[D&D Next] N1 Against the Cult of the Reptile God

Grundet en kommende rokade i spilgruppen er Spelljammer sat på pause, indtil gruppen er rekonstitueret i en ny form. Indtil da spiller vi D&D Next-spiltesten, men i stedet for at anvende de officielle spiltestscenarier – vi har trods alt udforsket Caves of Chaos en gang, og det andet scenarie er ikke fra 1987 – har vi valgt scenariet N1 Against the Cult of the Reptile God (1982), som er et scenarie for en lav-level gruppe, så vi kan lave et nyt sæt karakterer og kaste os ud i det.

Gruppen var ikke fuldtallig, men i første omgang består den af to halvinger og to dværge, så selskabet rager ikke højt op.

I mødes på en kro …

Sådan begynder kun de færreste klassiske D&D-scenarier. Som jeg tidligere opsummerede med en række D&D-scenarier, så sidder der normalt ikke en skummel fyr i hjørnet og udstikker eventyrerne en mission – og begynder de på en kro, er det som regel en budbringer, som beder heltene dukke op et andet sted for en opgave. I Against the Cult of the Reptile God begynder det med, at spilleder ruller to gange på rygtetabellen. På baggrund af to rygter herfra, har eventyrerne besluttet sig for at rejse fra Hochoch til Orlane for at hjælpe det trængte landsbysamfund. Vore helte har således hørt et rygte om, at en ældgammel ondskab truer stedet, og at der er et mangehovedet monster, som røver børn om natten. Hvad bedre motiv for at drage på eventyr?

Velkommen til Orlane

En gang var det en stortrivende landsby med vokseværk bygget op omkring en lille sø, hvor et prægtigt stentempel dedikeret til kornguden Merikka, knejser spejlende sig i søen blå. Gårde og værksteder ligger spredt rundt om, trivende på det tidligere bugnende landbrug, og tre kroer holdt de mange gennemrejsende beskyttet mod tørre garner og mørke landeveje. Nu skuler folk, kigger mistrøstigt på rejsende, og den ene kro er lukket. Når det lille rejseselskab nærmer sig gårde, forsvinder børn og kvinder straks væk, og i døren stiller hærdebrøder bønderkarle sig. Hvad er mon årsagen til dystre stemning? Hvad har ramt den ellers så trivelige by Orlane?

En smule udforskning, en smule kamp

Vore helte rejser nysgerrige gennem byen. De indlogerer sig hos Det Gyldne Korns kro, og vandrer lidt videre i byen. Ved at spørge sig for flere steder, kommer rejseselskabet frem til, at ingen kender noget til det flerhovede børnenappende monster, men der er en mærkelig stemning i byen med forfaldne gårde og forladte bygninger, som generelt affejes med et vagt udsagn om, at der er en anden stemning i byen, som bare er der.

Heltene finder også Det skummende krus’ kro, som er forladt og spærret af, og de undersøge kroen, som synes forladt ret hurtigt. I kælderen finder de et lager af rådnende madvarer, og pludselig overfaldes de af to skællede, øgleagtige humanoider med svømmehud og finner bevæbnet med stenøkser. En kort kamp gør det hurtigt af med dem – og den tager rent mekanisk kort tid og glider let; jeg kan godt lide D&D Next – hvorefter heltene finder en pose guld, og de undrer sig over, hvorfra kommer monstrene, hvad laver de i kælderen, og hvem kender til monstrenes tilstedeværelse – og hvordan er de kommet ind i den afspærrede kro?

Templet

Gruppen fortsætter op til templet, hvor de hilser på præstinden Misha. Gruppen holder hende distraheret med alskens spørgsmål om dette og hint, mens gruppens listetyv sniger sig rundt i det rummelige tempels rum i den ene fløj, men køkken, spisesal og munkeceller er ikke videre ophidsende. Imens har Kristoffers karakter bildt præstinden ind, at han dyrker samme gudinde, og derfor inviteres karakteren til at overnatte i en munkecelle frem for at bo nede på kroen – og det indvilliger han i.

Gruppen splittes

Mens Kristoffers karakter bliver tilbage på templet, tager resten af gruppen tilbage til kroen, hvor de vil forsøge at drikke folk under bordet for at lokke oplysninger ud af dem. Der bælles øl, mens guldet fra episoden ved den forladte kro fordeles, og rejseselskabet morer sig med, hvor stor andel de monstro skal gemme til deres kammerat, der har sig et refugium oppe i templet. Imens går Kristoffers karakter på opdagelse, men han støder alene på spisesal, munkeceller og køkken, hvorefter han krydser over til templets anden fløj for der at udforske templet.

Imens går snakken nede på kroen, og heltene lærer mere om Orlane, blandt andet at der er en tredje kro, Den slumrende slange, og de overvejer straks at bryde op og trods aftenmørket at vandre gennem byen for at finde den. De spørger desuden også til, hvem og hvad der sker i byen.

Andetsteds har Kristoffers karakter fundet et usædvanligt rum. Det er langstrakt, men smalt, og på væggen overfor døren er ti nicher beklædt med sort fløjl, som fremhæver de udstillede guldskatte, som er i hver niche – og pludselig er Kristoffers karakter den succesfulde, hvad angår skatte. Uheldigvis hviler sælsom magi over skattene, så da de håndteres, skal der pludselig laves saving throws. Det første klares, mens det andet fejler, og en usædvanlig kraft dræner karakteren for styrke, så han nu har sølle 3 i Strength.

Kristoffer stiller sig derfor tilfreds med sine to skatte, og hans karakter sniger sig tilbage til munkecellerne for at skjule skatten. Først vil han skjule den i en tom celle, men den eneste tomme celle, opdager han, rummer en skjult lem til et kælderlokale. I stedet ender han med at gemme det i sin egen celle, og herefter slutter aftenens spil.

Afslutningsvis

Vi spiller noget løssluppent investigation-rollespil. Det er hyggeligt, og det er sjovt. Scenariet har ret åbne rammer, så det er bare at gå rundt og snakke med de mange NPC’ere og få en ide om, hvad der sker. En enkelt kamp blev det til, og D&D Next fungerede fint her. Ligeledes fungerede systemet ret fint under udforskningen, hvor vi havde enkelte terningkast. Det er sjovt at spille et scenarie med et så åbent og vekslende oplæg, som N1 Against the Cult of the Reptile God byder på. Hvordan det skal gå vore helte vil tiden vise. Men næste gang kommer der en række mindre revisioner, da der lige efter vores spiltest dukkede et nyt spiltestdokument op, som rummer nogle væsentlige ændringer.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i D&D, D&D Next, Rollespil. Bogmærk permalinket.

2 svar til [D&D Next] N1 Against the Cult of the Reptile God

  1. Det er rigtig spændende at læse om alt dit old-school Dungeons and Dragons rollespil. Spiltester du D&D Next nu? Hvis ikke allerede du har skrevet et indlæg om det, så kunne det være ret interessant hvis du skrev lidt overordnet om systemet…🙂

  2. Morten Greis siger:

    Jeg er i gang med at spilteste D&D Next. Det sker lidt sporadisk, og det er anden gang, jeg spiller det. Tidligere spillede jeg det som omtalt her: https://mgreis.wordpress.com/2012/06/22/dd-next-med-betatest-i-the-caves-of-chaos/ – men der er sket en del ændringer i systemet siden da, så det fortjener nok et nyt indlæg, hvad jeg synes om systemet.

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s