[Legends & Labyrinths] En ny kampagne begynder

Før der var Kickstarter, var der andre platforme at finansiere projekter på, og på 8 Bit var der et projekt med at skabe en D&D 3,0 klon i form af Legends & Labyrinths, som i lighed med D&D 3,5 forbedrede D&D 3,0 (udg. 2000), som igen var en forbedring af AD&D 2nd ed. ved at strømligne og kodificere systemet. Imidlertid skete der et skift i designet af spil-oplevelser ved overgangen fra D&D 3,0 til D&D 3,5 i 2003, som ikke kun var en justering af regler, men et paradigmatisk skifte, som først rigtigt blev evident med D&D 4th (udg. 2008), hvor det blev tydeligt at scenarier blev lavet som serie encounters med set-pieces. I stedet for at beskrive en serie rum med deres indbyggere, så kom der beskrivelser af selve opsætningen af indbyggerne, hvor de stod henne i rummet, og i stedet for et stort kort over hele hulesystemet, hvor teksten gennemgik rum for rum, så blev scenarierne brudt op i kapitler, hvor hvert kapitel beskrev et brudstykke af en dungeon, og kortet, som nu blev yderst detaljeret, så i stedet for at tegne rummet på et stykke ternet papir, så byggedes rummet op som en slagmark på bordet mellem spillerne, hvor de anbragte deres figurer, og spilleder plantede sine jf. scenarietekstens beskrivelse.

(Meget mere om dette i kommende indlæg)

Overgangen fra scenarier med dungeons til scenarier med set-pieces afspejledes også i reglerne, hvor heltenes ressourcer blev afgrænset til at dække et encounter, og de skulle nu holde hus med, hvor mange encounters de kunne håndtere på en helte-arbejdsdag. I D&D 4th blev ressourcer bygget op til at afspejle dette i større grad i form af blandt encounter-powers, hvor valget stor mellem hvilke encounters, man skulle spendere sine daily powers, og hvor i et encounter, man skulle spendere sine encounter-powers.

For et par år tilbage spillede jeg B10 Night’s Dark Terror med D&D 4th-reglerne, og det gik lige an, selvom det krævede en del modificering af de enkelte dungeons, og en del af problemet lå i, at med D&D 4th skulle man helst have flere encounters på en dag for at mærke ressourcernes begrænsninger, mens man i basis-D&D (D&D becmi 1983-1991) ikke fik sine ressourcer igen så hurtigt, så et encounter om dagen kunne være hårdt nok, og en lille dungeon kunne sagtens være en fin udfordring. Sværere blev det at få D&D 4th-systemet til at fungere, da vi skiftede over til deciderede dungeon crawls i form af B1-9 In Search of Adventure. Herefter skrinlagde vi D&D 4th.

Udfordringen lå i at spille med et strømlignet D&D-system, der ikke var designet til at følge set-piece tankegangen. Strømlignet krævede noget udgivet efter AD&D 2nd ed, men før D&D 3,5, og samtidig med fik rettet op på nogle af de særheder og ubalancer, som endnu var i D&D 3,0, og da Legends & Labyrinths meldte sin ankomst som et alternativt D&D 3,0-system, som var ligefrem var kompatibelt med D&D 3,0’s supplementer, var jeg interesseret. Bogen ligger næsten færdig, og vi er netop gået i gang med at spille ud fra dens beta-udgave.

Legends & Labyrinths

Kort fortalt adskiller L&L sig fra D&D 3,0 ved at have færre klasser og racer (ingen paladins, rangers, bards, druids, monks; ingen gnomer), der er ingen feats, og ved skills anvendes alene en fast skill-værdi (samme simple praksis som i D&D 4th – har du en skill, har den bonus). Systemet har mange små justeringer af d20-reglerne, og nogle interessante ideer, såsom XP-tabellen, som gives med tre XP-værdi-varianter alt efter, om kampagnen vil have karaktererne til at stige level hurtigt, middel eller langsomt. I kamp-sektionen er indført stunts, som generelt set er en kodificering af at lave alternative handlinger, hvor svære de er, og hvordan de giver en mekanisk effekt, f.eks. hvis man ønsker at slå nogen omkuld med en lightning bolt, eller hvis man vil forføre bibliotekaren for at få bonus på sit knowledge rul, eller man vil smide perler ind under fødderne på en ork for at den skal tabe balancen.

Kampagnen begynder

Det kom lidt pludseligt til, at vi begyndte den nye kampagne, og der var derfor ikke udfærdiget et dokument med husregler og andet godt, men i gang kom vi.

Vi brugte reglerne for helte-hp, lavede 7. level karakterer, fordelte magisk udstyr (jeg rullede en masse på tabellerne for at få nogle sjove ting frem med skæve effekter, f.eks. Stone Salve og Dust of Dryness), og snakkede sammen om, hvor karaktererne kendte hinanden fra.

Vi har en beduin-troldkvinde med sandformularer (indlånt fra Al-Qadim-bogen) fra Ylaruam-emiraterne, der følges med en ung kriger fra Heldann fristederne, hvor han er en fredløs indbygger på flugt fra Den heldanniske ridderorden, der besidder landet [tænk Tysk Ridderordens stat regerende over 900-tals germanere i stedet for slaviske prussere], og et søskendepar fra Kerendas (provins i Det thyatiske kejserrige, og en af de tre stammer, som udgør hoveddelen af kejserrigets befolkning) i form af en cleric og en sorcerer. De er alle mennesker, og en femte karakter vil slutte sig til sidenhen.

De er mest kendt for deres jagt på Bofo den Sorte, en halving-pirat, der gik i land med sin besætning, da han erobrede et magisk landskib, som han sejlede Darokins handelsveje tyndt med, indtil vore helte indhentede ham og under en brav kamp besejrede piraten og hans mænd. Skibet kom slemt til skade og sank halvt ned i jorden, hvor dets stævn den dag i dag kan ses stikke op af jorden.

Scenariet begynder

Jeg har valgt et købe-scenarie for at kunne fortsætte mit rollespilsarkæologiske projekt. Jeg er rykket op i tid, og denne gang er der en masse backstory og informationer til spilleder om, hvad der i virkeligheden foregår. Det er en udfordring, for disse scenarier er notoriske for ikke at kommunikere dette ud til spillerne (grelle eksempler: Dead Gods, Faction War og The Modron March – alle fra Planescape), og udfordringen ligger for mig i at sikre mig, at det faktisk sker, og det kræver nogen omtænkning af scenariet, så i det mindste spillerne ved, hvad der foregår. Men jeg vil ikke afsløre mere nu, da det skal opleves i spil.

Det indledende forløb

En besked lyder fra Glantri. Der er opstået en diplomatisk krise mellem fyrstedømmerne og Dronning Yazar af Goblinia i De ødelagte lande. Den årlige karavane med gidseludveksling og bestikkelse til goblinerne er ikke nået frem. Nu truer goblinerne med plyndringstogter og krig, hvis der ikke foreligger en afklaring snarest.

I lighed med mange andre eventyrere er vore helte flokkedes til hovedstaden (og en masse klerke er lige nu forklædt som krigere) for at høre nærmere til opgaven. Lord Harald Haaskinz forklarer, at der hvert år de sidste 60 år har været fredeligt, fordi man sender en karavane til Goblinia lastet med guld, og med karavanen rejser en goblinprins som gidsel. I år var det Kano Pilehvisker, der nu har spenderet et år i Glantri, og i hans sted kommer Udan Øksekaster. Kano Pilehvisker og karavanen blev akkompagneret af vice-skat minister Irila Kaze, en ferm troldkvinde, men da karavanen ankom til De ødelagte lande tabte man sporet af den. Sidst den blev set var i grænsebyen Trintan ikke langt fra Fort Monteleone.

Som belønning for at finde karavanen, gives et honorar på 10% af dens værdi. Det anslår til 15000 dukater, og yderligere 2500 dukater betales, hvis det sker inden fem dage.

De mange eventyrere ivres over tilbudet, og snart vrimler der med eventyrere, som vil af sted til Trintan. Vore helte har brug for mere udstyr, og de spenderer eftermiddagen på det glantriske marked for at anskaffe sig forsyninger og flere magiske ting ud fra den dusør de fik for at standse Bodo den Sorte. Det bliver sent, og de overnatter på et gæstgivere, hvor en flok darokinske eventyrere også opholder sig. De fester, og drikker Træblod, en likør, som ifølge krofatter, var Irila Kazes yndede drik. Den er i hvert fald dyr, og de er støjende, og Claudio deVeto (klerken fra Kerendas) sørger for at ekstra alkohol nok skal få de unge eventyrere til at sove tungt, og der er således en gruppe mindre at konkurrere med.

Den følgende dag går vejen ned lands floden Vesubia og Isoile, som er den flod, der løber fra nord ned forbi Glantri by, hvor byens kanaler sørger for endnu mere vand tilflyder floden, hvorefter den fortsætter syd på helt til De ødelagte lande. Vejen er bred, og det er let og sikkert at rejse her. Om natten slår de rejsende lejr i ødemarken, og her har de en underlig drøm:

De befinder sig en kæmpestor sandfarvet skål, hvis indersider er markeret med sælsomme og ukendte hieroglyffer. Ovenover dem er et skarpt hvidt lys, og over skålens sider er en tæt, grå tåge, og fra skålens kant begynder en sort, slimet væske at sive. Den samler sig i bunden af skålen, hvor den bobler og syder, og den vokser til, og det bliver snart umuligt for heltene at undgå den. Da deres fødder fanges i væsken, forvandler den sig til sort glas fra hvilken blomster skyder, og stilkene bliver til vinranker, som vikler sig om heltene, der mens de opsluges fyldes med en sær fornemmelse begær efter noget … og så vågner de. Det er midt om natten.

Den følgende morgen, da de vågner, bemærker Claudio deVeto et mærkeligt afsagn. Han tilbeder Den udødelige, der er kejserrigets skytsudødelige, Valerias, og hun er fraværende. Han kan ikke mærke Valerias’ nærvær, og jeg fortæller Troels, at hans klerik ikke kan memorisere formularer over level 2!

Gruppen er meget forundrede. Dels over nattens mærkelige drøm, som de havde fælles, og nu over Valerias’ fravær. De fortsætter deres rejse, og de ankommer til Belcadiz-elvernes fyrstedømme, hvor de passerer fort Monteleone og ankommer til landsbyen Trintan, hvor de konstaterer, at mange før dem har stillet alle de oplagte spørgsmål om den forsvundne karavane, som forsvandt efter at den havde forladt Trintan.

Her sluttede aftenens spil.

Bemærkninger

Vi er kun lige gået i gang, og der har ikke været nogen brug af reglerne endnu, så der er ikke så meget at bemærke til dem. Under karakterskabelsen blev de oplevet lidt som en spændetrøje, da der ikke var særligt mange valg at træffe (ingen fordeling af skill points, ingen feats, få klasser, korte spell-lister), men til gengæld kommer man hurtigere i gang.

I forhold til Troldmandskampagnen er vi tidsmæssigt, hvad der svarer til kampagnens første sommerferie (hvilket er før denne blog begyndte; vi er med andre ord i præ-blog-dagene). Troldmandseleverne er på nuværende tidspunkt draget på sommerferie, og krigen mellem Alphatia og Glantri er endnu ikke brudt ud. Der er intriger mellem mestrene på skolen og med andre om, hvilket nyt fyrstedømme der skal oprettes, og hvem der skal blive dets fyrste. Efter intrigerne er afsluttet, falder valget på en troldmand, som kapabel, men alliance-mæssigt neutral, nemlig Harald Haaskinz. I denne sommerferie er Cornelis ved at tjene til sit skoleophold ved at tjene som underofficer i hæren. Han patruljerer i bjergene mod kæmper og er siden udstationeret på grænsen til Ethengar khanatet, men inden da får han besøgt Nadya, som er hjemme hos mor og far – og oldemor! – hvor hun bruger sin tid med sin granfætter Mikac (som på dette tidspunkt var bestemt til at blive hendes kommende mand, men nu er han ved at uddannes til varulvejæger af en hestetyv – se nedenfor) og sin grankusine, som et par år senere blev indskrevet på Troldmandsskolen. Imens er Aevilja hjemme hos sine forældre, hvor hun forventes at date udvalgte unge mænd meget imod hendes vilje. Olga (hin forsvundne karakter) skulle hjem og tjene på det hestestutteri, som betalte hendes uddannelse på skolen (med mange genvordigheder i form af en yderst ferm hestetyv, og en patron, som ville fri til Aevilja, og ikke så med milde øjne på, at Olga var veninde med pigen, der ydmygede ham med sit nej), og Andrewuthram havde fået en dannelsesrejse til Darokin, som endte som en mareridtsrejse gennem De ødelagte lande (hvor humanoiderne var særligt aggressive) og Darokin (hvor befolkningen var ramt af religiøst vanvid erklærende at De udødelige havde forladt dem), hvor kejserlige alphatere chikanerede glantriere (forvarsling af den kommende krig).

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i D&D, Dungeondesign, Legends & Labyrinths, Rollespil, Rollespilartikler, Spilleder, Troldmandskampagnen. Bogmærk permalinket.

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s