Introduktion til Elefanter & Eventyrere

Uddrag fra Elefanter & Eventyrere

Velkommen til Elefanter & Eventyrere. I min serie af blogindlæg har jeg trin for trin afdækket forskellige aspekter af E&E. Der er uddrag af reglerne, eksempler på de ting, man kunne spille, og på den kultur, der er omkring rollespil. Dyk ned i indlægget og find mere inspiration.

Spilgrupperne i Køge

Der er flere spilgrupper i Køge i begyndelsen af 1800-tallet, men de kan være svære at sammensætte, da spillerne fra tid til anden skifter SpielMeister, og fordi ofte er oplysningerne om gruppernes sammensætning ofte sparsom og skal udledes indirekte. F.eks. er SpielMeister Weyer bedst kendt for, at både Eline Sattrup-Thomes og Hans Ploug har været spillere hos ham, og hvad vi ved er, at de har forladt hans spilgruppe på hver deres tidspunkt. Vi kender altså SpielMeister Weyer og hans spilgruppe gennem bemærkninger om at to spillere har forladt gruppen. Hvem der ellers var med i den vides ikke.

Læs mere om spilgrupperne i Køge: Hr. Enghøjs spilgruppe, Hr. Thausens spilgruppe, Hr. Wissing-Brockdorf.

Profession: Missionær

Professionen Missionær er forbeholdt teologer og præster, og under dispensation må de også spilles af teologistuderende. Missionærer er for spillere, der gerne vil udbrede kristendommen og frelse sjæle. Missionærer kan stille indgående spørgsmål både til andre og til deres medkarakterer, som det vanskeligt eller umuligt at undgå at svare på. Missionærer kan bruge sabler og geværer, og de kan tale latin, græsk og hebræisk, og derved kommunikere med alle mere eller mindre tydeligt, da disse tre sprog er roden til alle sprog. Alle missionærer fører dagbog.

Læs om de andre Berufs i Elefanter & Eventyrere her.

Regeluddrag: Stormløb

Denne handling bringer det stormløbende selskab i nahkampf i stormløbsrunden, men der er en række betragtninger:

Bewegung udendørs: Bewegung bonus for stormløb i udendørsområder er 33 1/3% af basisbewegung for tobenede væsner, 50% for firbenede.

Bewegung indendørs: Indedørsraten er reduceret kraftigt pga. forholdene. Derfor er al bewegung ved stormløbet dobbelt basisfarten erindrende tyngede væsner ikke må stormløbe. Bemærk: Opponenten skal være inden for 10 skridts afstand ved stormløbets ophør for på nogen måde at slag udveksles i den runde.

Rüstungsklasse for stormløbende væsner: Der er ingen Geschicklichkeitbonus tilladt for stormløbende væsner. Væsner uden Geschicklichkeitbonus bliver 1 Rüstungsklasse reduceret, dvs. de bliver lettere at træffe.

Nahkampf ved stormløbets ende: Initiativ tjekkes ikke ved stormløbets ende. Opponenten med det længste våben eller bedste rækkevidde laver først udfald. Stormløbende væsner får +2 på deres Angriff Würfel, hvis de overlever de ikke-stormsløbsudfald og stormløbsudfald, som finder sted inden da.

Læs flere uddrag fra reglerne til Elefanter & Eventyrere her: Uddrag IUddrag II.

Myter og overtro om rollespil

Heftet Danske Folkeminder nr. 25: Trylleord – Fremmede og Danske af F. Orht omhandler de trylleremser og -trylleformler, som Orht indsamlede. Her er par stykke fra heftet:

Vorherre red i Hærfærd, / døved han alle gode Sværd, / alle Sværd gode, / med sit signede Blode, / alle Sværd onde / med sine hellige fem Vunde. / Saa døve han og Egg og Odd for mig idag og alt / det mig skade kan!

og

Ild og Arne efter dig rage / al din Velfærd fra dig tagen / i Djævelens Navn.

Vor dør marrer, vor Hund knarrer, / kom til mig inden vor røde Hane galer, / og søg Naade af mig, udi Djævelens navn!

For rollespillere er der denne trylleremse:

Jomfru Maria gav mig Regelbuch og Ark, / hvormed jeg skulde de Terninger binde, / først i min Hånd, så på Bordet falde, / at de ingen Karakter skal kunne skade.

Mod en anden spillers ulykkesramte terninger kunne man desuden sige:

Spyt dem ud i Hundens Asse!

Læs om folkeminder og folketro og legender omkring rollespil her.

Rollespilkulturen

I Geworbne krigskarle – Hvervede soldater i Danmark 1774-1803 af Kasten Skjold Petersen kan man læse om hvervning af soldater. Der er en række beretninger fra folks oplevelser. Først er der Theodor Nübling:

“Forklædninger er tilladt. Hververne bærer ofte selvkomponerede uniformer, som de tillægger nyoprettede enheder. Husarerne forleder f.eks. mange; og i det hele taget finder man intet land, hvor ikke menigmand nærer større ønske om at tjene ved kavalariet end ved infanteriet.”

Der er også denne historie fortalt af en østrigsk officer:

“Hververne holdt mig stadig i en Tilstand af Bedøvelse og lod mig ikke et Kvarter tilovers, i hvilket jeg med Ro og Fornuft havde kunnet overtænke min Tilstand; altid var en af disse Herrer ved min Side og søgte at adsprede mig ved alle Slags Spøg og Narrestreger.”

Andetsteds læser man desuden denne historie af Johan Bugge:

“Jeg gaar i en Herberg, hvor jeg fandt Herrer med lange blaa Kjoler paa, store Hatte med Guld- og Sølvfrynser besatte; vi gjorde Bekendtskab og Venskab; de havde Terninger, og jeg ingen. Endelig sagde de, om jeg vilde holde Selskab med dem, saa kunde jeg optjene Penge og Erfaringspunkte ligesom de. De sagde, at de var her for at hverve de Desertører, som kom fra Frankrig. “Vi er Gildespillere, og naar De vil tage Tjeneste, skal de straks blive SpielMeister.” Jeg sagde Ja og tog Tjeneste; vi var paa begge Sider fornøjede; der blev drukket Vin. Den anden Dag bragte man mig min SpielMeister-Mundering, slidt Terningpose, en stor Sabel og en Karabin; her var jeg kønt ekviperet.”

Imidlertid er vores fortæller ikke så heldig. Da han er rejst af sted med sine nye “venner”:

“[…] man bragte os i et slags Gildehus, som de kalder Ordonnanshus, hvor alle nye Spielere og SpielMeisters samler sig […]. Man lod hente Feltskæren, som begyndte at visitere Spielerne fra venstre Fløj; da han kom til mig, at jeg ogsaa skulle eftersés, sagde jeg til ham, jeg var ingen Spieler, jeg var SpielMeister. “Min Herre, De er ikke mere end de andre.” Med det samme befalede man de tvende Skildvagter at fratage mig min Sabel, Karabin og Terningpose. […]”

Læs om rollespilsgilder, terningsnittere og om SpielMeister Schirms.

Andre rollespil

Fra perioden kendes to andre rollespil. Det ene er det britiske Indien: Udforskningen, og det andet er det lidet kendte, katolske rollespil, som blev spillet af et fåtal at jyske rollespillere. Disse to rollespil vil jeg vende tilbage til senere.

Et omtvistet emne i perioden er desuden fra franske rollespil lavet af revolutionære republikanere, som splittede mangt en gildestue, når rollespillerne sad over aviserne og læste nyheder fra resten af verden.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i Eventyrere & Elefanter, Folketro, historie, Hjemmelavede spil, Rollespil, Rollespilartikler. Bogmærk permalinket.

3 svar til Introduktion til Elefanter & Eventyrere

  1. Sirus siger:

    E&E er en fantastisk ide. Håber jeg en dag får mulighed for at opleve hele historien.

  2. Morten Greis siger:

    Mange tak.🙂

    Scenarierne bliver tilgængelige på Alexandria.dk (første scenarie ligger der allerede), så hvis du kan finde en til at spillede dem for dig, kan du opleve dem, ellers må du kigge forbi på en con. Efter Fastaval bliver det næste gang Viking-Con, hvor “heist-scenariet” til E&E kommer.

  3. …Det er altså det fedeste koncept i mange år.
    “Missionærer kan bruge sabler og geværer, og de kan tale latin, græsk og hebræisk, og derved kommunikere med alle mere eller mindre tydeligt, da disse tre sprog er roden til alle sprog. Alle missionærer fører dagbog….”
    Dem må vi have nogen flere af!

Skriv, skriv, skriv

