[D&D 5th] Lav dit eget D&D – udkast til Lykkeridder

Her er så det første udkast til en af klasserne i mit D&D. Jeg har ikke angivet XP-værdier for hvert trin, men de bliver generelle for alle klasserne, og spillets saving throws (eller Resistens) er ikke kommet med, det samme gælder for Livspoint.

Lykkeriddere er kampkyndige, rejsevante folk, der mestrer våben og rustningsbrug. De er drevet af eventyrlyst, og et ønske om at komme frem i verden. Lykkeriddere kæmper ofte de svages sag, fordriver det onde og hjælper folk i nødens stund.

Forskellen mellem Lykkeriddere og Eventyrere ligger mest af alt i deres fremgangsmåder. Lykkeriddere er ofte mere direkte og bruge åbenlyse metoder, mens Eventyrere er mere stille og indirekte, men de deler flere evner.

Lykkeriddere kan bruge alle kategorier af våben og rustninger. De bruger 1t6+4 for deres livspoint. På niveau 1 begynder de med maksimalt antal livspoint.

Niveau      Angreb           Evner

  1.                     +0                Våbenferm (+4 skade)
  2.                     +2                Vælte & nedbryde (+4 bonus)
  3.                     +2                Årvågen, Kløvende hug
  4.                     +3                Rejsevant, Truende
  5.                     +3                Rytter, Tykhudet (ekstra resistens)
  6.                     +5                Ekstra våbenferm (+6 skade), vælg Dyretække eller Sanse magi
  7.                     +5                Vælg Snigangreb eller Listig
  8.                     +6                Vælg Veltalende, Opildne eller Forførisk
  9.                     +6                 …
  10.                     +7                 …

Lykkeridder-evner

  • Våbenferm – alle angreb med våben gør 4 point ekstra i skade.
  • Vælte & nedbryde – slå døre ind, vælte søjler og statuer, bøje gitre og løfte porte gøres med +4 bonus. Hvis forsøget fejler med 4 eller mindre, opnås en delvis succes.
  • Årvågen – evnen til at sanse baghold og overraskelsesangreb og til at sove let. +4 bonus på terningkast.
  • Kløvende hug – Fældes en modstander, tildeles en tilstødende modstander 1 sår.
  • Rejsevant – +4 bonus til færdighedsrul for rejser. Ved succes på 4 eller mere, kan en rejsefælles fejlede rul vendes til en succes.
  • Truende – ved Parlay-initiativhandlingen opnås +4 bonus på handlinger, hvor modstandere trues. Bonussen gælder også på forhandlinger uden for kamp.
  • Rytter – Har fordel ved angreb til hest, får +2 skade med lanse.
  • Tykhudet – +2 bonus mod gift, sygdom og andre angreb mod helbred og legeme.
  • Dyretække – … (ufærdig)
  • Sanse magi – se under Eventyrer.
  • Ekstra våbenferm – bonussen til skade med våben stiger fra +4 til +6.
  • Snigangreb – se under Eventyrer.
  • Listig – se under Eventyrer.
  • Veltalende – se under Eventyrer.

Lykkeridder- og Eventyrer-evner

  • Opildne – ved Parlay-initiativhandlingen opnås bonus på handlinger, hvor en opildnende tale gives. Effekten er, at allierede og en selv får et fornyet afværgeslag mod frygt og panik, og alle ikke-skræmte allierede får +2 bonus til deres næste angrebs- eller færdighedsrul. Kan også anvendes uden for kamp til at opildne allierede til at handle bedre.
  • Forførisk – ved Parlay-initiativhandlingen opnås bonus på handlinger, hvor der præsenteres en forførisk eller lokkende tale. Ved succes kan lejesoldater lokkes til at opgive deres arbejdsgiver, skræmte fjender overgiver sig, illoyale tropper skifter side. Kan også anvendes uden for kamp til at lokke andre til at handle til ens fordel. (denne evne er ikke helt færdigformuleret)

Kom glad med kommentarer. Hvad skal Lykkeriddere kunne på niveau 9 og 10? Skal de have flere evner ind på nogle af deres andre niveauer? (inspiration kan findes her) (Obs alle klasser har meget få evner på niveau 1. Det er et bevist valg).

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i D&D, Hjemmebrygget D&D basic 5th, Hjemmelavede spil, Rollespil, Spildesign. Bogmærk permalinket.

10 svar til [D&D 5th] Lav dit eget D&D – udkast til Lykkeridder

  1. Skal man kunne respecce sine valg?
    Får man mulighed for både at kunne få dyretække og sanse magi?

    Derudover: “Forførisk” virker ganske over-powered i forhold til “Opildne” i sin nuværende formulering ?

  2. Morten Greis siger:

    Som udgangspunkt har jeg ikke tænkt mig, at man kan respecce sine valg. Det synes ikke helt at passe ind i ånden eller i fiktionen, men på den anden side er det ikke en beslutning mejslet i sten.

    Forførisk er relativt vild lige nu, men den er heller ikke færdig. Egentlig kommer ideen fra at have evnen til ikke-kamp situationer, men jeg vil også gerne have at den skal kunne bruges i en kampsituation (men det kan den vel egentlig også, hvis man leger med ideen om at forføre sin modstander i en intens duel, men det er ikke helt spilletssystemets stil).

  3. Morten Greis siger:

    Og glemte at besvare et spørgsmål: Dyretække og Sanse magi. Som det er nu, bliver det enten eller, men Eventyrere har automatisk evnen til at Sanse magi, som de får, mens Lykkeridderen får Årvågen. Ideen er at sende Lykkeriddere (og eventyrere) lidt på forskellige veje, og nogle af disse veje tillader dem at overlappe med hinanden.

  4. Jeg kan se du ikke har undsluppet +/- modifikations helvedet. Jeg havde håbet på du ville bruge advantage/disadvantage systemet i højere grad, det andet er mange plusser man skal huske hele tiden.

    Jeg bryder mig ikke om Hit Dice og har aldrig gjort det. Et fast værdi syntes jeg er meget bedre. Jeg kan ikke se formålet med hvorfor det skal være tilfældigt, og det er enormt afgørende for min karakters fremtidige virke. Jeg ville meget heller se en fast værdi her.

    Dit angrebs-bonus hopper på en sjov måde. Hvad er formålet? Specielt tænker jeg på fra +0 til +2 og +3 til +5?

    Jeg kan som sådan godt lide klassen. Men jeg har lidt svært ved at se den for mig. Den er god til at tale, bruge lanser, vidt berejst, kan lave snigangreb og er listig, mulighed for at sanse magi, stor og stærk og kan give meget skade, mulighed for at have dyretække og sover let. Jeg har ikke et klart billede.
    Jeg kunne godt tænkt mig en større fokus på sølvtunge, held, verdensmand og snilde, og ikke så meget råstyrke og stikke folk ned.
    Med andre ord bryder jeg mig specifikt ikke så meget om våbenferm, vælte og nebryde, kløvende hug, rytter, snigangreb og tykhudet. Jeg er tilgengæld stor fan af rejsevant, veltalende, årvågen, opildne og forførisk.
    Det er jo smag og behag, og jeg ved ikke hvor meget du ser ham som en kriger, men jeg ser lykkeridderen som en Flashman type (http://en.wikipedia.org/wiki/Harry_Paget_Flashman). En charlatan, selvom det ikke behøver at være så negativt. En verdensmand med taletøjet i orden.

    Nu kom det hele til at lyde meget kritisk. Jeg syntes din D& klon er yderst interessant, og det er skønt at se det udvikle sig. Jeg ser meget frem til at læse mere.

  5. Morten Greis siger:

    Hej Asbjørn,

    Modifiktationshelvedet er vanskeligt helt at komme ud af, men en løsning er for mig, at der er færre bonusser med i systemet som helhed. Der er ingen feats, og hvis du kigger på de magiske sværd for eksempel, så kommer der ingen bonusser fra dem. Lykkeridderen er nede på at have to modifikationer til sit angreb: Styrke og Niveau, samt til skaden: Styrke og Klasseevne. Jeg har holdt igen med fordel/ulempe-systemet, for at der ikke skal inflation i disse, særligt fordi de ikke kan “stables”, hvilket betyder at hvis du allerede har bonussen, er der ingen grund til at gøre noget for en yderligere fordel, for du kan ikke få en yderligere fordel. Dog vil man gerne bruge ulemp/fordel-systemet, så kan alle +4 bonusser på d20-slag oversættes til en fordelsterning.

    Lykkeridderen er stadig en krigertype, men en berejst krigertype, der faktisk kan snakke med tingene. Man kan også kalde ham en Bard-fighter med mulighed for Rogue-evner, mens Eventyreren kommer til at en Bard-Rogue med mulighed for fighter-evner. De ting, som du efterlyser, tror jeg vil være dækket af Eventyrer-klassen, når vi når frem til den.

    Angrebsbonussen hopper fra +0 til +2, fordi der ikke er nogen bonus på level 1. De fleste ting kommer først fra level 2 af, så du hurtigere kan sammenstykke din karakter og komme i gang. Så vælges alle tingene til senere. Hoppet senere er for at distancere Lykkeridderen i kamp fra Eventyreren, der igen distanceres fra troldmanden. Det erstatter lidt 3,5’s Weapon Focus feat. I stedet for at bruge dine ressourcer på at blive god til det, du skal være god til, så bliver du det automatisk.

    Hit Dice og Hit Point er et af de uafklarede områder pt. særligt i forhold til Tærskel og sår-systemet. Lige nu er det mest for at signalere, at Lykkeridderen har mange hit points, og at spændet på 1d10 ikke er ønskeligt, så hellere 5-10 hp, og måske bliver det faste værdier i stedet for.

  6. Pingback: [D&D 5th] Lav dit eget D&D – udkast til Eventyrer | Stemmen fra ådalen

  7. Hej Morten
    Jeg syntes det ser lovende ud – og jeg kunne egentlig godt tænke mig at spille en Lykkeridder, der virker mere interessant end en traditionel Fighter.
    Skulle jeg komme med et forslag til andre evner, så er jeg tilbage til min gamle kæphest med at der gerne må være en evne, som gør det muligt at fælde store fjender med et enkelt hug. Traditionelt D&D ender alt for ofte med at kamp på de højere levels er reduceret til rent HP Attricion. Og det er simpelthen så kedeligt. Og derfor syntes jeg det kunne være relevant for Lykkeridderen, at have evnen til potentielt at kunne afslutte Boss Fights (eller hvad vi nu skal kalde dem) ret hurtigt.
    Det kunne også være muligheden for at lave flere angreb i runden (så det er lidt nemmere endnu at vade igennem en hob gobliner eller gå amok og tvinge modstanderen i knæ med en masse sværdhug).
    Derudover så syntes jeg, at det er lidt underligt at Rytter er en tvungen evne. Jeg kunne da godt forstille mig, at det ikke altid giver mening at Lykkeridderen er sej til at bruge lanser og slås på hest.
    Jeg savner også muligheden for at kunne trække Lykkeridderen i en retning af en Ranger, der også er ferm til at bruge bue.

  8. ludofex siger:

    Jeg synes det er lidt spøjst at man skal helt op på level 6 før man har en decideret valgmulighed mht. evner. Fair nok at man skal kunne komme hurtigt i gang på level 1, og det er selvfølgelig nogenlunde i tråd med den klassiske D&D kriger (og tyv), men det forekommer mig alligevel lidt restriktivt. Specielt da der – set i forhold til AD&D – er et par underklasser så som Ranger og Bard der er røget ud som valgmuligheder.

    Apropos Thomas’ ønske om en bueskytte, så kan Våbenferm og for den sags skyld også Kløvende hug godt bruges sammen med en bue i deres nuværende formulering. Jeg ved ikke om det var intentionen, men det virker da ok.

    Våbenferm virker iøvrigt voldsomt god. Specielt med kilscore modellen, men selv hvis det var bare regulær D&D så er +4 skade ganske imponerende.

    Personligt har jeg ikke så meget imod modifiers. De fleste her virker i hvert fald nogenlunde statiske, så det er ikke noget man løbende skal regne på. Jeg tror det virker fint at begrænse Fordel/Ulempe til de situationelle bonusser. Det virker fint ikke at skulle bekymre sig for meget om stacking for ting der er midlertidige, det virker godt at de situationelle effekter giver solide bonusser/minusser siden man kun oplever dem i få slag og det virker mere spændende at de situationelle effekter er lidt anderledes end de statiske.

    Fordi jeg ikke har noget imod de statiske bonusser underjeg mig også lidt over at Lykkeridderen og Eventyrere ikke få en kampbonus allerede fra level 1. Det virker ikke som en overdreven ekstra evne at skulle voerskue, men det er måske bare mig. Måske er jeg bare nysgerrig efter at se hvad det er tanken at en Toldmand eller Klerik kan på level 1, så jeg kan sammenligne.

  9. Morten Greis siger:

    Hej Thomas,

    I første omgang er jeg ikke interesseret i at indføre flere angreb i runden, da de ofte er lidt drilske at håndtere. Dertil så satser jeg generelt på at killScore-systemet vil åbne for en hurtigere afslutning af kampen, men mod store monstre vil den ikke komme automatisk, men være betinget af at gruppen arbejder sammen, eller at man finder måder at svække modstanderen på.
    Som Nis påpeger gælder Lykkeridderens særlige kampevner for alle våbentyper, så han kan allerede nu gøre seje ting med sin bue. Det kan være at jeg tilføjer en bue som alternativ til hans rytterevne.

    Hej Nis,

    Jeg har vist addresseret de fleste af dine bemærkninger under din anden kommentar. Som nævnt der er +4 på skade set i forhold til, at der praktisk taget ikke er nogen skadesbonus fra styrke (nu er den typisk på +1 eller +2).

    Jeg skal i alle fald holde for øje at sikre mig at de to ikke-magiske klasser har versalitet i forhold til de to magiske klasser fra tidligt hold.

  10. Pingback: [D&D 5th] Lav dit eget D&D – Lykkeriddere, Eventyrere og Halvorker | Stemmen fra ådalen

Skriv, skriv, skriv

