[E&E] Uddrag af reglerne II

Til Con2’s forfatterworkshop var regelsystemet E&E oppe og vende, og der blev fremført en almindelig påstand om, at kampsystemet har vanskeligt ved at fremstille ubevæbnet nærkamp på en realistisk vis. Dette bygger på en misforståelse, hvor folk bruger supplementet Söldner & Meuchelmörder til at gengive Nahkampf-regler, men de regler sigter imod trænede mordere og des lige. Kigger vi derimod på de almindelige Nahkampf-regler, bliver det tydeligt, at de perfekte til at simulere et realistisk slagsmål:

Variabler gældende for alle Prygl, Håndgemæng og Overrenden Angreb

Angriberen tager tallet fra søjlen, hvor han eller hun almindeligvis bruger til våbenangreb, 1 værende det for de nederste trin, 2 værende for de for den næste gruppe trin osv. Til dette tal føjer han eller hun værdien af en hemmeligt rullet w6, dvs. 1-6. Forsvareren gør det samme, men terningeværdien er den for en w4. Angriberen kan bruge denne variabel til:

1) en bonus til hans eller hendes grundchance for Prygl, Håndgemæng eller Overrenden

ELLER

2) en bonus til værdien af det rullede for et vellykket prygl-, håndgemæng eller overrendenangreb.

Forsvareren må bruge variablen til:

1) en straf (subtraktion) til angriberens grundchance for Prygl, Håndgemæng eller Overrenden

ELLER

2) en straf (subtraktion) til værdien af det rullede for et vellykket prygl-, håndgemæng eller overrendenangreb.

Beslutningen om hvorledes variablen skal anvendes skal gøres inden hvert angreb.

Bevidstløse parter får ingen sådan variabel.

Prygl

Denne angrebsform er rettet mod at tæske en modstander til bevidstløshed. Det kan gøres med næverne eller med en geværkolbe som våben. 25% af Schade modtaget er faktisk; de resterende 75% er generhvervet med 1 Trefferpunkte pr runde. Når som helst en modstander når 0 Trefferpunkte, opnås bevidstløshed. Den varer 1 runde plus 1 runde for hvert point skade ud over de 0 Trefferpunkte, som er blevet lidt, f.eks. 4 Trefferpunkte svarer til 5 runders bevidstløshed. En bevidstløs modstander kan blive bundet eller dræbt på en runde.

Fastsættelse af Første Udfald-Initiativet

Først udfald-initiativet er bestemt ved overraskelse, stormløb, højere Geschicklichkeit eller højere terningkast – i den rækkefølge. Hvad end der sker først fastsætter det første udfald i runden, så i de fleste tilfælde vil den pryglende angriber slå først i første kamprunde.

Grundværdien for at træffe: Grundværdien på procentterningerne er modstanderens RK-værdi gange 10 for at opnå procentchancen for at træffe, dvs. RK 10 = 100%, RK 9 = 90%, hele vejen til RK-værdi 0 og minus-værdierne, som indikerer ingen chancen for at opnå en træffer. Grundchancen for at træffe er tilpasset på følgende vis:

  • Angribers Geschicklichkeit, per point +1%
  • Angribers Stärke, per point over 15 +1%
  • Angribers RK, per point, med negativ RK behandlet som positiv +1%
  • Modstander er sløvet +10%
  • Modstander er lamslået +20%
  • Modstander ligger ned og/eller er hjælpeløs automatisk succes
  • Modstanderens grund-bewegung er over 30 skridt -5%

For hver runde våbenløs Nahkampf, vil der være to prygleangreb og sikkert adskillelige slag pr. angreb. Angriberen afgør, om et slag er succesfuldt, om hvorvidt det gør nogen skade og hvor meget. Procentterningerne rulles, og værdien tilpasses som vist nedenfor inden Prygl-tavlen konsulteres.

[…]

Prygl-tavlen

Tilpasset terningværdi —– Resultat —– Trefferpunkte i skade

  • mindre end 01 —– Slaget rammer forbi, modstander må reagere —– ingen
  • 01-20 —— Virkningsløst slag, slå igen —— ingen
  • 21-40 —— Overfladisk slag, ude af balance* ——2+Stärke Anpassung
  • 41-60 —— Overfladisk slag, slå igen —— 4+Stärke Anpassung
  • 61-80 —— Solidt slag, ude af balance* —— 6+Stärke Anpassung
  • 81-00 —— Solidt slag, slå igen —— 8+Stärke Anpassung
  • mere end 00 —— Knusende slag, modstander er lamslået**—— 10+Stärke Anpassung

* Serien ender, fastsættelse af det næste slag skal foretages

** Modstanderen er ude af stand til at angribe i 1 hel runde.

Håndgemæng

Denne angrebsform er rettet mod at fastholde modstanderen og gøre denne hjælpeløs. Schade pådraget er 25% faktisk og 75% overfladisk, som generhverves med 1 Trefferpunkte pr. runde. Som ved pryglangreb en værdi på 0 svarer til bevidstløshed i 1 runde plus 1 runde for hvert Trefferpunkt i minusskade erhvervet.

[…]

Overrenden

Denne angrebsform sigter mod hurtigt at bringe modstanderen i en liggende position pådragende skade og tilladende enten et pryglangreb eller et håndgemængangreb som opfølgende angreb. Angriberen kan have enten den enne eller begge hænder optaget på anden vis – bærende et skjold, våben osv. 50% af Schade pådraget er faktisk, balancen genoprettes med 1 point pr. runde. Når først modstanderen er rendt over ende, skal en og anden form for kamp finde sted.

[…]

Modstandere med våben brugt på normal vis

Hvis modstanderen af et håndgemæng-, prygl- eller overrendenangreb har et våben, da vil modstanderen altid slå først, medmindre angriberen overrasker. Et hvilket som helst våben-træf gør ingen skade, men indikerer at angriberen, der forsøger prygl-, håndgemæng- eller overrendenangreb, er blevet afværget eller fordrevet, og at angrebet er slået fejl. Våbenbrugeren har nu mulighed for at træffe den våbenløse “rigtigt”, hvis han eller hun så vælger. Overraskede modstandere med våben har ingen mulighed for at et afværgeangreb, medmindre angriberen er nødt til at spendere alle overraskelsessegmenterne på prygl-, håndgemæng- eller overrendenangreb.

Sømænd: Selv hvis pryglet, i håndgemæng eller rendt over ende er sømænd i stand til at foretage våbenløs kamp normalt indtil lamslået eller bevidstløs.

For andre uddrag af reglerne se dette indlæg.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i Eventyrere & Elefanter, Rollespil. Bogmærk permalinket.

8 svar til [E&E] Uddrag af reglerne II

  1. johsbusted siger:

    Er det her en del af scenariet Morten?

  2. Morten Greis siger:

    På sin vis. Der optræder bilag i scenariet med uddrag af reglerne, som spillerne bruger til at improvisere deres regeldiskussioner i spillet med. Ideen er, at man kigger på arket, hiver fat i noget af det og bruger som argument for, at ens karakter kan dette eller hint.

  3. annevinkel siger:

    … skyldes alt det her ikke, at vi stakkels nørder meget gerne vil bilde os selv ind, at det vil være utroligt kompliceret at tæve os? Der er ingen, der nogensinde vil slå os til lirekasseM/K for at pedante for meget, hvis de skal følge hele denne plamage af regler

  4. troelsken siger:

    Ha! Kun dannede, vidende folk har en chance i nahkampf! Jeg vil straks i aften omsætte dette i Leben-rollenspiel nede på kroen i aften!😛

  5. Skulle det lykkes Deres underdanige tjener at komme til Århus (i Nærheden af Hobro) i den tilstundende Paaske, vil det i Primærlighed være for at spille det med mange Anbefalelsesværdigheder velsignede “E & E”…
    Reglerne står i deres totale Ligeretsviselighed med Krystallets klarhed efter læsningen af hin ovenstaaende Tekstforsamling….

  6. Kristoffer Apollo siger:

    Man bør bemærke, at reglerne for ubevæbnet Nahkampf gennem årtierne var genstand for mangen en diskurs, hvilket førte til yderligere specificering i senere supplementer.

    Det er fantastisk, Morten. Jeg bliver nødt til at kigge de gamle AD&D-bøger igennem for at se, om jeg kan finde noget, der er endnu mere tåbeligt.

  7. Morten Greis siger:

    Derom ingen tvivl. Reglerne for Nahkampf er et omstredet drejningspunkt, der har været under megen behandling siden i efterfølgende supplementer.

    Mange tak, Kristoffer. God jagt, jeg håber, du finder noget, der er godt tosset.

  8. Pingback: Introduktion til Elefanter & Eventyrere | Stemmen fra ådalen

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s