Glaumvorax: Den sorte drages huler

Andetsteds på bloggen er jeg i gang med at udvikle en Dungeons & Dragons-klon, som jeg vil have klar til Viking-Con, hvor jeg håber på at bruge systemet til følgende. Her er scenariet, som jeg vil køre til systemet.

Exploration-scenarie

I lighed med at D&D 5th skal sigte efter fornøjelsen ved Exploration (bl.a. ved at fjerne tiden brugt på kampe), er vægten i scenariet lagt på udforskning.

Scenariet vil rumme en række dungeons, som sammen rummer en større historie, som afdækkes gennem udforskningen af hulerne.

Nostalgi & OldSkole

Der er uundgåeligt et element af nostalgi og OldSkole i dette projekt, så sammenkoblet med udforskningstemaet vil jeg lade scenariet have form efter B2 Keep on the Borderlands, som er et gammelt D&D-scenarie, som siden har oplevet remakes.

Udgangspunktet er en fæstning på kanten til ødemarken, hvorfra eventyrere rejser ud til de lokale dungeons og angriber monstrene.

& Dragons

Hvor mange scenarier, der faktisk har drager i sig, ved jeg ikke, men der kan være ret langt mellem dragerne, og særligt mellem de drager, som faktisk har en rolle som andet end ridedyr, skurkens løjtnant eller monstret i bunden af hulesystemet. Smaug har en sådan rolle, men mange andre er langt fra så prominente.

Jeg vil have en drage med i scenariet, og en, som er mere end et monster i bunden af en dungeon, eller som har en sideordnet rolle i forhold til en superskurk.

Verdenen

Da min generelle reference-ramme er Mystara, når jeg spiller D&D, vil jeg også lade det gøre sig gældende for D&D 5th. Scenariet udspiller sig omkring en forpost i et hjørne af Det Thyatiske Imperium, hvilket mestendels kommer til udtryk i det latinske og byzantinske personnavne. Forposten ligger ud til område, hvor der er ruiner efter en prægtig civilisation, og der er flere steder, der kan anvendes til dette. På Isle of Dawn kan forposten ligge op til “ingenmandslandet” mellem kejserrigerne Thyatis og Alphatia, og dække en ældgammel ægyptisk kultur, det thothiske folk, eller det kan være i Hinterlandet, hvor der er ruinerne af det mineaiske folk, som er en uddød bronzealderkultur, der er levnene til Traldar-folket.

Historien

Den sorte drage, Glaumvorax, har plyndret kejserriget. Den har ødelagt og hærget, og den har taget skatte fra mægtige mænd, fra kirker og templer og fra et utal af landsbyer. De mange skatte har dragen taget med sig, og siden har den slået sig ned i ødemarken i ældgamle grotter, som skjuler ruinerne af en gammel by fra en glemt civilisation.

Hvad Glaumvorax ikke vidste eller ikke kerede sig om er, at der ligger en lille forpost til ødemarken. En lille overset fæstning, som selv kejserriget havde glemt, men nu er stedet blevet populært. Eventyrere og lykkeriddere trukket til af dragens skatte og løftet om berømmelse gæster den lille fæstning. Herfra drager de ud i ødemarken for at finde dragens hule og tage dens skatte og evt. slå den ihjel. Mange andre væsner bebor imidlertid området, og der er mange udfordringer at overvinde.

Formen

Scenariet skal køre i fire varianter på Viking-Con. En variant for hver blok, og hver variant har en årstid som tema. Tanken er, at en spiller skal kunne spille scenariet af flere omgange – og at der er langt mere materiale i scenariet, end muligt at nå på en enkelt spilgang – og at spilleren må genbruge sin karakter fra runde til runde.

Scenariet er omtrent ens i de fire blokke med årstiderne, som den væsentlige forskel.

Målet er at give spillerne muligheden for at udforske samme fiktion enten på samme tid i forskellige grupper, eller på forskellige tidspunkter, og til trods for dette udveksle erfaringer om, hvad der er af fælder, mysterier og huler. Kort kan genbruges, og “genveje” fundet i et scenarie kan bruges i det næste. En fælles oplevelse af udforskning, og en oplevelse af at kunne tage tilbage og genopdage den samme dungeon flere gange.

Netop fordi der er så meget materiale, der skal udforskes, er det relevant med et kampsystem, hvor de enkelte kampe tager meget kort tid, så der er bedre tid til at komme rundt og udforske.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i D&D, eventyr, Genrer, Hjemmebrygget D&D basic 5th, Hjemmelavede spil, OldSkool, Rollespil, Viking-Con. Bogmærk permalinket.

3 svar til Glaumvorax: Den sorte drages huler

  1. Uffe Thorsen siger:

    Hvem der bare havde en hel con til at udforske samme dungeon. Det er en vildt sjov ide.

    Desværre er jeg nok lidt bange for målgruppen, altså for at skulle spille sammen med dem der betragter sig som målgruppen, men måske jeg vover halsen og melder mig til alligevel.

  2. Morten Greis siger:

    Jeg har en forhåbning om, at målgruppen bliver bred og divers, da der kunne være mange forskellige grunde til at prøve scenariet, og at I ved gruppe-fordelingen forhåbentlig finder sammen i velfungerende grupper.

  3. Pingback: [D&D 5th] Lav dit eget D&D – Spiltest: Alkymistens grav | Stemmen fra ådalen

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s