[Fastaval HelCon] Reglerne “D&D næsten” til Hinterlandet

Reglerne til Hinterlandet er D&D næsten (D&Dn), og de er en hybrid inspireret af D&D becmi, AD&D, D&D 3rd og D&D Next, foruden The One Ring og en frygtelig masse andre rollespil, der har bidraget med småbidder her og der.

Regelsystemet og guiden til karakterer kan hentes her. Der er tale om en tekst i rimelig rå form, og feedback er velkommen. Hvis der er elementer, som savnes i reglerne, men som ikke synes strengt nødvendige, kan de forfattes som mikro-supplementer, så der bliver mulighed for at spille med dem (du kan bidrage med at designe mikro-supplementer og dungeons til Hinterlandet)

D&Dn: at lave en karakter

D&Dn: Spillernes regelhefte

Kort om D&Dn

Hele systemet er bygget op over nogle tilbagevendende mekanikker, som dels bygger på d20-baserede tjeks og dels bygger på initiativsystemet i møder.

d20-baserede tjeks

Først tager vi en række af de d20-baserede tjeks. De bruges til kampe (angreb), til at modstå specielle angreb (resistens), og de bruges til at interagere med overgivelserne (basistjek – herunder også de standardiserede handlinger, f.eks. førstehjælp), foruden ved planlægningen og udførslen af rejser.

Basistjek

  • 1t20 + evne bonus + særlig evne vs sværhedsgrad

Nærkamp

  • 1t20 + angrebsbonus + styrkebonus + særlig evne vs Forsvar

Afstandskamp

  • 1t20 + angrebsbonus + behændighedsbonus + særlig evne vs Forsvar

Forsvar (ikke et tjek, men bare formlen for Forsvarsværdien)

  • 10 + rustning + skjold + behændighedsbonus + særlig evne

Resistens

  • Heltes resistens: 1t20 + resistensbonus + bonus fra evner + særlige evne.
  • At overgå modstanderes resistens: 1t20 + evnens bonus eller tingens bonus mod modstanderens resistensværdi

Standardiserede handlinger

  • Førstehjælp: 1t20 + visdomsbonus + evt. førstehjæpsbonus vs 10
  • Parlay-handling: 1t20 + karisma bonus + særlige evne vs morale

Rejsetjeks – planlægning

  • Planlægning: 1t20 + intelligens + særlig evne + assistance vs sværhedsgrad 6*
  • Assistere planlægningen: 1t20 + intelligens + særlig evne vs sværhedsgrad 10

Rejsetjeks – at rejse

  • Rejse gennem kendt terræn: 1t20 + intelligens + særlig evne vs 8
  • Rejse gennem ukendt terræn: 1t20 + intelligens + særlig evne vs 12
  • Rejse gennem ukendt, men kortlagt terræn: 1t20 + intelligens + særlig evne vs 10
  • Udforske og kortlægge: 1t20 + intelligens + særlig evne vs 14

Initiativsystemet “Møder”

I det øjeblik heltene står over for en flok væsener, og der pludselig er flere aktiviteter, som finder sted samtidig eller bare er ønsket mellem spillerne om at foretage sig en række forskellige ting, bliver det før eller siden rart at formalisere forløbet, og det gøres det gennem initiativsystemet. Initiativ-systemet aktiveres i det øjeblik, der er behov for at fastsætte rækkefølgen af aktiviteter indbyrdes mellem heltene og over for væsnerne, bruges initiativ-systemet. Det betyder blandt andet at initiativ-systemet ikke først skal anvendes, når der angribes, selvom det typisk er ønsket om at angribe, som typisk vil sætte initiativ-systemet i gang.

Initiativ-systemet kører ikke på samme formel som ‘tjeks’, og det er for at holde det klart adskilt fra tjeksne.

Initiativ

  1. Erklær handling
  2. Find handlingens initiativværdi
  3. Rul initiativ: 1t10+initiativværdi
  4. Laveste værdi begynder

Oversigt over handlinger

Parlay – initiativværdi+0

  • Anråbe
  • Forhandle
  • True
  • etc.

Retræte – initiativværdi+2

  • Tilbagetrækning
  • Blokere
  • Blokade
  • Distraktion

Team – initiativværdi+3

  • Rygklap
  • Førstehjælp

Stunt – initiativværdi+4

  • Skjule sig
  • List
  • Akrobatik
  • Improviseret angreb

Udfald – initiativværdi+6

  • Angreb
  • Defensiv kamp
  • Stormangreb
  • Lås
  • Skærme
  • Finte med makker
  • Rygstik

Trolddom – initiativværdi+7

  • Brug formular
  • Brug magisk evne/troldkyndighed
  • Bringe balance

OBS. Det er en valgfri mulighed, at man ikke ruller initiativ, men simpelthen bruger en rækkefølge baseret handlingens initiativværdi.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i Fastaval, HelCon, Hjemmebrygget D&D basic 5th, Hjemmelavede spil, Mekanik, Rollespil, Rollespilartikler. Bogmærk permalinket.

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s