[E&E] Østindisk kompagni

Rollespillet “Østindisk kompagni” er en dansk udgivelse af det hollandske rollespil “Reziger – Handelavontuur in het verre oosten“. Østindisk kompagni blev udgivet af Karl Iver fra Gl. Amstrup, som et forsøg på at indføre det populære hollandske rollespil til det danske marked.

Reiziger blev oversat af eventyreren Ebbe Taus, der på baggrund af sine rejser med Asiatisk Kompagni både havde kendskab til østen og til hollandsk, hvorfor Karl Iver hyrede ham. Imidlertid var hverken Karl Iver eller Ebbe Taus rollespillere, og oversættelsen af Reiziger blev legendarisk blandt rollespillere for sine mange mærkelige udtryk og kuriøse oversættelse af regelsystemets begreber.

Ikke desto mindre slog Reiziger igennem på det danske marked, og det er en almindelig antagelse, at selvom Karl Ivers udgave ikke i sig selv var nogen succes, så åbnede den døren for Reiziger til det danske rollespilssamfund.

Østindisk kompagni

Reiziger handler om eventyrere, skibsfolk og købmænd, der sejler rundt i Asien på udforskningsekspeditioner og handelsrejser. Typisk laver spillerne deres eget lille rejseselskab og udruster et handelsskib. Et typisk scenarie i Reiziger handler om, at en hollandsk guvernør hyrer selskabet til at udforske en kvadrant i det asiatiske hav eller de hyres af en købmand til at fragte varer mellem to øer. Undervejs kan det være nødvendigt at indgå i diplomatiske relationer med de lokale, udforske mennesketomme øer med ruiner fra den fjerne oldtid eller kæmpe mod vilde dyr, som sniger sig ombord på skibet. Andre scenarier handler om at være strandet undervejs på en ekspedition osv.

Styrken i Reiziger er den åbne ramme, og det er et klassisk sandkasserollespil. Reiziger blev oprindeligt udtænkt, som et hollandsk alternativ til tyske Elefanter & Eventyrere til udforskningen af Afrika med vægt på de afrikanske kyster, men i takt med at spillet udviklede sig, flyttedes spillets handling til fjernøsten.

Karakterspillet

Et helt særligt karakteristikum ved Reiziger er måden, man laver karakterer på, og som revolutionerede rollespil i forhold til den praksis, der på dette tidspunkt var kendt i Elefanter & Eventyrere, Indien: Koloniseringen og i det obskure katolske rollespil, som vi vender tilbage til en anden gang.

Når man laver karakterer i Reiziger, vælger man en række karrieretrin, uddannelsestrin og så videre. Hvert af dem giver en række færdigheder og evne-point, og de akkumuleres. Trin for trin gennemløber man sin karakters karriere, ruller terninger for at se, om karakteren bliver optaget på akademier eller ansat i handelsselskaber, kommer i lære osv. For hver af disse karrieretrin er der nye muligheder for særlige oplevelser, f.eks. at blive udskrevet til krigstjeneste eller blive ramt af sygdom. En konsekvens er, at ens karakter faktisk kan omkomme i løbet af karakterskabelsesforløbet. En anden interessant konsekvens er, at man har ikke fuld kontrol med, hvordan ens karakter udvikler sig, da denne ikke nødvendigvis får de uddannelser og poster, som man ønsker sig til karakteren, og den ender et andet sted end planlagt.

Rejsende

Reiziger har gennemløbet revideringer siden første oplag, og spillet findes i flere forskellige versioner, men kernen er fortsat den samme – at sejle rundt i fjernøsten på udforskning, på diplomatiske ekspeditioner, på handelsrejser og på ekspeditioner – og den anderledes måde at skabe karakterer på findes fortsat.

Det danske Østindiske kompagni-rollespil spilles sandsynligvis ikke længere, men det har en skare af loyale fans, der forsøger at samle og bevare spillet, selvom de selv almindeligvis spiller de nyere udgaver af spillet.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i Eventyrere & Elefanter, Hjemmelavede spil, Reiziger/Østindisk kompagni, Rollespil. Bogmærk permalinket.

7 svar til [E&E] Østindisk kompagni

  1. ludofex siger:

    Yay. Hurra for Traveller.🙂

  2. Elias Helfer siger:

    Hvornår kommer historien om Ronaldo Eduardo og hans revolutionerende gentænkning af rollespillet?🙂

  3. Morten Greis siger:

    Den spanske spildesigner Ronaldo hentede sin inspiration hos de revolutionære franske rollespillere, men den historie har jeg ikke haft tid at dække endnu. Jeg har både historien om Indien: Udforskningen og om det katolske rollespil, som små jyske menigheder spillede i skjul, som skal fortælles først🙂

  4. Kristoffer Apollo siger:

    Og før Ronaldo Eduardo var der da også en periode med strengt videnskabsbaserede og darwinistiske rollespil som ASURS?

  5. Morten Greis siger:

    😀
    Ja, det var der. Allgemeinische Universelle Rollenspiel – vistnok – eller som visse af dets kritikere kaldte Atheistische Surrealistische Rollespiel i et forsøg på at kritisere nok det rollespil, som først slog rod i universitetsmiljøet og ligefrem udspringer af det.

  6. Kristoffer Apollo siger:

    Nå ja, beklager forkortelsen🙂 – jeg mente at huske, at det hed Allgemeines System für das Universal-Rollenspiel.

  7. Morten Greis siger:

    Ah, der var den! Jeg er lidt rusten i visse forkortelser af spillene.

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s