet have truffet en åre (enten afgjort af SpielMeister eller fastsat med 25% risiko) forårsagende alvorlig blødninger. En karakter, som lider under denne type alvorlig skade vil miste yderligere 2-4 (1w3+1) Trefferpunkte per runde herefter indtil såret er tilset. Enten en ekspeditionsdeltager eller ofret selv (såfremt såret er et tilgængeligt sted) kan opdæmme blødningen ved at lægge tryk direkte på såret for 2-7 (1w6+1) fortfølgende runder. Mens trykket påføres, mister ofret 1 Trefferpunkt pr. runde indtil den rekvirerede tidsperiode er forløbet (på hvilket tidspunkt blødningen er indstillet). Omend blødningen kan hæmmes ved at vikle såret til stramt, vil ofret ikke være i stand til at få Trefferpunkte igen fra denne skade, indtil denne procedure er gennemført af en karakter med Fertigkeite Heilkunde. Hvis trykket løsnes før den nødvendige periode er forløbet, vil gavnen af sårplejen ophøre, blødningen vil påbegynde på ny, og trykket skal atter påføres for nye 2-7 runder (SpielMeister kan enten bruge det oprindelige resultat eller kaste terningerne igen for et øget element af tilfældighed) før blødningen stopper.

Waffe Tempofaktor

Denne værdi indikerer et givent våbens handlichkeit i forhold til, hvor lang tid det tager at gøre våbnet rede over for opponenten. En bayonet for eksempel er en 13’er, da det tager tid at skifte våbnets position, sænke det og gøre det rede til at stå mod udfald med. Når et våbens Waffe Tempofaktor er afgørende for hvilke part, der gør udfald først i kamprunden, vil der være en chance for, at den ene part vil være berettiget flere udfald. Sammenlign værdien af det lavere faktorerede våben med det højere. Hvis forskellen er mindst den dobbelte af faktoren, eller 5 eller flere faktorer i et hvert tilfælde da vil parten med det lavere faktorerede våben være berettiget to angreb før opponenten. Vær opmærksom på at sådanne Waffe Tempofaktorer ikke er gældende, når der indtrædes i nærkamp eller ved stormløb, men efter en indledende kamprunde eller i de tilfælde, hvor indtræden/stormløb ikke var nødvendigt, da er Waffe Tempofaktor brugbar.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i Eventyrere & Elefanter, Hjemmelavede spil, Rollespil. Bogmærk permalinket.

4 svar til [E&E] Uddrag af reglerne

  1. Det er geraadet ind i min Opmærksomhedssfære at rollespillet E & E danner Grundlag for et Rollespilsdivertissement på en forestaaende Aarhusiansk Congregering,
    Det er med den største Respekt at jer derfor meddeler Denherre at der herfra fremsees til histnævnte Epokegørende Milesten med en vis mangel på besindelse.
    Med Højagtelse
    M von E

  2. Mere seriøst Morten
    Der er altså et meget stort potentiale i de der elefanter!🙂

  3. Pingback: [E&E] Uddrag af reglerne II | Stemmen fra ådalen

  4. Pingback: Introduktion til Elefanter & Eventyrere | Stemmen fra ådalen

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s