[21. dec.] Rollespil over tegneserier

Her i landet har vi rollespillet SmølfQuest, som udover at være trykt i et gammelt nummer af Saga, tit og ofte har optrådt på Viking-Con, ligesom tegnefilmsrollespillet Toon. På Fastaval var der for mange år siden et scenarie, som udspillede sig i Steen og Stoffer-tegneseriens univers (hvor man spillede troldene under sengen), og der var Disney-scenariet, hvor man spillede skurketroldmandens uduelige hjælpere, foruden et Fantomet-scenarie. På Viking-Con har der været to Mummi-trolde scenarier (ganske vist bøger, men også udgivet som tegneserier i to forskellige omgange, foruden en tegnefilmsserie og en dukke-serie), og der har vist også været et western-scenarie med Dalton brødrene.

File:RPG MarvelUniverseRPG cover.jpg

Men fra de publicerede værkers udsyn ser det anderledes ud. I 1984 blev Marvel Super Heroes RPG udgivet, og i 2003 kom seneste iteration, men i skrivende stund er et nyt på vej. DC har også været med på spøgen. Det skete i 1985 og blev fulgt op i 1989 og i 1993:

DC Heroes First Edition Box Cover.jpg

Ved siden af de to store tegneserie-universer, er der udgivet en lang række superhelterollespil, som ikke er knyttet til specifikke tegneserie-universer.

Teenage Mutant Ninja Turtles fik rollespillet Teenage Mutant Ninja Turtles & Other Strangeness i 1985:

TMNT and Other Strangeness.jpg

Judge Dredd har også fået en tegneserie. Det skete første gang i 1985 og igen i 2002 og i 2009:

Cover of Boxed Set

Foruden ovennævnte rollespil, er der også Slaine, Metabaronerne og Prins Valiant rollespillene, samt ElfQuest og Usagi Yojimbo. Er der andre?

Ved siden af de nævnte tegneseriebaserede rollespil, er der en række grænsetilfælde, som f.eks. Star Wars, Star Trek og Dr. Who, hvis rødder er film- og tv-baseret, men eksisterer både som bog, computerspil og tegneserie, og naturligvis også som rollespil. I dagens opsummering springer vi fiktionsuniverser over, som er begyndt på en anden platform end tegneserier, men siden er sprunget over til tegneserier og rollespil. Ligeledes inddrages ikke rollespil, som er sprunget over i tegneserieformat såsom Dungeons & Dragons eller Paranoia.

Taget i betragtning af, hvor anderledes europæiske tegneserier er i forhold til de amerikanske tegneseriers fokus på superhelte, ville det være underholdende, om der faktisk blev lavet rollespil over tegneserier, som f.eks.

Splint & Co.

Gammelpot

Linda og Valentin

Natascha

Tintin

Yoko Tsuno

Nofret

Bob Morane

Hvilken europæisk eller ikke-amerikansk tegneserie så du gerne lavet et rollespil over (udover Judge Dredd og andre ovennævnte)? Det skal være mere end bare et conscenarie, det skal være et system eller et supplement (a la GURPS). Hvilke tegneserier er der allerede udgivet et rollespil over?

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i absindth, Con, Genrer, Rollespil. Bogmærk permalinket.

8 svar til [21. dec.] Rollespil over tegneserier

  1. Johs siger:

    Jeg er ved at genlæse Sandman så…

    I en række vampirekampagner har jeg brugt elementer fra den tegneserie, ligesom man kan finde finde citater til den i gl. fastavalscenarier (fx Midnight Blue). Hvis jeg skulle bruge universet, så ville jeg ikke llade de evige være centrale, men fortælle nogen historier med kæmpe bunke spilpersoner i forskelllige historier. Og jeg ville bruge et spilsystem a la Fiasco.

    Men endnu mere vil jeg gerne spille Will Eisners Dropsie Avenue. “Hovedpersonen” er en gade og de mennesker der bor på den op igennem tiden. Også et spil med et hav af spilpersoner. Wow, det ville være fedt.

  2. Du mangler vist Mouse Guard på listen over tegneserier der blev til rollespil.

    Der må da også være nogle spil i mange genren der har foretaget det spring. Men jeg kender ikke genren godt nok til at pege noget system ud.

    I øvrigt begyndte SmølQuest på Fastaval. Alle Viking Con tingene kom til senere og fra en helt anden gruppe spillere end dem ser skabte spillet🙂

    Der har også været lavet i hvert fald et scenarie baseret på Andeby. Og det er et potentiale jeg ikke helt forstår ikke er udnyttet mere. I øvrigt er jumbobøgerne da vist ret meget et europæisk fænomen.

    En anden tegneserie med oplagt potentiale er Ridder Goodwill der jo er klassisk fantasy.
    Selv ville jeg gerne spille noget rollespil baseret på Bluberry (eller måske Blåfrakkerne) men jeg er også en stor western fan. Og Deadlands gør det jo ret fint.

  3. Kristian siger:

    Jeg har Jeremiah rollespillet stående, der udkom under D20-boomet. Det er selvfølgelig baseret på tv-serien der er baseret på tegneserien, but still. Er der mon ikke nogle flere tegneseriespil gemt i D20-bunken?

  4. Morten Greis siger:

    Hej,

    Tak for kommentarer og titler.
    Mouse Guard er naturligvis oplagt, og noget af en forglemmelse fra min side.
    Jeg kunne forestille mig at både GURPS og d20 ligger inde med en god stak tegneseriebaserede rollespil, men netop Jeremiah er det mit indtryk – uden at have set serien – at den ligger så langt fra sit tegneserieoplæg, at den er at betragte som et selvstændigt værk, og i forlængelse deraf ville jeg fraregne Jeremiah🙂

    Med gaden som hovedperson ville Dropsie Avenue være virkeligt spændende, og det kunne næsten være en novelle-antologi, hvor forskellige forfattere bød ind på et oplæg, hvor der på forhånd var lagt nogle solide rammer. Sejt ville det i hvert fald være. Sandman er også et interessant bud.

    Ridder Goodwill er et interessant bud på en tegneserie som rollespil. Selv tænker jeg Zanfyrst fra Troi, Tidsfuglens vogtere og Bag stenen. For westerns er der også Buddy Longway.
    Jumbobøgerne er også et godt forslag til en europæisk tegneserie, og det kunne være sjovt at arbejde med netop en europæisk tolkning og gå uden om f.eks. Barks (som ellers er sej) og Don Rosa.

  5. Hvor er mit Inkal-rollespil med John Difool og Metabaroner? Generelt alt hvad Moebius eller Jodorowsky har haft fingre i!

    Men vigtigst er at kunne spille noget Enki Bilal inspireret.

  6. Morten Greis siger:

    Hæ, jeg sad og ventede på, at nogen ville påkalde Moebius🙂
    Det er alle tre gode navne også at have med på listen, men Metabaronerne har jo allerede fået et rollespil: http://www.rpg.net/reviews/archive/10/10861.phtml

    Men hvordan skal de så gribes an?

  7. Sirus siger:

    Burning empires

  8. Morten Greis siger:

    Ah ja, selvfølgelig, Burning Empires, og den har jeg ligesom Mouse Guard stående på min hylde, så jeg burde have husket det.

Skriv, skriv, skriv

