[DragonLance] Re-imagining DL6 Dragons of Ice

Her er lidt mere om re-imagining DragonLance og de mærkelige ting i DragonLance-modulerne, mens vi forbereder os på at spille DL3 Dragons of Hope.

DragonLance DL6 Dragons of Ice

ad-d-1985-dl6-dragons-of-ice-dragonlance-tsr-9140-dungeons-and-complete-rpg-exc-c6a7d8684bd0b5ea78922b03de7dd7d1.jpgDet her modul er mærkeligt i sin fordeling af spillet og ikke-spillet materiale. Formen er omtrent den samme som i de andre moduler, hvor den første del af scenariet veksler mellem NPC’erne og deres plot, og vores helte, som rejser ud til den næste dungeon, og anden del er selve dungeonen. Dette modul er et overgangsmodul, hvor mange af de vigtige ting er udspillet inden spillet, og de vigtige ting i dette scenarie følges op på i næste scenarie.

Historien er, at da guderne straffede menneskeheden (og andre) – dvs. forårsagede lidelse til utallige mænd, kvinder og børn pga. et fåtals hovmod (nemlig ypperstepræsten i Xak Tsaroth) – og lod Xak Tsaroth opsluge af jorden, ændredes kystlinjer, og en havneby syd for dværgenes riger er ikke længere en havneby, men en by liggende langt fra havet. Efter at have bragt flygtningene fra Pax Tharkas sikkert gennem dværgenes riger er planen at sejle flygtningene i sikkerhed, og det kræver skibe, så vore helte er rejst til havnebyen for at sikre skibsfart, og de opdager nu, at deres kort er 300 år gamle, og der er ikke kommet nyheder fra den kant af verden til vores heltes egne i den mellemliggende periode.

Hele rejsen og opdagelsen af, at byen ligger langt inde på land, springer man over. Det ligger i prologen, som læses højt for spillerne.

I byen finder vore helte ud af, at drageherrenes agenter har infiltreret byen, og regentens rådgiver er en draconian, hvilket heltene først opdager, da de får en audiens hos regenten. Regentens planer er at alliere sig med drageherrene.

Alt det har vores helte også fundet ud af før spillet, og også dette er en del af prologen, som læses højt.

Mens vore helte forsøger at finde en løsning på, hvorledes de skal få de mange flygtninge videre, møder de udsendinge fra andre steder af Krynn. De møder den anden gruppe elvere (Silvanesti), og de møder riddere fra DragonLances ridderordner. Disse allierer vores helte sig med, og de lægger planer for, hvordan de skal samle folk mod drageherrene, hvis hære truer de mange fredelige folk på Krynn.

Alt dette er også i prologen.

Scenariet efter prologen

Selve scenariet begynder med, at vore helte følger op på planlægningen, og mens den ene halvdel af heltene sidder tilbage på kroen, går de andre ud efter oplysninger. Mens de er på et bibliotek, invaderes byen af drageherrernes hære, og begge hold eventyrere bliver nødt til at flygte. Her går kampagnen i to retninger. Først følger man den ene gruppe, og derefter vender man tilbage og i senere scenarier følger den anden gruppe. Dette er en sej ide, og den har jeg ikke noget imod. Jeg har noget imod, at modul DL6 begynder, hvor det begynder, for der er et helt scenarie i optakten.

Resten af modulet bringer heltene til nogle frosne regioner, hvor de kæmper mod hvalrosmænd og samarbejder med de lokale, som har skibe på slæder (mad max apocalypse på is/i en isørken/isødemark, men desværre et spildt potentiale). Herefter kommer de til en frossen fæstning, hvor de finder en Dragelanse, og derefter rejser de ud til et skib for at sejle til de vigtige NPCeres ø med lansen, og her slutter modulet.

Re-Imagining

DL6 rummer tre sekvenser, som hver især skal forfremmes til selvstændige scenarier. Det ene er havnebyen, som forvandles til en havneby i dobbeltbetydning. Der er et helt fantastisk element i en havneby strandet langt inde på land, fordi rumvæsnernes a-våben ændrede landskabet.

Første sekvens

Men det er også en havneby, fordi det var gudernes rumhavn, og byen rummer derfor en masse sælsomme relikter, og beboerne bor i et mærkeligt højteknologisk samfund, hvor ingen ved, hvordan teknologien fungerer, men de kan anvende den. Adelen er ved at blive infiltreret af dragemænd, som lover dem at genskabe adelens teknologiske kunden. Denne sekvens forklarer også det “magiske” bibliotek med magiske læsebriller, som optræder i scenariet.

Spillerne får lov at bevæge sig i adelsfolks haller drevet af teknologi, som ingen længere mestre, og som generation efter generation forfalder.

Anden sekvens

Herefter følger et Mad Max-scenarie, ikke i en australsk ødemark, men i en isørken med omstrejfende bander ombord på skibe med meder.

Her konfronteres vore helte med de vilde mutanter, Hvalrosmændene, og de involveres i konflikterne mellem de forskellige grupperinger. Målet for vore helte er nå frem til en legendarisk fæstning, som er begravet i isen.

Skal isørkenen tages et skridt videre, så er der tale om et frossent hav, hvor man kan se hvaler og andre dyr fanget i isen (og er en kilde til fødevarer), og det lynfrosne hav ligger på “land”, så når man rejser fra havnebyen over ødemarken til havet, optræder det som en gigantisk mur af is, der er hundreder af meter høj, og som skal bestiges for at indlede scenariet.

Det frosne hav kan være et lynfrossent hav, som skyldes et spontant polskifte, som er en del af den katastrofe rumvæsen-guderne udsatte verdenen for. Lidt pseudo-science må man godt have med, når det er science fantasy.

Tredje sekvens

En frossen fæstning, hvor vore helte finder de lynfrosne lig af fordums allierede i dragekrigene (dette er i DL6: en dragerytter med drage og lanse fanget i isen). Den fangede kriger indikerer, at det lynfrosne hav er endnu ældre end katastrofen for 300 år siden. Det frosne hav stammer tilbage fra krigen for tusind år siden, og det var her polskiftet fandt sted. Episoden i fæstningen skal rykke på scenariets tidsskala. Indtil nu har perioden været begivenhederne for 300 år siden, hvor apokalypsen fandt sted (grundlæggelsen af slettefolket, Haven og Solace, Xak Tsaroths fald etc. etc.), men nu er der ting, som peger imod, at konflikten, som nu er ved at bryde ud, griber tilbage til en periode for tusind år siden, og denne konflikt er på vej tilbage.

Efter disse erkendelser og tilegnelsen af en dragelanse, finder vore helte en rute til næste scenarie – nemlig i lighed med DL6 en strandet flåde, hvorfra et almindeligt sejlskab kan erhverves og sende vore helte til DL7.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i D&D, DragonLance, Genrer, OldSkool, Rollespil, Rollespilartikler, Science fiction og tagget , , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

Et svar til [DragonLance] Re-imagining DL6 Dragons of Ice

  1. Jeg er helt enig i at det er meget, meget underligt, at den første del af DL6 i følge det oprindelige oplæg slet ikke skal spilles, men læses op.
    Det gjorde vi ikke, dengang jeg var spilleder på kampagnen. Der lavede jeg nogle forskellige forberedelser, så vi også kunne spille den del.

    Derudover syntes jeg nogle af dine andre ideer lyder meget sjove. Og glæder mig som altid til at læse mere.

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s