[Foromtale] OldSkole rollespil på Con2

Sæsonen for foromtaler nærmer sig med raske fjed, så jeg må hellere få budt ind med slige tekster.

Sidste sæson havde E&E – Elefanter & Eventyrere – i fokus, og genren holder en lille pause, mens jeg arbejder med D&D næsten, som præsenteres i en form på Con2, og som kommer til at optræde som HelCon på Fastaval. Med D&D næsten vil jeg gerne arbejde med OldSchool genren og dens dungeon crawls, men også med D&D-reglerne i en variant, hvor det går stærkt. Stærkt, fordi en dungeon og lidt til skal kunne nås i en spilblok – og der skal både laves karaktere, læres regler og håndteres flere kampe i samme blok. Idealet er derfor at ramme formen fra det røde D&D-basis sæt, fordi det er et system, hvor det ikke tager mange minutter at lave en karakter, og det er et regelsystem, hvor kampene faktisk går ret stærkt.

Men nok om baggrunden. Nu gælder det foromtaler, og vi begynder med foromtalen til Con2. Jeg laver her tre foromtaler mest for at understrege, at man ikke skal deltage i blokkene i scenariet, da der ikke er tale om et langt scenarie, men i stedet tre sammenhængende scenarier, hvor man kan deltage i den del, man har lyst til.

Aftenlandet

Når aftensolen forsvinder i horisonten trækker den lange skygger over ødemarken, og i deres mørke gløder øjnene rødt fra nattens væsner, som lusker frem. Gobliner, orker og kobolder er på krigsstien.

Fra fæstningens mure kigger kommandant Lucinius bekymret ud over landet, hvor stadig flere monstre flokkes, og hver nat bliver lyden af deres trommer dundren og hornenes gjald stadigt voldsommere. Hvad tiltrækker dem? Hvad er det for en mørk kraft, som kalder dem til sig?

Med en bekymret mine forlader Lucinius bolværket. Hvordan skal han forsvare rigets grænser mod de mange monstre, som stimler sammen uden for hans murer? Kejserriget kan ikke undvære sine legioner til en enkelt bekymret kommandant. Hvad der er brug for, er nogen, som kan rejse uset ud i ødemarken og finde årsagen til det mørke, som samler sig i ødemarken.

Her begynder historien for vores helte. En flok modige, unge eventyrere skal vove sig ud i ødemarken og finde årsagen til at orker, gobliner og kobolder er begyndt at flokkes. Hver nat høres deres krigstrommer, og hornene gjalder.

Aftenlandet er oldschool rollespil, og henter sin inspiration fra materiale så oldschool, at de fleste rollespillere, du kender, endnu ikke var født, da det blev spillet (1977-1984). I Aftenlandet udforskes mystiske huler, monstre konfronteres og forunderlige skatte findes, men lige om hjørnet lurer de fæleste fælder og de forfærdeligste skurke. Aftenlandet bruger en enkel variant af D&D-reglerne, som tager få øjeblikke at lære.

(tiltænkt fredag aften; eksterne spilledere ønskes)

Morgenlandet

Fra sit bolværk skuer kommandant Lucinius ud over ødemarken. Hans fæstning er grænsen mellem barbari og civilisation, og ude fra horisonten strækker lange sorte røgsøgler sig dovent over morgengryets himmel. Sent i nat kom hans spioner ind fra vildmarken. De havde vilde historier om et stort og sælsomt mørke, som havde rejst sig fra graven og nu kaldte al ondskab til sig. Fast besluttet vender han sig om, og går ned af trappen til gårdspladsen, hvor en gruppe eventyrere står klar. Han havde besluttet sig for deres opgave.

Her begynder historien. Eventyrere sendes ud i ødemarken for at opsøge det mørke, som truer med at sende horder af ondskab mod kejserriget.

Morgenlandet er oldschool rollespil, og henter sin inspiration fra materiale så oldschool, at de fleste rollespillere, du kender, endnu ikke var født, da det blev spillet (1977-1984). I Morgenlandet udforskes mystiske huler, monstre konfronteres og forunderlige skatte findes, men lige om hjørnet lurer de fæleste fælder og de forfærdeligste skurke. Morgenlandet bruger en enkel variant af D&D-reglerne, som tager få øjeblikke at lære.

(tiltænkt lørdag dag; eksterne spilledere ønskes)

Skumringslandet

Om aftenen, når vinden har lagt sig, går kommandant Lucinius op på fæstningens for at skue ud over ødemarken, som han vogter over. I rolige tider er alt fredeligt, men nu blusser bålene op overalt. De spredte styrker af orker og kobolder, som flokkedes i ødemarken under Mørkets kald, har samlet sig under en ny leder, orkhøvding Thar, som har beordret krigsmaskiner bygget. Snart vil de marchere mod fæstningen, og derefter mod resten af kejserriget. Uden rigets legioner til at standse orkerne i felten, er den bedste løsning være at sende en flok eventyrere direkte efter høvding Thar. Heldigvis har kommandant Lucinius netop løsningen ved hånden: En flok eventyrere villige efter nye udfordringer.

Her begynder historien. En flok eventyrere sendes ud i ødemarken for at snige sig ind mellem orkernes rækker for at standse orkhøvding Thar.

Skumringslandet er oldschool rollespil, og henter sin inspiration fra materiale så oldschool, at de fleste rollespillere, du kender, endnu ikke var født, da det blev spillet (1977-1984). I Skumringslandet udforskes mystiske huler, monstre konfronteres og forunderlige skatte findes, men lige om hjørnet lurer de fæleste fælder og de forfærdeligste skurke. Skumringslandet bruger en enkel variant af D&D-reglerne, som tager få øjeblikke at lære.

(tiltænkt lørdag aften; eksterne spilledere ønskes)

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i Con, D&D, Hjemmebrygget D&D basic 5th, Hjemmelavede spil, OldSkool, Rollespil. Bogmærk permalinket.

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s