[Dalen] Intrige-evnerne

Udviklingen af Dalen-kampagnen fortsætter. Der skal et sæt særlige evner til at udbygge kampagnens stil, og de kommer her.

Tidligere Dalen-indlæg:

Dalen har et regel-tillæg, som gælder for Dalen-karaktererne, og giver dem nogle ekstra evner. Baggrunden for dette er at tilpasse karaktererne yderligere til Dalens koncept, men samtidig med undgå at ændre for meget på karaktererne i forholdet til kernen i grundreglerne, og i forhold til hvor kompatibelt det skal være med Hinterlandet, Kejserstaden og de andre spin-offs på spillet. Dalen-karakterer har derfor et sæt ekstra-evner, som kun tæller, når der spilles Dalen, og som pt. ellers ikke tæller.

photo (22)

Intrige-evnerne er rent mekanisk generelt en variation af de sociale evner i Hinterlandet, men kategoriseret for sig, da de kommer som en ekstra pakker i Dalen. Evnerne er stadig under udvikling – og kommentarer og forslag er velkomne.

  • Bestikkelse – evnen til vurdere hvor meget, der skal til at bestikke en person, og evnen til at gøre forsøget. Bestikkelse giver +2 bonus på forsøg på at bestikke, og i tvivlstilfælde kan karakteren forsøge et visdomstjek 6 for at vurdere, hvad der skal til for at bestikke et væsen.
  • Forhandle – Evnen til at indgå handel og få udvekslet noget til begge parters tilfredsstillelse. Du får +4 bonus til at indlede forhandlinger med et væsen. Med et visdomstjek 6 kan du identificere, hvad en rimelig handel er, og med et karisma-tjek mod væsenet kan du få det til at indgå den rimelige handel.
  • Heraldik – kundskab om en gruppes (adelshus, slægt, etnisk gruppe) historiske og nuværende alliancer. +4 bonus til at identificere alliancer. Kan identificere segl, skjolde og andre symboler for huse, grupper, gilder osv.
  • Læse status – Evnen til at identificere en persons sociale status, både hvilken samfundsgruppe de tilhører, men også identificere personens lokale status. Denne evne kan også gennemskue hvis en person af en gruppe udgiver sig for at være en person af en anden gruppe, f.eks. en adelsfrue forklædt som tjenestepige vil afsløres som værende ikke en tjenestepige.
  • Innuendo – Evnen til at kommunikere skjult i det åbne. Med denne evne kan personen sende beskeder i det skjulte til sine allierede, selvom kommunikationen sker i det åbne. I vanskelige situationer eller ved komplekse beskeder, skal afsender lave et visdomstjek+4 mod dem, som beskeden skal skjules for, og modtager skal lave et visdomstjek 6 for at modtage beskeden. Har modtager også evnen, får denne +2 på sit tjek til at modtage beskeden.
  • Kancellistil – Kejserrigets embedsfolk har haft århundreder til at udvikle et komplekst embedsapparat, og de har brugt tiden godt. Love og officielle skrivelser kan være vanskelige for den almindelige borger at afkode, og embedsfolk kan ofte flette ekstra krav eller fordele ind i en bureaukratisk skrivelse uden at det opdages af den uerfarne. Evnen giver +4 bonus til at afkode embedsskrivelser. Embedsskrivelser kan forfattes, og med et intelligenstjek mod læseren kan forfatteren skjule en sætning i teksten – der er -4 straf for hver linjes længde sætningen har.
  • Forføredenne evne er egentlig en Hinterlandet-social evne, men jeg har ikke fået designet en endelig version til Hinterlandet, så nu får den et nyt forsøg. Evnen til at besnære et andet væsen og stille sig selv i et positivt lys hos væsenet. Lav et karismatjek mod væsenet, og med +4 bonus, hvis der følger en passende ydelse. Hvis det er en succes, har man fordel på sociale handlinger med væsenet, så længe intet bryder den positive opfattelse.
  • Lus i skindpelsen – evnen til at hviske stridbare ord mellem folk og skabe splid mellem grupper. Evnen kan give to parter ulempe på at indgå aftaler, forhandlinger, alliancer og lignende. Det kræver, at man kan kommunikere med begge parter og klarer et karisma-tjek imod dem. Hvis man har position som forhandler, ordstyrer eller lignende for de to parter, får man +4 bonus til sit tjek. Evnen kan kombineres med både Forhandle og Innuendo.
  • Undgå opmærksomhed – evnen til at blive overset, da man ubetydelig, harmløs, uværdig, upassende, uinteressant eller på anden vis ser ud, som noget, der ikke er værd at spendere tid på. Lav et karisma-tjek, og med +4 bonus, hvis man synes en social stand under beskueren. Hvis man ikke stikker ud, vil man ikke blive forstyrret yderligere. Man er ikke uset, og det er ikke en overnaturlig evne, så f.eks. en vagtpost vil stadig standse personen, men vagten kan betragte personen, som så ubetydelig, at denne ikke gider undersøge personen grundigt.

Andre særlige evner

I forbindelse med intrige-evnerne dukkede denne evne også op, som nok kommer til at blive en standard evne i regelsystemet.

  • Smugle – Evnen til at gemme en mindre ting på en selv, eller forklæde eller gemme større mængder af smuglervarer f.eks. på en vogn eller en båd. +4 bonus til at smugle ting.

Bemærkninger? Kommentarer? Mangler der nogle evner? Er der nogle evner, som skal justeres?

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i D&D, Dalen, Hjemmebrygget D&D basic 5th, Husregler, Kampagnedesign, Rollespil, Rollespilartikler, Spildesign. Bogmærk permalinket.

4 svar til [Dalen] Intrige-evnerne

  1. Peter Frost siger:

    Du er godt nok en ihærdig mand. Suveræn blog – tak for god inspiration.

  2. Morten Greis siger:

    Tak for kommentaren. Altid en fornøjelse at høre at mit materiale kan bruges.

  3. Pingback: [Dalen] At lave karakterer | Stemmen fra ådalen

  4. Pingback: [Dalen] Mikro-supplementerne | Stemmen fra ådalen

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s