[12. dec.] HelCon på Fastaval 2013

Når først lågen til denne dag er blevet flået op, afslører der sig et forunderligt billede af HelCon, som jeg gerne vil dele med jer.

Der er tre ting med HelCon 2013, som jeg gerne vil, og som der er nogle spændende logistiske udfordringer med, som jeg meget gerne vil have input på.

Dungeon Crawl

Det er ingen hemmelighed, at jeg har rumsteret her på bloggen med at udvikle en Dungeons & Dragons-klon, som henter sin inspiration dels fra AD&D og dels fra D&D Next (beta test), men som forhåbentlig er designet til at være let at lære og meget hurtig at bruge. Kampe, som i D&D 3rd og D&D 4th let kan tage flere timer skal gerne være reduceret til et kvarters tid eller deromkring med plads til at snakke og rollespille med monstrene.

I HelCon-form kommer D&D-klonen til at fungere på følgende måde:

  • Sandkasse-spil: Ødemarken er fyldt med dungeons, og man vælger selv hvilken, man vil rejse hen til og plyndre.
  • Hver dungeon skal kunne gennemføres på en spilblok og sigte efter at give en oldschool-oplevelse.
  • Karakterer kan videreføres fra blok til blok, så man kan stige level løbende.
  • Man skal kunne deltage både som spilleder og som spiller (kræver en vis selvjustits), og det skal være muligt at forfremme sig selv til spilleder undervejs, hvis man godt kunne tænke sig at være spilleder.
  • Walk-on: Hvis man har en ledig spilblok eller ikke havde heldet med sig i reservekøen, skal det være muligt at troppe op og kaste sig ned i en dungeon med en flok eventyrere og lykkeriddere.
  • Hver spilblok er en ny årstid i settingen, så tiden går løbende og det påvirker nogle dungeons, som ændrer karakter med årstiden eller genbefolkes eller opdages og bliver tilgængelig undervejs.

Har du lyst at lave en dungeon til HelCon? Har du forslag til regelsystemet? Har du lyst at være spilleder? Har du forslag og løsninger til de logistiske udfordringer? 

Fastavalgildet

Et ekstra element jeg gerne vil have ind er medlemsskab af Fastavalgildet, således at enhver, der spiller med i en eller flere blokke, også er medlem af Fastavals gilde med medlemskort og det hele.

  • Medlemsskab af gildet giver gildepoint. Hver blok, hvor man er aktivt medlem af gildet og bidrager til gildet, optjenes gildepoint.
  • Gildepoint kan spenderes, når man spiller dungeon crawls. Pointene er en slags meta-point eller plotpoint, der skal demonstrere, at man er erfaren rollespiller gennem sit lange medlemsskab af gildet, og at man derfor kan ting, som andre ikke kan i rollespil – f.eks. tegne mere præcise kort, rulle criticals eller gennemskue fælder og andre udfordringer, identificere monstre og deres svagheder etc.

Hvad kan man lave som gildemedlem? Hvordan tager gildedeltagelse form? Hvilke konkrete fordele er der af medlemsskabet? Hvad kan man konkret få for sine gildepoint, og hvordan optjenes det?

Mikro-supplementer og Fastavalgildet

Det gælder, at basis-reglerne er tilgængelige for alle, og de gælder for alle, men alle officielle udgivelser gælder i spillet, og har man derfor en sjælden regelbog, så gælder den fortsat.

  • Jeg vil derfor gerne producere en række mikro-supplementer (en ny klasse, nye spells, nye evner til eksisterende klasser, nye racer etc.), som er på Fastaval i et begrænset oplag og kun dem, der har disse begrænsede ressourcer kan drage fordel af dem.
  • Mikro-supplementerne erhverves gennem gildearbejde og/eller gildepoint.
  • Mikro-supplementerne fordeles blandt udvalgte Fastaval-veteraner, internationale gæster og andre udvalgte personager (general, infonauter, diverse arrangører m.fl.), som kan uddele dem til folk, der lytter til deres røverhistorier osv.

Hvordan og til hvem skal mikro-supplementer fordeles? Hvordan skal systemet administreres? Har du lyst at være en af fastavalgilde-veteranerne, der har mikro-supplementer? Hvordan vil du uddele dine mikro-supplementer? Har du forslag til mikro-supplementer? har du lyst til at designe mikro-supplementer?

Skyd løs med ideer, tanker og forslag.

Idealet er at skabe et HelCon på to planer. Dels et plan, hvor man spiller klassisk dungeon crawl. Dels et plan, hvor man rollespiller rollespillere, der mødes om rollespil og spiller rollespil.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i Con, Fastaval, HelCon, Hjemmebrygget D&D basic 5th, Rollespil. Bogmærk permalinket.

15 svar til [12. dec.] HelCon på Fastaval 2013

  1. Det lyder som det fedeste helcon ever!

    Jeg stiller mig hermed til rådighed til at bidrage med et-eller-andet – det lyder som en ganske fantastisk og inspirerende ide!

  2. ludofex siger:

    Jeg synes også det lyder som et rigtigt underholdende HelCon. Jeg har dog lidt svært ved at ser hovrdan man laver ‘progression’ som Spilleder? Handler det udelukkende om at man skaffer spændende og sjældne udvidelser? Får man mere spændende dungeons? Sejere NPCer?

    Og apropos sjove udvidelser, så går jeg (inspireret af https://mgreis.wordpress.com/2012/11/26/kampagnedesign-kampe-i-og-om-orlane/) og tænker over diverse (kamprelaterede) personlighedsmekanikker til D&D-agtig fantasy. Det kunne der muligvis godt laves et mikromodul ud af.

  3. Morten Greis siger:

    Hej Kåre,

    Der er to ting, som det vil være super, om du bidrog med. Det ene kunne være en dungeon – hvis du har mod på at kreere en – og det andet er en tørn som dungeon master på FV.
    Hvis du kaster dig over en dungeon, skal jeg nok bistå med de tekniske sider med monster-stats og des lige; og så skal jeg måske få tryllet en dungeon-kreeringsguide frem.

    Hej Nis,

    Det er en fed ide! Det kunne jeg rigtig godt tænke mig at se et mikro-supplement på.

    I første omgang er gilde-progression tænkt med spillerne i fokus, og tager man tjanser som spilleder, kan man optjene gildepoint for det, som kan anvendes, når man er spiller.
    I første omgang var tanken, at man med gildepoint kan foretage sig plotpoint-lignende handlinger, og derfor er de tænkt som et spillerværktøj. Det samme er tænkt for mikro-supplementerne.
    Så gildestrukturen favoriserer spillerne, og de spilledere, som også deltager som spillere.
    Forslag til gilde-ideer for spilleder er velkomne, men et mikro-supplement med dødeligere monstre og farligere fælder er nok overkill.

  4. Det lyder godt – jeg er med på at lave en dungeon. Om jeg er med på at være spilleder vil jeg gerne vente med at sige til vi kom lidt tættere på fastaval – umiddelbart tænker jeg dog, at det kunne jeg godt tænke mig.

    Jeg vil meget gerne se en dungeonskreeringsguide – og ikke mindst nogle tematiske tanker omkring dem, så jeg har lidt en ide om hvilke ting der “skal med” når man skaber en dungeon for at den passer ind i spillet.

  5. Morten Greis siger:

    Fint🙂
    Tilkendegivelser om spillederi kan også sagtens vente til foråret.

    Jeg udformer en dungeon-kreeringsguide, og så kan du give dig i kast med det. Jeg er spændt på at se, hvad du kan trylle frem.

  6. ludofex siger:

    Hvor avanceret forestiller du dig at et mikromodul skal være, og hvor meget skal det være fornuftige balancerede regler vs. hvor meget skal det være spøjse parodier på Unearthed Arcana og andre klassiske splatbooks?

  7. Det lyder som et hyggeligt juleprojekt.

  8. Morten Greis siger:

    Jeg tænker, at mikromodulerne godt må være ubalancerede, og de må have elementer i stil med Unearthed Arcana og des lige. Selv har jeg planer om Navnebogen, hvor ens karakter får specialevner alt efter hvilket navn karakteren har, og så vil jeg lave et par små spellsupplementer, en kultbog og måske en med ekstra våben og rustninger, samt nogle med alternative powers til klasserne. Der er rig mulighed for en masse kaos, og tanken er at hvert mikro-modul eller mikro-supplement kommer i et stærkt begrænset oplag, så kun 5-10 spillere aktivt kan bruge reglerne af gangen.

  9. Morten Greis siger:

    @Kåre: Præcis!🙂

  10. Pingback: [Fastaval HelCon] Guide til dungeons | Stemmen fra ådalen

  11. Pingback: [Fastaval HelCon] Guide til mikro-supplementer | Stemmen fra ådalen

  12. Andreas Skovse siger:

    Ville det være sejt, hvis ‘de gamle rotter’ har mikrosmoduler, der ligger op af, hvilke områder de har? Således at man af Info-folk kunne få nye ting indenfor at skaffe sig viden, at bunkermedlemmer (som f.eks. undertegnede) kunne uddele ting, der gav en bonus indenfor at overskue en kompleks slagmark eller bruge sin Charisma i kamp, at kiosken havde magiske dimser indenfor mad og healing, at bar og cafe havde spændende potions, at Dirtbusters bare uddelte massiv skade (nye våben), o.s.v.?

  13. Morten Greis siger:

    Det er faktisk en rigtig god ide. Det kunne være spændende at udforme mikro-supplementerne inden for de rammer. Jeg vil gerne udforme Rollespilsgildets aktiviteter, så man kommer Fastaval rundt i jagten på supplementerne, og dit forslag passer fint ind i den sammenhæng.

  14. Pingback: [Fastaval HelCon] Invitation til at udvikle Fastaval Rollespillergilde | Stemmen fra ådalen

  15. Pingback: [Fastaval/HelCon] Guide til monstre | Stemmen fra ådalen

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s