[The One Ring] Selskabet samles

For en god rum tid siden satte vi os samme og genskabte The One Ring-gruppen, men logistiske benspænd plagede fortsat vores lille gruppe, som vi siden har ekspanderet med en ekstra spiller, og derved sikret os bedre muligheder for at spille, selvom en spiller skulle blive forhindret i at deltage. Foruden vores dværg Blain, elver Idril og beorning Grimhild, er der nu også en af skovfolket, Ørnen, blandt karaktererne.

Historien begynder

Dværgen Blain er skattefinder eller skattejæger, og han er derfor blevet kaldt til Kong Dains hof i Erebor, som er dværgenes kongerige. Der er gået fem år siden Smaug døde, og de fleste spor af dragens onde indflydelse er borte, men der er stadig tegn. På tronstolen hvor kongen sidder, kan bjergets rod, Arkenstenen, atter ses.

Kongen fortæller, at fornyligt fik man dette smykke i hænde. Han viser Blain et smukt sølvsmykke formet som en ravn, og forklarer, at dette smykke en gang sad på ravnespyddet Hrefnir, som Burin af Sviors slægt, en slægt af ravnevenner, smedede, og spyddet blev skænket som venskabsgave til menneskene i Esgaroth (byen uden for Det ensomme bjerg), hvor det hang i kongshallen i generationer, indtil Smaug kom og lagde alt i ruin for ca. 170 år siden. Siden har man troet spyddet tabt, men hvis dette smykke, som hang på spyddet, stadig findes, kan det være at spyddet også endnu findes, og det skal findes. En mulighed er at skænke spyddet igen til menneskene for atter at fremme venskabsbåndet mellem mennesker og dværge.

Smykket kommer via dværgen Fundir, en handelsmand, som købte det af et af skovens folk, der kalder sig Skjoldbærer. Ligesom Ørnen har Skjoldbærer et kaldenavn, som denne bruger offentligt frem for sit fødselsnavn. Kongen instruerer desuden Blain i, at da man har forventning om, at skattejagten kommer til at foregå ude i vildmarken, ham man samlet et rejseselskab i form af en elver, en beorning og en af skovfolket, da de alle er erfarne med vildmarken.

Imens Niels og jeg har udspillet denne scene, har de andre lyttet og fulgt med. Niels’ karakter forlader nu dværgenes haller, og da han kommer udenfor, beskriver jeg, hvorledes der står tre skikkelser og venter på Blain. Kort forklarer jeg nu de tre andre, at dværgene har bedt dem møde og agere rejseselskab for Blain, da han skal ud og finde en tabt genstand, som kan styrke freden i hele egnen, og der følger en god løn for opgaven.

Niels spørger, om de andre er blevet briefet, som Blain er det, og jeg oplyser, at de kun har førnævnte oplysninger, og det er op til Blain at administrere, hvad de yderligere skal vide. Herefter går vi over til at præsentere karakterer, hvor spillerne skiftes til at beskrive deres karakterer, mens vi i fiktionen har karaktererne til at hilse på Blain.

Herefter planlægges den næste del af færden. I første omgang går turen til Søby, som er blevet genopbygget siden Smaug brændte den gamle Søby af for fem år siden, da han blev dræbt.

I Søby lykkes det rejseselskabet at opstøve Fundir, som fortæller, at han for flere dage siden købte smykket af Skjoldbærer, som ynder at strejfer enten ude mod vest, hvor skovfolket har deres by og haller, eller nede mod syd, hvor East Bight er. Skjoldbærer har sit navn, fordi han bærer et prægtigt metalskjold, sandsynligvis dværgehåndværk, på sin ryg.

Alt hvad Skjoldbærer forklarede var, at han fandt smykket på en goblin, som han skar halsen over på “i skyggen fra tårnet”. Bekymret overvejer rejseselskabet, om det betyder, at goblinen blev dræbt ved Dol Guldur? Det kan dog også referer til ruiner ved East Bight, da dette sted i fordums tid er en del af skoven, som et nu svundet rige forsøgte at tæmme. De fældede skoven og gjorde et stort indhug i det, der nu er Dunkelskov, men siden har skoven generobret meget af dette tabte land, men der kan være ruiner i området.

Rejseselskabet beslutter sig for at rejse til skovfolkets haller, hvilket er en rejse ned langs floden med flodbåd til den gamle skovvej, og derefter er det langs skovvejen, indtil de er næsten gennem skoven, hvorefter turen går syd på til skovsfolkets haller. Jeg har fundet kortet over området frem – det følger med regelbøgerne til The One Ring – og spillerne har lagt en rute ud fra det. Herefter beregner jeg rejsetiden ud fra længde og terræntype, som er på mit matchende GM-kort, og det bliver en hård og vanskelig rejse på næsten fire uger gennem dystert og farligt terræn.

Marsklandet bliver klaret med flodbåd, men ligesom sidst vi spillede, er marsklandet et område, som har Mørket har lagt sig over, og rejsen gennem området slider på rejseselskabet (gruppen skal klare visdomstjeks for ikke at erhverve sig Skyggepoint). Bortset fra den onde indflydelse er der ingen farer i området, og rejsen til den gamle skovvej er gennemført.

Herefter går det mellem mørke, krogede træer, hvor skyggerne er dybe, og hvor ondskaben langsomt samler sig. Der er orker og trolde i området, og de rejsende de næste mange dage forsigtige. Jeg sætter spillerne til regelmæssigt at lave Travel-tjeks. Hvis de fejles katastrofalt (Sauron-rune på den 12-sidede terning), opstår en hazard (lidt a la Mouse Guards twists), men ellers stiger de rejsendes Fatigue-værdi ved hvert fejlet rejsetjek. Des højere Fatigue er, des færre Endurance-point tåler en karakter at miste, førend den bliver Weary. Er man weary, regnes alle 1’ere, 2’ere og 3’ere på d6’erne som 0 (dvs. en sekssidet terning tæller nu 0, 0, 0, 4, 5, 6), og derved bliver det sværere at klare handlinger succesfuldt.

Undervejs opdager rejseselskabet en flok orker – og gruppen har et bredt sortiment af ressourcer, da Blain har sin intelligente ravneven Hvidfjer, Ørnen har skarpe sanser og kan læse omgivelserne tydeligt, og Idril kan tale med landskabet, så de kan let bemærke ting i området – som de sniger sig ind på, og som de vælger at angribe, inden orkerne kaster sig over dem. Vi udkæmper en fin lille kamp, som varer tre runder og en enkelt handling i den fjerde runde, da det er den tid, det tager de fire helte at overvinde seks orker.

Kampen går fint, og vi får endelig oplevet kampsystemet med fire spillere i modsætning til tre spillere. Det er let og enkelt at anvende systemet med, at spillerne vælger deres relative position i kamp, og den placering former initiativ samt chancen for at ramme og risikoen for at blive ramt. Orkerne falder hurtigt, men de når dog stadig at dele nogle betragtlige mængder skade ud på nogle af karaktererne, som begynder at være udmattede.

Heldigvis er der ikke flere hændelser på rejsen, og trods udmattelse når selskabet frem til skovfolkets haller, hvor næste spilgang begynder.

En del af charmen ved The One Ring er rejse-systemet, og den bedste måde er nok at se rejsen eller landskabet som en karakter, og dens ‘angreb’ mod de rejsende kommer i form af rejsetjeks. Det er sjovt at have rejser med som aktive elementer i spillet, men der er kommet en officiel variant af rejserne, som vi implementerer ved næste rejsesekvens, og så går jeg nok i gang med at hacke reglerne en smule, da jeg vil bruge systemet lidt anderledes, end det er tænkt fra forfatterens side. Mere om det senere, men kort fortalt vil jeg rykke rejser i retning af Mouse Guards system. I The One Ring planlægger man stadig sit scenarie og derved også hvilke hændelser, som skal finde sted undervejs, og her er Hazards et ekstra benspænd, der opstår ved siden af hændelserne, mens i Mouse Guard bruger man twistsne til at skabe eventyret ud fra. Tilsvarende vil jeg omstrukturere The One Rings Hazards til at være Twists, som former rejsen.

Næste gang: Skovfolket og jagten på Skjoldbærer

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i Rollespil, The One Ring. Bogmærk permalinket.

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s