[20. dec] Drifting – i rollespil og andre steder

Bag lågen til dagens indlæg er en endnu en tømmeflåde mere drivende omkring på et endnu større hav.

Gårsdagens indlæg var et argument for drifting ud fra, at det er en del af rollespils medfødte traditioner. I dag gentages argumentet for drifting, men denne gang med et langhåret argument for drifting (som nok burde have været på planB-bloggen, men nu kom det med i julekalenderen i stedet):

Et andet argument for drifting er, at ikke at drifte er så godt som umuligt. Alle spil drifter – det gælder ikke kun rollespil, men også brætspil, og det gælder i videre omfang også lege og sportsgrene, som også ser reglerne forandret. Faktisk gælder det også love, regler og normer, som også gradvist drifter. Kun ved at investere væsentlige mængder af økonomisk, politisk, kulturel eller social kapital kan et system i en periode hindres i at drifte, da vi aktivt er nødt til at fastholde disse interpersonelle fænomener i en bestemt form, hver eneste gang vi anvender dem. I Poker og Skak fastholdes reglerne kun, fordi der er investeret masser af tid og penge i turneringssystemer med bestemte regler, det samme gælder for sport, og vi ser også lege forandre sig løbende. Det hænger sammen med at vi kan ikke reproducere vores interpersonelle aktiviteter i samme form uden at vi investerer vores ressourcer i dem, de glider hele tiden. Således er jule aften sidste år både helt magen til forrige år og året før og året før igen, og dog er der små forandringer, som opstår alle de steder, vi ikke aktivt fastholder dem i tidligere former.

Det sker da appliceringen af lovene eller reglerne eller aktiviteterne alle bygger på interpersonelle aktiviteter, og der derfor ikke er en udefra kommende målestok, vi kan rette handlingen efter. Således findes skak kun, fordi vi mennesker, når vi kigger på den ternede træplade med de 32 brikker, ser et skakspil. Naturen kan ikke med træpladen og de 32 brikker fortælle os, hvorledes disse 33 ting skal anvendes.

Derfor har vi drifting. Det kan ikke være anderledes.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i absindth, Husregler, Rollespil, Spildesign. Bogmærk permalinket.

2 svar til [20. dec] Drifting – i rollespil og andre steder

  1. Sirus siger:

    Burning empires.

  2. Sirus siger:

    …ups forkert post jeg ville svare på. Slet bare.

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s