[D&D 5th] Lav dit eget D&D – Livspoint og helbredelse

Hvordan skal hit points håndteres?

På nuværende tidspunkt har jeg afskaffet hit points for monstre. I stedet har de en Tærskel og et antal sår. Hvert angreb fjerner et sår fra modstanderen og har en chance for at dræbe monstret i et hug. Hvordan med heltene?

Hvordan skal helbredelse og heling klares?

En hel masse systemer bygger på, at heltene bliver udsat for en masse angreb, som konstant dræner deres helbred, og det er derfor nødvendigt hele tiden at samle heling op eller at allokere en i selskabet til konstant at kunne hele gruppen. Sidstnævnte gør det ofte på bekostning af at kunne bidrage med andre handlingen og/eller andre evner og ressourcer.

Selvheling

D&D 4th og D&D Next forsøger at løse noget af problemet ved at overføre heling-kompetencen fra at være noget en i gruppe gør for resten til noget, som hver kan gøre for sig selv. Nogle i gruppen kan fortsat være specialiserede i og sætte deres ressource af til at helbrede og hele sår, men det er mindre strengt nødvendigt.

Nuværende udkast

Alle spilpersoner har livspoint, og hvert angreb mod dem, reducerer deres livspoint. Rammer livspointene 0, er karakteren døende. Rammer værdien negativ Konstitution, er karakteren død. Hver karakter har et fast antal livspoint pr. niveau, og eneste variation kommer fra Konstitutionsbonusen, som tildeles pr. niveau.

  • Lykkeridder — start 10+Kon-værdi + 10 livspoint pt. niveau
  • Eventyrer     — start 6+Kon-værdi + 6 livspoint pt. niveau
  • Troldfolk       — start 8+Kon-værdi + 4 livspoint pt. niveau
  • Helligfolk      — start 6+Kon-værdi + 6 livspoint pt. niveau
  • Halvork        — start 8+Kon-værdi + 8 livspoint pt. niveau
  • Elver             — start 6+Kon-værdi + 6 livspoint pt. niveau
  • Dværg          — start 8+Kon-værdi + 8 livspoint pt. niveau
  • Halving         — start 6+Kon-værdi + 6 livspoint pt. niveau

Heling af sår og skader

Førstehjælp

Med et visdomstjek kan døende karakterer stabiliseres. Sværhedsgraden er 10 samt den negative værdi, som karakterens livspoint er på. F.eks. en karakter på -4 livspoint har sværhedsgrad på 14 for at blive stabiliseret.

Efter hver kamp kan en karakters sår behandles. Med et visdomstjek mod … heles X livspoint. Det helede antal sår kan ikke være større end mængden af skade karakteren fik i kampen (eller den situation, som forårsagede skaden). Der kan kun gøres et sådant forsøg, og det skal gøres umiddelbart efter kampen (eller den situation, som forårsagede skaden).

Antal helet livspoint er baseret på karakterens klasse:

  • Lykkeridder — 1t10 livspoint
  • Eventyrer     — 1t6 livspoint
  • Troldfolk       — 1t4 livspoint
  • Helligfolk      — 1t6 livspoint
  • Halvork        — 1t8 livspoint
  • Elver             — 1t6 livspoint
  • Dværg          — 1t8 livspoint
  • Halving         — 1t6 livspoint

Overnatning

Efter en god nats hvile i en lejr heler karakteren følgende antal livspoint:

  • Lykkeridder — 1t10+Kon-værdi livspoint
  • Eventyrer     — 1t6+Kon-værdi livspoint
  • Troldfolk       — 1t4+Kon-værdi livspoint
  • Helligfolk      — 1t6+Kon-værdi livspoint
  • Halvork        — 1t8+Kon-værdi livspoint
  • Elver             — 1t6+Kon-værdi livspoint
  • Dværg          — 1t8+Kon-værdi livspoint
  • Halving         — 1t6+Kon-værdi livspoint

Magisk helbredelse

I form af trylledrikke og andre rare sager kan sår på forunderligvis heles hurtigt og effektivt. Ved siden af disse metoder, er der helligfolkenes evne til at hele sår.

Helligfolk kan ved siden af deres formularer helbrede sår og skader på magisk vis.

Bringe balance

Helligfolk kan reetablere balance i skabelsen ved at trække på deres magiske forbindelse til verden. For hver to niveauer kan Helligfolk Bringe balance en gang om dagen ved håndspålæggelse. Bringe balance har ved hver anvendelse en af følgende effekter:

  • Sårpleje: Karakteren får automatisk effekten af dobbelt førstehjælp (f.eks. heles 2t10 livspoint for en Lykkeridder). Der kan heles når som helst (altså ikke kun umiddelbart efter at skaden er sket), og der kan heles mere end der blev modtaget i den enkelte situation (op til maksimal livspoint).
  • Sygdomsbehandling: Helligfolk laver et visdomstjek+4 mod sygdommen for at helbrede den. Ved succes ophører sygdommen, og evt. skader begynder at heles.
  • Neutralisere gift: Helligfolk laver et visdomstjek+4 mod giften for at standse dens effekt. 
  • Stabilisere: Døende karakterer stabiliseres automatisk, ryger op på 0 livspoint, og de får herefter effekten af førstehjælp.
  • Reparere skader: Hvis en karakter har mistet evnepoint på grund en eller anden skade, kan Helligfolk reparere noget af denne skade ved et succesfuldt visdomstjek mod sværhedsgrad 14 + det tabte antal evnepoint. Ved succes repareres 1t4 point. F.eks. en lykkeridder har mistet 4 behændighedspoint, og det kræver en 18’er at hele noget af skaden. Har karakteren mistet point fra flere evnetal, repareres kun skaden fra en af disse.

Helligfolks Bringe Balance:

  • Niveau 2: 1 gang om dagen
  • Niveau 4: 2 gange om dagen
  • Niveau 6: 3 gange om dagen
  • Niveau 8: 4 gange om dagen
  • Niveau 10: 5 gange om dagen

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i D&D, Hjemmebrygget D&D basic 5th, Hjemmelavede spil, Rollespil, Spildesign. Bogmærk permalinket.

15 svar til [D&D 5th] Lav dit eget D&D – Livspoint og helbredelse

  1. Jeg syntes man bør starte højere, og få mindre livspoint på efterfølgende niveauer. Jeg kan ikke lide man er så udsat, og at systemet laver enorme hop i starten.

    Jeg syntes du skal fjerne “Det helede antal sår kan ikke være større end mængden af skade karakteren fik i kampen (eller den situation, som forårsagede skaden).” Det lyder som en masse besvær for en meget lille effekt.

    Og ellers ser det ganske fornuftigt ud. Det er simpelt og ligetil, og jeg er glad for du giver karaktererne faste værdier frem for terningerul.

  2. ludofex siger:

    Ligesom Asbjørn er jeg lidt skeptisk overfor de lave start HP. Selvom jeg også må indrømme at der er noget helt specielt ved at spille første niveau D&D, og den ganske særlige glæde ved at nå andet level, hvor man dog beygynder at kunne holde til lidt. Men det betyder at der nærmest er to spil i et, og jeg tror man får en mere helstøbt oplevelse, hvis man fjerner den meget usikre start. Eller måske har den som et slags ‘level 0’, hvor man heller ikke behøver have valgt klasse og sådan.

    Jeg kan godt lide at mængden af healing er bundet til den der bliver healet, således at dem med de store HP puljer også er dem det er nemmet at heale.

    Det er meget lidt magisk healing du umiddelbart lægger op til. Med mindre Helligfolk har andre muligheder end at ‘Bringe Balance’.

  3. Morten Greis siger:

    Jeg har det lidt mærkeligt med at tildele endnu flere Livspoint ved spillets begyndelse. Siden I begge spørger til det, kunne jeg godt tænke mig at høre, hvor mange I hver især vil tildele?

    @ Asbjørn: Formuleringen er måske lidt knudret, og det kan være en regel, der kræver lidt ekstra bogføring. Den er dels et levn fra gamle versioner af D&D, hvor First Aid-skill’en fungerede på den måde, og så er det en regel, der handler om fiktionsuniversets konsistens. Folk vil med garanti bemærke, undre sig og sikkert også beklage sig over det urealistiske at man kan hele gamle sår tidligere kampe, når man heler de nye sår, hvis der ikke er et loft for mængden af sår, der kan heles. Af den grund har jeg den med.

    @ Nis: Som udgangspunkt kan Helligfolk ikke hele mere end Bringe Balance angiver. Tanken er i stedet at man foretager første hjælp efter hver kamp/ulykke/fælde, og det kommer til at erstatte Cure Light Wounds.
    Jeg har fastsat mængden healet til at være karakterens livspoint-terning, og det betyder i praksis, at en Lykkeridder med en smule held får 1t10 livspoint tilbage efter hver kamp.
    Sværhedsgraden bliver nok en flad 10’er. Helligfolk kommer til at få en bonus til førstehjælpstjeks.

  4. Jeg ville sætte dem op med +100%-+200%. Men jeg er også stor modstander af man kan risikere at dø meget nemt i systemet. Jeg vil helst have at spillerne kan se på deres hit points om næste kamp bliver et gamble eller ej, så de delvist selv vælger om du tør satse deres liv.

    Alternativt kan du lade dem lægge deres fuld konstitutions score til fra starten, men det gør dog denne evne endnu vigtigere.

    Men jeg tror ikke der er mange der syntes det er sjovt at løbe ind i en ork-økse i første rum, og falde om inden man overhovedet er kommet i gang.

  5. ludofex siger:

    Ligesom Asbjørn ville jeg nok sætte dem op til ca. de dobbelte. Det handler mest af alt om at en enkelt ganske alimidelig goblin han gå ind og lave et one-hit-kill på alle dem der kun har 6 hp som basis. Du er tydeligvis også selv lidt opmærksom på det problem siden du har givet Troldfolk 8 HP på level 1. Det handler lidt om hvorvidt det er spillerne selv der har gamblet, fordi de gik ind/ikke trak sig tilbage, da de tydeligvis havde lavt med HP, eller om de bare flat out ikke havde mulighed for at have flere HP, men uheldet var ude. Og så heldig skal man heller ikke være med en 1t6 for at slå 6.

    Allerede ved level 2 har alle så mange HP at de – når de er helt raske – er udenfor akut fare fra orker og gobliner, men stadig der hvor et sår eller to gør at man skal tænke sig om. Som jeg sagde i mit første indlæg så handler det nok meget om du gerne vil have to vidt forskellige oplevelser på level 1 og level 2.

  6. ludofex siger:

    Jeg kan iøvrigt godt lide begrænsningen på førstehjælp, men det er muligvis bare fordi jeg er vant til den slags regler.🙂 Og jeg kan godt se man kan få en del healing af den vej.

  7. Morten Greis siger:

    Hmm, ud fra jeres kommentarer er jeg ikke sikker på, at min betegnelse kon-værdi er helt tydelig. Antallet af Livspoint, man begynder med, er klassens værdi plus den fulde værdi af konstitution-evnen, ikke bonussen. Således en Lykkeridder med Konstitution 15 begynder med 25 livspoint.

    Apropos orker med økser er det vigtigt at holde D&D becmi adskilt fra D&D 3rd. I førstnævnte gør orker typisk 1t6 i skade, mens orker i sidstnævnte gør 1t12+3 i skade, og økonomien i dette system følger D&D becmi. Selv uden min ovennævnte specifikation gør det, at orken på første angreb kun i sjældne tilfælde er dødbringende på første hug – omend Nis er sin bemærkning inde på, at med kun 6, 8 eller 10 livspoint på niveau 1, bliver en 1t6-svingende ork hurtigt dødbringende. Forhåbentlig har de fleste eventyrere med deres konværdi som bonus et sted mellem 16 og 20 livspoint i snit på niveau 1.

  8. ludofex siger:

    Ahh. Så giver det straks mere mening. Jeg så godt der stod kon-værdi, men i siden du også havde brugt det ord for det man optjente ved hvile (og jeg i den sammenhæng tænkte det var voldsomt at få hele sin kon-værdi tilbage), så var jeg endt med at tolk det som kon-bonus.

    In any case, så lyder X+Kon-værdi, som et fint udgangspunkt. I den sammenhængkan jeg så ikke helt forstå at Troldfolk skal have +8 i stedet for +4 HP på første level, men det er en mindre ting og det udligner sig jo hurtigt.

  9. Morten Greis siger:

    🙂

    Grunden til at troldfolk har flere er, at de har evnen Hærdet, som giver den dobbelte mængde basis-livspoint. Troldfolk gennemgår hårde og ydmygende oplæringskår hos deres strenge mestre, som siden indgyder dem med en ekstra livsvilje.

  10. ludofex siger:

    Nu vil jeg så lige følge op på min tidligere indskudte bemærkning. Er det virkeligt tanken at man får X+kon-_værdi_ tilbage når man sover? Det er jo mere eller mindre fuld healing på en enkelt aften eller to? Kan man få den gode hvile i en almindelig lejr, eller skal man helt tilbage til civilisationen?

  11. Morten Greis siger:

    Jeg havde tænkt mig den store mængde livspoint retur, når man slår lejr. På lave levels er det fuld healing effektivt set, men omkring level 3-4 stykker burde det ændre sig. En Lykkeridder med Kon 10 har 20 livspoint på niveau 1 og heler 10+1t10 om natten. På niveau 4 har han 50 og heler fortsat 10+1t10.

  12. ludofex siger:

    Fint nok. Jeg tror muligvis du har gjort Konstitution til en af de vigtigste egenskaber for eventyere, men det er vel også fair nok.🙂

  13. Morten Greis siger:

    Ja, den er lige pludselig blevet til en super egenskab, men den “risiko” løber jeg gerne.

  14. Pingback: [D&D 5th] Lav dit eget rollespil – Troldfolk og helligfolk | Stemmen fra ådalen

  15. Pingback: [D&D 5th] Lav dit eget D&D – Helligfolk og deres kulte | Stemmen fra ådalen

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s