[Historie] En søgning på nettet giver …

Et af de mere kuriøse argumenter, jeg af og til støder på ved forelæsninger og i faglitteratur, er, at et givent emne eller vinkling på emnet er signifikant, fordi der er X tusinder af resultater ved en søgning på nettet om emnet.

Der er alskens problemer ved udsagnet, som gør det meningsløst. Hvor mange resultater eller hits skal der til for, at tallet er signifikant? 10.000? 100.000? 1.000.000? Hvad skal vi sammenligne med?

(For mit eget vedkommende er antal søgninger kun interessant, når jeg får færre end 1000 eller 100 resultater).

Tallets størrelse siger heller ikke noget om søgningens kvalitet. Hvor grundigt afgrænset er søgningen? Hvordan er søgningen helt præcist udformet, og blev der søgt på variationer?

Og hvor meget siger søgningen vitterligt om emnet? Søgningen på f.eks. en konspirations-tese kan lige så vel rumme et utal af hits, som afviser tesen, som en søgning på et stykke af vikingetiden kan resultere i bandnavne?

Og vel være at bandnavnet eller afviserne af tesen er relevante, hvis man gerne vil kigge på emnets udbredelse, men en succesfuld pladeudgivelse fulgt af en turne kan let skævvride tallene voldsomt, da kendskabet til pladenavnet ikke indikerer kendskab til emnet, ligesom at have set Titanic-filmen ikke er det samme som at vide, at den er baseret på en historisk hændelse (nemlig at to unge fra forskellige sociale kår forelsker sig i hinanden).

Antal hits i en søgning er et billigt point i at lege trendy med nettet, og er et udsagn af ex cathedra-typen, hvor man tilskriver emnet en signifikans via et stort tal – og igen det uden at have noget at sammenligne dette tal med.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i absindth, historie. Bogmærk permalinket.

3 svar til [Historie] En søgning på nettet giver …

  1. Uffe siger:

    Det minder mig om en søgemaskinemekanik Luke Crane brugte i noget chatrollespil for snart længe siden. Den part der fik flest hits på en søgnng på dennes seje attribut vandt.

    Se, sådan fik jeg snakken tilbage på rollespil.

  2. Morten Greis siger:

    Det var et smukt highjacking-eksempel, Uffe, tak for det, og faktisk en sjov mekanik. Hvis man så kunne lave noget tilsvarende med facebook, er der konturerne af et interessant spil, der behandler ens on-line identitet som avatar for ens karakter.

  3. Kristoffer Apollo siger:

    Det er ellers et godt princip, du har fat i der, Morten. Et par hurtige søgninger afslører fx, at “anal sex” med 199 mio. hits er et mere signifikant emne end “global warming”, der kun får 180 mio. hits.

    Interessant tanke med Facebook, i øvrigt.

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s